Kan jeg ryge ud for høj musik?
Fra : Kay

Dato : 10-11-04 17:52

Hej gruppe

Jeg har fra min udlejer modtaget en skriftlig klage over at jeg spiller høj
musik. Der står flere beboere har klaget og jeg bør bedre mig eller få
lejemålet opsagt.
Det er anden klage på 4 år, sidste gang var ca. 3 år siden. Det er korrekt
jeg spiller høj musik, men ikke så det er enormt urimeligt(se mit PS).

Lejemålet er 100% privat (Hos Karsten Bill Rasmussen/CityHuset i Odense).
Jeg har planer om at kontakte min udlejer og få en mindelig løsning, men
jeg vil gerne tanke op med nogle facts først, hvis i vil hjælpe :)

Jeg har 2 spørgsmål:

1. Kan jeg overhovedet blive smidt ud, hvis jeg ikke skruer ned eller ikke
skruer nok ned? I så fald er der nogle gode paragraffer at undersøge?

2. Er der nogle formelle grænser eller sættes de af de naboer der føler sig
fourettet?

På forhånd tak
/Kay

PS: Jeg bor i en ejendom med +60 små lejligheder til 2000,- om måneden. 90%
af beboerne er mellem 20 og 30 år, og har hang til fest. Dvs hver tors, fre
lør dunker huset af bas til langt ud på natten. Hvis der er skoleferie er
det hele ugen. Personligt har jeg en regel om ikke at spille efter 22 og
spiller sjældent højt mere end 1 time af gangen et par gange om ugen max.
Hvis jeg bliver spurgt skruer jeg altid ned - helt ned - og forsøger at
være så flink som muligt. Jeg er selvfølgelig atypisk fordi jeg spiller når
folk ikke skal sove, men jeg synes måske alligevel det er uretfærdigt at
blive klaget over.

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 10-11-04 18:37

On 10 Nov 2004 16:51:44 GMT, Kay <G.i.n@ping.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>1. Kan jeg overhovedet blive smidt ud, hvis jeg ikke skruer ned eller ikke
>skruer nok ned? I så fald er der nogle gode paragraffer at undersøge?

Lejelovens § 93
g) Når lejeren trods udlejerens påmindelse tilsidesætter sine pligter til at
iagttage god skik og orden i ejendommen, herunder når lejeren ved stærkt
støjende adfærd, psykisk eller fysisk vold eller trusler herom eller på anden
måde trods udlejerens påmindelse er til ulempe for ejendommen eller dens
beboere.

§ 94. Skønnes det forhold, der lægges lejeren til last, at være af uvæsentlig
betydning, kan udlejeren ikke hæve lejeaftalen.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke påberåbe sig de i § 93, stk. 1, litra a-f, nævnte
forhold, hvis de er rettet, inden udlejeren hæver lejeaftalen

>2. Er der nogle formelle grænser eller sættes de af de naboer der føler sig
>fourettet?

Grænsen er sat ved "god skik og orden" og sættes ved de klager over manglende
skik og orden, herunder støjende adfærd. (høj musik er støjende adfærd.)

Du kan måske bruge § 94 et par gange, men på et tidspunkt overgår støjen til at
være væsenligt når du får flere og flere advarsler om ophævelse.

En god ide at kontakte udlejer og forklare hvad der står i dit ps.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 21:40

<nospam@postkasse.org> wrote in message
(klip)
> Grænsen er sat ved "god skik og orden" og sættes ved de klager over
> manglende
> skik og orden, herunder støjende adfærd. (høj musik er støjende adfærd.)

(Husk at klippe det væk du ikke svarer direkte på)
Det er meget forskelligt hvordan udlejere behandler klager. For godt 9
måneder siden flyttede en homoseksuel transvestit ind i lejligheden over min
onkels. Manden lever af at optræde som kvinde på en bøssenatklub i nærheden,
og ifører sig ved 22-tiden højhælede støvler som han på bare gulve tramper
(med ca. 90 kg) rundt i, mens han ifører sig makeup. Kl. ca. 01 forlader han
lejligheden og kommer så hjem ved 3-5-tiden, smider sine tunge tasker, og
har højlydt sex med en eller flere gæster indtil 6-7-tiden.

Det tillod min onkel sig at protestere imod, først mundtligt til
vedkommende, senere skriftligt, og endnu senere via en klage til udlejer.
Udlejer værdigede ingen af henvendelserne et svar, før han fik et brev,
hvori stod, at det var min onkel, der generede andre, hvilket ikke blev
dokumenteret nærmere. Det endte med at udlejer sendte min onkel en skriftlig
advarsel via sin advokat, fordi transen følte sig generet af min onkels
breve.

Efter nogen tid fandt min onkel en person, hos hvem han kunne overnatte hver
nat, og nu er han emigreret i erkendelse af at han aldrig vil få fred om
natten (transen arbejder 5-6 dage om ugen, hvor ovennævnte scenarie
udspiller sig hver nat).

Nå, det var en lille historie fra det virkelige liv, hvor tingene altså også
kan fungere skævt den anden vej. Meget afhænger af udlejer, da lovgivningen
stillere lejerne meget dårligt mht. klager, eftersom der ikke findes nogen
effektiv myndighed, hvor man kan få sin klage behandlet.

Mvh, Ulrik

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 10-11-04 23:50

On Wed, 10 Nov 2004 21:39:45 +0100, "Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT c o m>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>stillere lejerne meget dårligt mht. klager, eftersom der ikke findes nogen
>effektiv myndighed, hvor man kan få sin klage behandlet.

Jeg synes du skal LÆSE lejeloven inden du svarer.
Du kan iøvrigt fortælle din onkel at han kunne have tvunget udlejer til at
reagere mod overboens brud på god skik og orden.
Og der findes en myndighed som din onkel via evt. en advokat kunne gå til for at
tvinge udlejer til at advare overboen efter LL § 93g og få lejemålet ophævet
hvis han ikke tager disse advarsler alvorligt.

§ 27. Udlejeren skal sørge for, at der hersker god orden i ejendommen.
Bestemmelserne i § 11, stk. 2, og §§ 12 og 13 finder tilsvarende anvendelse på
udlejerens overtrædelse af denne pligt.

Stk. 2. Lejeren skal overholde de almindelige ordensregler, der gælder for
ejendommen, og skal efterkomme andre rimelige påbud, der skal sikre god husorden
og forsvarlig brug af det lejede.

Stk. 3. Lejeren skal sørge for, at de pligter, der påhviler ham efter stk. 2,
også iagttages af de personer, for hvis handlinger han er ansvarlig efter § 25.

Hvis ikke huslejenævnet kan behandle en klage over udlejer, så kan boligretten.

Så hvis din onkel havde fået nogle vidner til støjen og evt. nogle lydbånd, så
ville han garanteret have vundet sagen. Måske ville et brev med vidneudsagn og
evt. lydbånd til udlejer incl. ovenstående §§, nok have fået udlejer til at se
sagen fra et andet synspunkt, især hvis han havde fortalt udlejer at en negativ
handling fra udlejers side, ville medføre en klagesag hos boligretten.

Forresten § 11 stk 2 og §§ 12-13 handler om at få erstatning for udlejers
forsømmelser, d.v.s. f.eks. udlejers pligt til at få lejerne til at overholde
alm. husorden samt god skik og orden.

Man skal altså ikke finde sig i væsenligt støjende naboer da der er
sanktionsmuligheder i lejeloven.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 18:52

<nospam@postkasse.org> wrote in message
(klip)
> Jeg synes du skal LÆSE lejeloven inden du svarer.

Og jeg synes du skal læse dette:

I øvrigt kan jeg oplyse dig, at jeg HAR læst store dele af lejeloven - flere
gange, tak.

> Du kan iøvrigt fortælle din onkel at han kunne have tvunget udlejer til at
> reagere mod overboens brud på god skik og orden.

Det har vi prøvet adskillige gange, uden at udlejer så meget som en eneste
gang har værdiget henvendelserne med et svar. Vi har sågar påpeget det
paradoksale i at man ved lejekontraktens indgåelse skal bekræfte, at man vil
overholde det ordenreglement, udlejer altså ikke vil håndhæve.

> [...]
> ophævet
> hvis han ikke tager disse advarsler alvorligt.

Jeg kan fornemme, at du har læst paragrafferne, men det virker ikke som om
du har ret meget kendskab til praksis. For det første er det
omkostningskrævende at engagerede en advokat til at tvinge udlejer til at
tage stilling til ens klager. For det andet er det så godt som umuligt at
dokumentere den pågældende adfærd, og for det tredje er udlejer nærmest pot
og pande med transens mor, så derfor har det ikke været muligt at få ham til
at reagere.

(klip)
> [...]
> negativ
> handling fra udlejers side, ville medføre en klagesag hos boligretten.

Han har i perioder ført notater over pågældendes hensynsløse adfærd, hvilket
vi har fremsendt med kopier af relevante paragraffer, hvilket prellede af
som vand på en gås. Som nævnt endte det så med, at transen postulerede
chikanøs adfærd fra min onkels side og sørgede for at klage hurtigt flere
gange, så der var en mængde af klager, hvilket blev efterfulgt af en trussel
fra udlejers advokat om udsættelse grundet disse klager.

(klip)
> Man skal altså ikke finde sig i væsenligt støjende naboer da der er
> sanktionsmuligheder i lejeloven.

Jeg kan ikke få øje på dem i Lejeloven, og mit gæt er, at du heller ikke
kan, da du roder Huslejenævnet ind i sagen (og det er - i København, i hvert
fald - noget af det mest langsommelige, ineffektive bureaukrati man kan
opdrive) og til sidst Boligretten.

Det er ikke fordi jeg er utaknemmelig over at du svarer, men dine skråsikre
betragtninger er bare ikke nyttige.

I øvrigt er min onkel nu emigreret, så det kan være lige meget - tråden
handler også om et modsat tilfælde, og det er ikke min hensigt at dreje
diskussionen væk fra sin start.

Mvh, Ulrik

Fra : Stærk Tobak

Dato : 15-11-04 13:01

On Sat, 13 Nov 2004 18:51:53 +0100, "Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT c o m>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>opdrive) og til sidst Boligretten.
>
>Det er ikke fordi jeg er utaknemmelig over at du svarer, men dine skråsikre

Jeg har mere kendskab til lejeloven og den praksis det medføre end dig din lille
lort.

Fra : Kay

Dato : 12-11-04 11:16

wrote to everybody in dk.videnskab.jura :

Mange tak for svaret, det sagde det meste.

> Grænsen er sat ved "god skik og orden" og sættes ved de klager over
> manglende skik og orden, herunder støjende adfærd. (høj musik er
> støjende adfærd.)

Ja det lå jeg også og tænkte klokken 1 i nat ;)

> Du kan måske bruge § 94 et par gange, men på et tidspunkt overgår
> støjen til at være væsenligt når du får flere og flere advarsler om
> ophævelse.

Hvis vi antager at der springer en synapse et sted, og jeg får et brev i
morgen, der siger jeg er opsagt og skal være ude til d. 1. Så kan jeg vel
protestere og blive boende indtil boligretten har truffet en afgørelse? Og
det kan jo taget laang tid.

/Kay

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 12-11-04 12:23

On 12 Nov 2004 10:15:55 GMT, Kay <NOemail@no.mail> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>protestere og blive boende indtil boligretten har truffet en afgørelse? Og

Første instans er fogderetten, som er dem der smider folk ud af deres
lejligheder m.m.. Kun hvis din advokat kan så tvivl om hvorvidt sagen kan
behandles i fogderetten kan den evt. overgår til boligretten og dermed videre i
systemet. Hvor lang tid det tager er vel afhængig af travlhed i retterne.

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 10-11-04 21:54

> [...]
når
> folk ikke skal sove, men jeg synes måske alligevel det er uretfærdigt at

Umiddelbart skal udlejeren jo beviser at det er dig som larmer. Hvis andrer
beboere spiller højt, kan det være at du bliver klaget over uberettiget, da
larmen kan komme fra en anden lejlighed.
At du skruer ned når du bliver spurgt er ikke en undskyldning. På det
tidspunkt har du allerede generet naboerne. Det er måske formildende at du
skruer ned på anmodning, men har ikke noget at sige i en klagesag.

mvh
TK

Fra : BB

Dato : 11-11-04 08:36

"Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 2 spørgsmål:
>
> 1. Kan jeg overhovedet blive smidt ud, hvis jeg ikke skruer ned eller ikke
> skruer nok ned? I så fald er der nogle gode paragraffer at undersøge?

Du kan ryge ud med braks og bram - du har ikke nogen ret til at genere
andre.

> 2. Er der nogle formelle grænser eller sættes de af de naboer der føler
sig
> fourettet?

Det er jo lidt svært at angive grænser, men hvis du gentagne har udvist en
sådan adfærd er du til gene for de øvirge beboere - og det er
udsmidningsgrund.

Personligt håber jeg du ryger ud - jo før des bedre. Du egner dig
tilsyneladende ikke til at bo blandt andre mennesker.

BB

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-11-04 13:13

BB wrote:
> Personligt håber jeg du ryger ud - jo før des bedre. Du egner dig
> tilsyneladende ikke til at bo blandt andre mennesker.

har du stadig papkassen din computer ankom i?

--
regards, Peter Larsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-11-04 13:20

"Peter Larsen" wrote

> har du stadig papkassen din computer ankom i?

Det har du vist misforstået
Det er ikke nødvendigt med den originale emballage når man returnerer en
vare!

- Peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-11-04 14:38

Peter Lykkegaard wrote:
> "Peter Larsen" wrote

> Det har du vist misforstået
> Det er ikke nødvendigt med den originale emballage når man returnerer en
> vare!

Der er da ikke noget galt med computeren, det er BB der skal returneres,
og BB kom vist ikke i emballage.

JonB

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-11-04 14:44

"Jon Bendtsen" wrote

> Der er da ikke noget galt med computeren,

Er du sikker?

> det er BB der skal returneres, og BB kom vist ikke i emballage.

Joohh - In a shrink wrapped package...

- Peter

Fra : BB

Dato : 11-11-04 16:18

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse

> har du stadig papkassen din computer ankom i?

Nej!

BB

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 11-11-04 15:55

> Personligt håber jeg du ryger ud - jo før des bedre. Du egner dig
> tilsyneladende ikke til at bo blandt andre mennesker.

Nu vil jeg gerne sige, at når man flytter ind i et etagebyggeri skal man
selvfølgelig tage hensyn til naboerne.
Men når man flytter ind må man også være opmærksom på at man boer tæt på
andre. Derfor kan man heller have nogen fuldstændig urealistiske ideer om
ikke at blive påvirket af sine naboer, som ved for eksempel musik.
Når man flytter ind i etagebyggeri må man derfor samtid acceptere at man kan
blive "generet" af naboerne til en hvis grænse, som man ikke selv er herre
over.

mvh
TK

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-11-04 16:02

"Thomas Kristiansen" wrote

> Nu vil jeg gerne sige...

Glem trolleren BB aka Bertil Bims, Knud Thomsen etc

- Peter

Fra : BB

Dato : 11-11-04 16:21

"Thomas Kristiansen" <thomas.bk-spam-@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> blive "generet" af naboerne til en hvis grænse, som man ikke selv er herre

Jeg har nu gennem de sidste 3 år boet i tæt/lav bebyggelse med en underbo og
en nabo, hvor kun muren skiller. Det har aldrig været noget problem at holde
et lydniveau, som ikke generer. Det kan andre også lære! Ellers må de flytte
ud på Lars Tyndskids mark, hvor der er minimum 1 km til nærmeste nabo.

BB

Fra : Kay

Dato : 12-11-04 11:08

BB wrote to everybody in dk.videnskab.jura :

> Du kan ryge ud med braks og bram

Hvad er mon det for noget? Du bhøver ikke at svare.

> Personligt håber jeg du ryger ud - jo før des bedre. Du egner dig
> tilsyneladende ikke til at bo blandt andre mennesker.

Det samme kunne siges om dig og din færden på usenet. Velkommen til
filteret.

/Kay

Fra : BbB

Dato : 12-11-04 20:25

"Kay" <NOemail@no.mail> skrev i en meddelelse

> Hvad er mon det for noget? Du bhøver ikke at svare.

> Det samme kunne siges om dig og din færden på usenet. Velkommen til
> filteret.

Tak!!

BB

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-04 21:53

"Kay" wrote

> Det samme kunne siges om dig og din færden på usenet. Velkommen til
> filteret.

Når du propper BB aka Bertil Bims aka Knud Thomsen i filteret så gør det
venligst i stilhed af hensyn til de mange der forsøger at filtrere ham fra
Nu kan så putte BbB i filteret

FUT dk.admin.netikette

- Peter