Giftes igen - underskrift?
Fra : Kathrine

Dato : 07-11-04 20:10

Min mor og far er skilt.
Begge er i levende live.
Hvis min far vil giftes igen, har jeg hørt noget om, at jeg skal skrive
under på et eller andet stykke papir. Men det kan jeg også godt nægte,
har jeg fået at vide.
Hvor kan jeg evt. læse mere om dette henne?
--
Kathrine

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 07-11-04 20:24

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis min far vil giftes igen, har jeg hørt noget om, at jeg skal skrive
> under på et eller andet stykke papir.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvad det skulle for et stykke
papir. Din far kan da gifte sig 500 gange hvis har har lyst til det, uden at
spørge dig om lov.

Peter

Fra : alexbo

Dato : 07-11-04 20:26

"Kathrine" skrev

> Hvor kan jeg evt. læse mere om dette henne?

Det du kan læse om er, at hvis din mor var død, og din far sad i uskiftet
bo, altså administrede din arv efter din mor.
Så skulle du give tilladelse til at han kunne gifte sig uden at skifte, men
det er ikke tilfældet her, så han skal ikke spørge dig om noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kathrine

Dato : 07-11-04 20:34

"alexbo" skrev:

> [...]
skifte, men
> det er ikke tilfældet her, så han skal ikke spørge dig om noget.

Det forstår jeg så ikke helt....
For hende jeg har fået det at vide af har en levende mor og en nygiftet
far, hvor hun har nægtet at skrive under.
Meget mystisk.
--
Kathrine

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 07-11-04 20:48

> For hende jeg har fået det at vide af har en levende mor og en nygiftet
> far, hvor hun har nægtet at skrive under.

Er hun adopteret ?

Peter

Fra : Kathrine

Dato : 07-11-04 22:50

"Peter Albrechtsen" skrev:

> Er hun adopteret ?

Næ...
--
Kathrine

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 07-11-04 23:03

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Næ...

Så er jeg tom for ideer.

Måske var det bare et lykønskningstelegram

Peter

Fra : alexbo

Dato : 07-11-04 20:49

"Kathrine" skrev

> Meget mystisk.

Det behøver ikke at være mystisk, der er bare noget vi ikke ved.
Og det kan ikke undre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anja

Dato : 08-11-04 08:47

> "Kathrine" skrev

> Det behøver ikke at være mystisk, der er bare noget vi ikke ved.
> Og det kan ikke undre.
>
> mvh
> Alex Christensen

Måske faren ville have at hun skulle være vidne...

Anja

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 08-11-04 16:48

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> Måske faren ville have at hun skulle være vidne...

Den slags har intet med jura at gøre, og kræver bestemt ikke en underskrift.
Personligt tror jeg at det er en frustreret ung dame som har fået noget galt
ind i sin lille knold, og er løbet vidre med det til sin veninde. Mange unge
piger bliver frustreret når farmand gifter sig igen.

Peter

Fra : Kathrine

Dato : 08-11-04 21:44

"Peter Albrechtsen" skrev:

> [...]
Mange unge
> piger bliver frustreret når farmand gifter sig igen.

*suk*
Og så røg sagligheden sig en tur.
Tak for svar for denne gang!
--
Kathrine

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 09-11-04 16:56

> Og så røg sagligheden sig en tur.

Tja... Når der ikke er en fornuftig juridisk grund må der vel være en anden.
Men jeg var da godt klar over, at det ikke lige var det svar du havde
forventet.
Jeg skal afholde mig fra at komme med flere af mine private hypoteser, men
blot tænke mit, som de øvrige i gruppen nok også gør.

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-11-04 20:56

> [...]
> For hende jeg har fået det at vide af har en levende mor og en nygiftet
> far, hvor hun har nægtet at skrive under.

I gamle dage skulle man have tilladelse til at gifte sig igen, hvis man var
blevet skilt. Det kunne være temmelig vanskeligt, især hvis man havde børn.
Der skulle normalt gå flere år før det kunne tillades.
Hvis mandens nye kæreste ventede barn, kunne man dog få tilladelse til at
gifte sig igen.
Men vi taler om tiden før 1925 -

I dag er der ingen hindring, hvis der er tale om skilsmisse - ved separation
kan man ikke gifte sig igen, førend skilsmissen er bevilget.

Hvad angår skifteretlige ting, gælder der -som du har læst - andre forhold,
som jeg ikke skal gøre mig klog på. Men ovenstående ved jeg fra
slægtsforskningen og fra min egen familie, som har været gennem de regler
som jeg skriver om her.
--
ahw

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-04 00:05

Kathrine skrev:

>Hvis min far vil giftes igen, har jeg hørt noget om, at jeg skal skrive
>under på et eller andet stykke papir.

Som du skrive det, er det helt forkert. Din far belsutter ene og
alen om han vil giftes eller ej - øh ja altså bortset fra at han
vel er nødt til at spørge hende han vil giftes med.

Hvis der er et uskiftet bo efter din mors død, kan han blive nødt
til at spørge dig om det stadig må være uskiftet eller om du
forlanger at han skifter det, men det har intet direkte at gøre
med om han gifter sig eller ej.

--
Bertel