Lave sin egen morgenmad?
Fra : Louise Johnson

Dato : 13-11-04 23:53

Kære læsere,

Jeg sidder her med min pakke morgenmad, hvor der står, at
hovedbestanddelene er: hvede, havre og byg.

Hvis jeg nu købte disse seperat og som hele kerner, ville jeg så få
samme resultat, hvis jeg blandede dem?

Knus,
Louise

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 07:46

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedbestanddelene er: hvede, havre og byg.
>
> Hvis jeg nu købte disse seperat og som hele kerner, ville jeg så få

Jeg laver nogle gange selv min mysli.
Rist nogle store havregryn (vigtigt det er det storvalsede) på en tør pande,
tilsæt lidt kokus, hakkede mandler, sesamfrø, og hvad man ellers har lyst
til. prøv dig frem. Det hele afkøles og blandes med noget tørret frugt
(rosiner, dadler, figner, aprikoser eller hvad man synes om. Opbevares i i
krukke med tætsluttende låg.

Venlig hilsen Lasse.

Fra : Louise Johnson

Dato : 14-11-04 23:06

> [...]
> til. prøv dig frem. Det hele afkøles og blandes med noget tørret frugt
> (rosiner, dadler, figner, aprikoser eller hvad man synes om. Opbevares i i

Hvorfor skal man riste havregrynene? Giver det en bedre smag, eller bliver
det til splat, når man hælder mæk på, hvis man ikke gør det?

Knus,
Louise

Fra : Sigmund Svendsen

Dato : 15-11-04 01:41

Louise Johnson wrote:
> [...]

Her oppe i Gnore har jeg lenge laget "Frokostblanding" utfra omtrent
samme konsept. Men jeg tar litt matolje (f. eks. rapsolje), litt
honning + litt kanel som jeg varmer først. Dette blandes så godt
sammen med ingrediensene og røstes i langpanne. Midtveis i røstetiden
tar jeg langpanna ut og vender blandingen slik at alt blir gyllent.

> Hvorfor skal man riste havregrynene? Giver det en bedre smag, eller bliver
> det til splat, når man hælder mæk på, hvis man ikke gør det?

På grunn av smaken, du får ikke den "litt rå og melne" smaken.

--
Sigmund

Fra : Louise Johnson

Dato : 16-11-04 02:23

> [...]
> sammen med ingrediensene og røstes i langpanne. Midtveis i røstetiden
> tar jeg langpanna ut og vender blandingen slik at alt blir gyllent.

Jeg elsker bare kanel! =)

Hvis jeg nu har blandet 1kg valset korn, hvormange gram eller spise skeer
rapsolie, honning og kanel bruger du ca. ?

> På grunn av smaken, du får ikke den "litt rå og melne" smaken.

Det glæder jeg mig til at prøve =)

Fra : Jørgen Hess

Dato : 15-11-04 18:19

> Hvorfor skal man riste havregrynene? Giver det en bedre smag, eller bliver
> det til splat, når man hælder mæk på, hvis man ikke gør det?
>
> Knus,
> Louise

Man siger at grisen ligner os eller omvendt og grisen kan man fodre med korn
(hvede eller byg som er billigst at dyrke) Det er jo til forveksling det samme
som os (Mennesker altså) men; men; men, som Claus Borre siger, Vi har kun 6-8
meter tyndtarm, grisen har 17 meter tyndtarm. Grisen har altså tid til at
fordøje rå korn.
For at vores kortere tarm skal få udbytte af kornet skal det ristes og valses,
eller koges til grød eller bages til brød.
mvh
Jørgen

Fra : Louise Johnson

Dato : 16-11-04 02:18

> [...]
> For at vores kortere tarm skal få udbytte af kornet skal det ristes og valses,
> eller koges til grød eller bages til brød.

Man må sige, at jeg lære en del i denne tråd =)

Fra : Q

Dato : 14-11-04 19:35

> [...]
> hovedbestanddelene er: hvede, havre og byg.
>
> Hvis jeg nu købte disse seperat og som hele kerner, ville jeg så få

Hmmmmm.. Morgenmad består da af kaffe, 2 ostemadder og 2 cigaretter.. Evt.
suppleret af en kop kaffe og 2-3 smøger i bilen på vej til arbejde

Mere seriøst:
Der brude da ikke være noget prob. i at blande dit eget snask.. Om det
bliver det samme som det du køber kommer vel an på om du bruger samme
blandingsforhold og ingredienser

/peter

Fra : Louise Johnson

Dato : 14-11-04 23:04

> Hmmmmm.. Morgenmad består da af kaffe, 2 ostemadder og 2 cigaretter.. Evt.
> suppleret af en kop kaffe og 2-3 smøger i bilen på vej til arbejde

Hehe. Det kunne være jeg skulle prøve det til afvæksling?=)

> Mere seriøst:
> Der brude da ikke være noget prob. i at blande dit eget snask.. Om det
> bliver det samme som det du køber kommer vel an på om du bruger samme
> blandingsforhold og ingredienser

Det jeg tænker er, om f.eks. hvede kerner man køber i 1kg poser, som er
beregnet til brød, er det ens med det, som man finder i morgenmaden?

Altså, har morgenmadsproducenten behandlet kornet på en eller anden måde?

Knus,
Louise

Fra : Q

Dato : 15-11-04 00:21

> Det jeg tænker er, om f.eks. hvede kerner man køber i 1kg poser, som er
> beregnet til brød, er det ens med det, som man finder i morgenmaden?

Det kan du vel se?....
Umiddelbart vil jeg tro at de ting der er i din morgenmad ( Jeg spiser altså
ikke fuglefoder til morgenmad, så jeg ved det ikke 100% ) er valsede eller
på anden måde behandlet mekanisk, så de er til at tygge og fordøje

Hvis du køber havregryn i en 1 kg pose ER de valsede..

Ikke for at træde nogen over tæerne, men er du indfødt københavner?

/peter

Fra : Louise Johnson

Dato : 16-11-04 02:09

> [...]
> ikke fuglefoder til morgenmad, så jeg ved det ikke 100% ) er valsede eller
> på anden måde behandlet mekanisk, så de er til at tygge og fordøje

Jeg tænkte ikke lige over, at det ville blive til fuglefoder eller dyre
tandlæge regninger :), hvis det ikke var valset=)

> Hvis du køber havregryn i en 1 kg pose ER de valsede..

Du har ret. Det er 1/3 af ingredienserne som jeg skal bruge=)

Fra : Peter Westh

Dato : 15-11-04 00:15

> [...]
> beregnet til brød, er det ens med det, som man finder i morgenmaden?
>
> Altså, har morgenmadsproducenten behandlet kornet på en eller anden måde?

Kornet i morgenmadsprodukter er sædvanligvis valset, ligesom havregryn er.
Hele korn er ikke rigtig til at tygge hvis de ikke er kogt eller i det
mindste udblødt. En undtagelse er boghvede, som smager fint hel i müesli.

Der er ikke så mange penge at spare ved at købe det valsede korn og blande
selv, for alt andet end havregryn kan kun fås i helsekostbutikker. Til
gengæld får du så præcis. hvad du vil have, og du kan også putte mere af det
gode i. Når man spiser købemüesli er det jo lige før man holder en fest,
hver gang man støder på en nød.

Det er ikke nødvendigt at riste kornet, men det giver engod smag.

MVH

Peter

Fra : Louise Johnson

Dato : 16-11-04 02:17

> Kornet i morgenmadsprodukter er sædvanligvis valset, ligesom havregryn
> er.
> Hele korn er ikke rigtig til at tygge hvis de ikke er kogt eller i det
> mindste udblødt.

Det kunne have været sjovt, hvis jeg havde købt 3kg korn:) Det kunne nok
være jeg havde kigget lidt, når jeg skulle til at blande:)

> En undtagelse er boghvede, som smager fint hel i
> müesli.

Det må prøves!

> [...]
> og du kan også putte mere af det gode i. Når man spiser købemüesli
> er det jo lige før man holder en fest, hver gang man støder på en

Hmmm. Helsekostbutikker. Jeg tror der ligger en i nærheden, hvor jeg bor.

Som du siger, så kan man blande som man vil, og det tiltaler mig meget.
Lige nu virker jeg 33kr/kg for fabriksmorgenmad, og det er for 3 slags
korn og måske 5% frugt.

> Det er ikke nødvendigt at riste kornet, men det giver engod smag.

Okay.

Fra : Hauge

Dato : 16-11-04 20:31

Hejsa
Louise Johnson wrote:
> Som du siger, så kan man blande som man vil, og det tiltaler mig
> meget. Lige nu virker jeg 33kr/kg for fabriksmorgenmad, og det er for
> 3 slags korn og måske 5% frugt.

18 kr./kg i Aldi med 30% frugtandel og lidt forskellige korntyper.

Mvh Hauge

Fra : Peter Westh

Dato : 16-11-04 23:35

> 18 kr./kg i Aldi med 30% frugtandel og lidt forskellige korntyper.

Ja, jeg er også overrasket over, hvor god Aldis nøddemüesli er.

/P

Fra : Louise Johnson

Dato : 17-11-04 00:37

> 18 kr./kg i Aldi med 30% frugtandel og lidt forskellige korntyper.

Jeg har smagt det i en blå æske til 15kr. 750g med 40% frugter, som i
bedste fald er 5% frugter og 35% rosiner.

Måske jeg skulle prøve det som du snakker om? =)

Fra : Hauge

Dato : 29-11-04 21:34

Hejsa
Louise Johnson wrote:
> Måske jeg skulle prøve det som du snakker om? =)

Fik du prøvet den Müsli ?

Mvh Hauge

Fra : Christian

Dato : 15-11-04 03:35

> Det jeg tænker er, om f.eks. hvede kerner man køber i 1kg poser, som er
> beregnet til brød, er det ens med det, som man finder i morgenmaden?

Nej de er vist hele og du vil spendere det sparede på tandlæge regninger.
Valset hvede kan du købe i helsekost butikker eller i hjemmebrygger
butikker - fx. her: www.maltbazaren.dk. - kig efter 'flaked wheat' - jeg har
købt det begge steder og det, der bruges til hjemmebryg, har en langt mere
interessant duft og smag, og er som regel også en del friskere.

-Christian

Fra : Peter Westh

Dato : 15-11-04 06:49

"Christian" <nospam@void.nowhere> skrev i en meddelelse
> købt det begge steder og det, der bruges til hjemmebryg, har en langt mere
> interessant duft og smag

Er det ikke fordi kornet er maltet?

/P

Fra : Louise Johnson

Dato : 16-11-04 02:03

> [...]
> købt det begge steder og det, der bruges til hjemmebryg, har en langt mere
> interessant duft og smag, og er som regel også en del friskere.

Ganske spændende butik! Tænk man kan lave sit eget øl!

Fra : Q

Dato : 16-11-04 08:15

> Ganske spændende butik! Tænk man kan lave sit eget øl!

Nu stiller jeg lige et af de flabede spørgsmål: ER du indfødt københavner?..

Der er mange, specielt børn, der er vokset op i større byer og ikke har
begreb om hvor fødevarerne kommer fra, og hvordan de ser ud når de hentes i
naturen..

Testen plejer at være at forklare dem at kærnemælken kommer fra en speciel
ko, der kun har een pat (!)

Hopper de på den er de uden tvivl københavnere

/peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-04 16:23

"Louise Johnson" <ask@for.it> wrote in message

> Ganske spændende butik! Tænk man kan lave sit eget øl!

Ja tænk. Det har man gjort i tusindvis af år, hvorimod den
industriproducerede øl er ca. 150 år gammel.

--
-Jens B.