scannere?
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-11-04 20:32

Hjælp

Konen vil forære huset en scanner som går på "de nye macer" (den gamle
har scsi, og bruges kun m gammel 7500):

Har kig på:
Canon lide scan 35 - eller 50 - eller 80
(smart design)

samt

Epson Perfection 2580
(grimmere men flere specs)

Prislejet er ml 6-1200

Erfaringer + tips modtages med glæde.

på forhånd tak

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-11-04 20:36

Jeg <martin@xyzammentorp.org> skrev:

> Epson Perfection 2580
> (grimmere men flere specs)
>
> Prislejet er ml 6-1200
>
> Erfaringer + tips modtages med glæde.

PS: Jeg har en negativscanner (gammel Nikon Coolscan II 2700 dpi)

-- and don't forget to boogie

Fra : Erik Richard

Dato : 13-11-04 21:34

Hej Martin

Martin Ammentorp wrote:
> Konen vil forære huset en scanner som går på "de nye macer" (den gamle
> har scsi, og bruges kun m gammel 7500):

Det billigste for jer vil jo være at sætte 75'eren i netværk og så bruge
SCSI scanneren, hvis det er en rigtig god kvalitetsscanner. - Nu kom du
så med en tilføjelse i din anden mail, at du har en CoolPix, men det er
vel kun en negativscanner... Men hvis det også er en A4 - altså både en
negativ scanner og en flatbed, så vil jeg nok vælge at investere i et
godt SCSI kort ala Adaptec 2940U2B. Det kort er 100% kompatibel med OS X
10.3.x. Jeg vil tro, du kan få et sådant kort igennem markedsgrupperne
dk.marked.privat.edb og/eller dk.marked.privat.edb.intern.

Hvis kortet har siddet i en PC, skal det flashes til Mac, og her har jeg
alle Adaptecs flash- og firmware utilities til Mac liggende, så det er
bare at sige til.

Nikons scannere er fabelagtig gode og meget stabile og selv på 10.3 er
de forholdsmæssigt hurtige af en så 'gammel' scanner at være.

> Har kig på:
> Canon lide scan 35 - eller 50 - eller 80
> (smart design)

Alternativt til at beholde jeres Nikon og købe et SCSI kort må helt
klart være en Canon scanner. Jeg har ikke erfaring med de 3 modeller, du
nævner, men med flere andre, og de leverer et knaldgodt resultat. Jeg
har for nylig investeret i en brugt N650U, og jeg har sjælden set så
gode scanninger. Det er lige før, jeg vil sige, at den overhaler den
gamle Agfa StudioScan IIsi, som jo er en prof model (op til 4800x4800dpi)

Selvom Canons scannere nu ikke fylder ret meget, så er de balndt de mest
solide og teknisk helt unikke, så her går du ikke fejl. Selvfølgelig vil
der være en forskel i kvaliteten, når prisen er højere, - bl.a. i den
rent optiske. Det kan fx. være fra 600x600, 600x1200 eller 720x1280
osv., Des højere optisk kvalitet, des bedre, når nu de nyeste software
løsninger ikke kan forøge scanningskvaliteten som hvis det fx. var en
Agfa scanner med FotoLook. Fotolook har jo den evne, at den kan op til
firdoble indscanningskvaliteten fra fx. en 600x1200 Agfa scanner op til
2400x4800 optisk, og i ren software baseret op til 7200x7200dpi. Men
desværre har Agfa jo valgt at indstille produktionen af 'amatør'
scannere - både flatbed og negativ scannere og de laver nu kun rene prof
løsninger.

> samt
>
> Epson Perfection 2580
> (grimmere men flere specs)

Du skal ikke lade dig 'snyde' af de tilsyneladende bedre data. Epson er
_ikke_ bedre end Canon - tværimod! Alle mine erfaringer med Epson
scannere er kun negative, - og det selv med deres større OfficeScan
serier med papirmagasin. I løbet af meget kort tid trækker de papiret
skævt. Med andre ord, de slides for hurtigt i lejerne.

Alle moderne scannere kører med en eller anden form for fiber lejer, og
her bruger Epson lejer af en ret ringe kvalitet modsat Canon. Canon var
jo også det første mærke, der indførte produktionen af kameraer m.m. med
bl.a. kulfibermaterialer - det samme, som vores F16 jagerfly er forhudet
med. Her har Epson valgt at bruge et ringere materiale.

Jeg vil gå så vidt, at jeg vil hævde, at fx. en Epson 600x1200dpi er
dårligere i optisk opløsning end en Canon 600x1200. Epson er mere uskarp
og let sløret i billedscanning, hvor Canon står fuldstændig skarp.
Softwaren til Epson scanneren er også dårligere og har flere bugs end
softwaren til Canon.

> Prislejet er ml 6-1200
>
> Erfaringer + tips modtages med glæde.

Hvis vi siger, du vil ofre max. de 1200, så er det helt klart Canon, du
skal gå efter - af dem, du selv har kig på.

Alternativt kunne du kigge på HP. De har en særdeles god scanner til
1295kr. (kan ikke huske nummeret), Den leverer et så godt som identisk
kvalitet som Canons dyreste model af dem, du har nævnt. Desuden har den
2 features, som jeg ikke er sikker på, om er på dem, du har nævnt, - har
ikke kunnet finde dem omtalt, - nemlig 'Direct one-touch scan' + 'Direct
scan-to-mail program' (MSOE + Entourage, QuickMailPro, MailSmith m.fl.).
Dvs., at du fx. kan scanne et billede direkte ind i jpg og sende det
omgående bare med tryk på en enkelt knap. Det er samme funktion som de
store Epson OfficeScan 16xx og 26xx series.

Ellers er der jo også HP 4100c og 4400c (USB 1.1/2.0). Begge har
software til Mac OS 8.6+ og 10.2.x+. HPs software inkluderer bl.a.
verdens for tiden bedste OCR program - RedIris Pro! - som alene koster
omkring 1800kr. + moms. Det er dog altid en version ældre end den sidst
markedsførte, men det gør da heller ikke så meget, om du får en ver. 7
istedet for en ver. 8, eller en 8 istedet for en ver. 9.

Så jeg tror, du skal sætte valget om, så det bliver mellem en HP eller
en Canon. Jeg har ikke prøvet Canons OCR system, men jeg véd, den har
fået rimelig god kritik - dog ikke så god som RedIris.

Når det gælder billedbehandling, så er begge - ja alle tre mærker - jo
Photoshop kompatible, men de har hver især deres eget software også til
billedbehandling. Her synes jeg selv, at HPs er mere intuitiv i brug end
Canons. Desuden er der en del fejl i Canon softwaren, der fx. altid
giver 'røde øjen', når der er optaget med digicam, men her findes et
lille værktøj, som man kan hente gratis på nettet 'Anti red Eye'-et
eller andet. Dette virker kun under OS X 10.1.5+.

Skal man korrigere farver generelt, er Canons software bedre end HPs og
klasser bedre end Epsons.

Så som sagt vil jeg mene, at du skal ændre valget til at stå mellem en
HP ellr Canon - med et 'plus' til Canon.

Hvis jeg skulle give karakterer efter 13-skalaen, så ville det se sådan ud
- Epson, 7-8
- Epson OfficeScan, 8
- Canon 10-11
- HP 4100 9
- HP 4400 10
Det gælder 'overall' set.

Jeg håber, du kan bruge det her til noget.
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-11-04 23:13

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> eg håber, du kan bruge det her til noget.
> mvh. Erik Richard
Tusind tak for inputtet

venlig hilsen

Martin (Som i forvejen er tættest på Canon-løsningen, da de ny mac'er
ikke har pci-plads til et scsi-kort)

-- and don't forget to boogie