Kundenumre og auto_increment felt
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 13-11-04 17:13

Hej liste

MySql og PHP benyttes.

Jeg går ud fra, at der er en standard vedr. emnet, men hvad gør andre?

I forbindelse med en Webshop har jeg en kundetabel, hvor første felt er et
auto_increment felt, herefter kommer navn, adresse felter osv.

Kan det anbefales at benytte dette auto_increment felt til kundenummer.
Eller er det bedre at oprette et ekstra "int unique" kundenrfelt.

Jeg hælder mest til at oprette et ekstra felt, da MySql tæller et nummer op
i auto_increment feltet, selvom man fortryder en SQL INSERT kommando, så der
vil blive nogel "huller" i kundenummerrækken. Men måske er det en
misforståelse at bruge et auto_increment felt som første felt?

mv. JR

Fra : Troels Arvin

Dato : 13-11-04 17:26

On Sat, 13 Nov 2004 17:13:14 +0100, Jørn Rasmussen wrote:

> Kan det anbefales at benytte dette auto_increment felt til kundenummer.
> Eller er det bedre at oprette et ekstra "int unique" kundenrfelt.

Hvordan ville du generere det ekstra, uden-huller kundenrfelt?

> Jeg hælder mest til at oprette et ekstra felt, da MySql tæller et nummer op
> i auto_increment feltet, selvom man fortryder en SQL INSERT kommando, så der
> vil blive nogel "huller" i kundenummerrækken.

Jeg har svært ved at se, om huller i rækkefølgen skulle være et problem.

> Men måske er det en
> misforståelse at bruge et auto_increment felt som første felt?

Ikke som sådan, synes jeg. Men brug af den slags kunstigt genererede
nøgler i et DBMS er generelt omdiskuteret. Prøv at søge i
dk.edb.database gruppen.

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 14-11-04 12:49

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ville du generere det ekstra, uden-huller kundenrfelt?

Lave en SQL Max(kundenrfelt)+1, hvor jeg forinden har slettet ufuldstændige
oprettelser.
Det har jeg benyttet med succes i andre DB.

> [...]
>
> Ikke som sådan, synes jeg. Men brug af den slags kunstigt genererede
> nøgler i et DBMS er generelt omdiskuteret. Prøv at søge i

Ok - det vil jeg gøre