Andet multimedie
bentjuul 3670
Presse et billede sammen - Photoshop
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-11-04 19:35

Hej NG.

Jeg har scannet en cd for at få billedet over på en cd kopi, men det
billeder jeg har scannet har en mindre radius (den inde ved centrum) end den
cd jeg skal have klistret den på, er der nogen muligheder i PS hvor man kan
trække den større? Jeg håber i forstår hvad det er jeg mener

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 13-11-04 19:52

"Jørgen Nielsen" skrev
> [...]
kan
> trække den større? Jeg håber i forstår hvad det er jeg mener

Prøv
Image | Image Size
så kommer en dialog
'Image Size'
Skift evt. Document size Width
fra 'Pixels' til 'Procent'

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-11-04 20:05

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Prøv
> Image | Image Size
> så kommer en dialog
> 'Image Size'
> Skift evt. Document size Width
> fra 'Pixels' til 'Procent'
>
> mvh
> Thorkild Dalsgaard
++++++++++++++++++++

Hej Thorkild.

Det er ikke hele billedet jeg skal have presset sammen men kun kun den
inderste cirkel der skal laves større.

Fra : EA

Dato : 13-11-04 21:08

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:419653a9$0$62564$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> den cd jeg skal have klistret den på, er der nogen muligheder i PS hvor
> man kan trække den større? Jeg håber i forstår hvad det er jeg mener

(Vælg vis linealer, og fastgør til hjælpelinier. Træk en vandret og en
lodret hjælpelinje så de krydser i centrum)
Marker den inderste cirkel med eliptisk markeringsramme. Hold shift nede for
at få markeringen cirkelrund, og flyt samtidig markeringen på plads med
mellemrumstasten. Tast Ctrl + C og Ctrl +V, herved insættes det markerede i
et nyt lag. Vælg flytteværktøjet og sæt hak i (vis afgrænsningsramme), tryk
Shift for at holde proportionerne, og træk det markerede lag til den ønskede
størrelse, det er nu nemt at centrere med fastgør til hjælpelinier valgt.
Sammenkopier billede, og print ----m.v.h.
EA

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-11-04 12:14

"EA" <keakonklinek@kpostkkasse.knet> skrev i en meddelelse

> [...]
> afgrænsningsramme), tryk Shift for at holde proportionerne, og træk det
> markerede lag til den ønskede størrelse, det er nu nemt at centrere med
++++++++++++++++++++++++++

Hej.

Det er den engelske udgave af PS jeg har, kunne du ikke fortælle hvor jeg
sætter hak i"vis afgrænsningsramme" ?
Det sidste jeg er i tvivl om, er hvordan jeg trækker hjælpelinie, hvilken
værktøj skal jeg bruge til det? Jeg er nybegynder hvad PS angår

Fra : EA

Dato : 14-11-04 17:46

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41973e00$0$91399$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> Det sidste jeg er i tvivl om, er hvordan jeg trækker hjælpelinie, hvilken
> værktøj skal jeg bruge til det? Jeg er nybegynder hvad PS angår

(Vælg (Wiew_Rulers), og (Snap to guides). Træk en vandret og en lodret
hjælpelinje så de krydser i centrum)
Hjælpelinier trækker fra linealerne når du har valgt do. med et hvilket som
helst værktøj. Her bruger du Move tool ( V )
[...]
(Moove tool) (V) og sæt hak i (Show bounching box) tryk Shift for at holde
proportionerne, og træk det markerede lag til den ønskede størrelse, det er
nu nemt at centrere med (Snap to guides) valgt. Sammenkopier billede, og
print ----

PS Du kan også vælge: (edit_transform_scale) i stedet for at sætte hak i
(Show bounching box)
Der er altid flere måder i Photoshop, med samme resultat.
Disse hæfter kan anbefales
Adobe Photoshop 7 - lær det selv
Avanceret Photoshop
http://www.libris.dk/

m.v.h.
EA

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-11-04 19:15

> [...]
> (Show bounching box)
> Der er altid flere måder i Photoshop, med samme resultat.

+++++++++++++++++++

Hej igen.

Jeg har lige prøvet det du har skrevet, men det kommer ikke til at virke,
jeg kan godt se hvad du mener, men så når jeg trækker den inderste cirkel
større, så kommer den til at ligge over det andet (det er godt svært at
forklare hvad jeg mener ) Det er smart med de derhjælpelinie. Jeg har
den bog du omtaler plus flere andre, men der står ikke noget om det jeg er
ude efter.

Fra : EA

Dato : 14-11-04 20:44

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4197a0b1$0$2621$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> forklare hvad jeg mener ) Det er smart med de derhjælpelinie. Jeg har
> den bog du omtaler plus flere andre, men der står ikke noget om det jeg er

Hvis du har Hæftet avanceret Photoshop, skal du have fat i afsnittet:"Himmel
og tekst" vedr. avanceret blanding.
Ellers er her et forslag:
Dobbeltklik på laget som du har kopieret ind, dialogboxen Blending options
popper op, nederst i den ser du nu blend options for : (this layer og for
underlying layer) træk i den sorte skyder for this layer, tryk samtidig på
Alt tasten og skyderen deler sig i to halvdele, hold øje med billedet,
tilsvarende for den hvide skyder, eksperimeter på samme måde med skyderen
for det underlying layer, indtil du er tilfreds.
PS dette er kun et forslag, jeg ved ikke om det kan bruges i dette tilfælde.
Det kan være der er nogen der ved noget mere.
M.v.h.
EA

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-11-04 16:08

"EA" <keakonklinek@kpostkkasse.knet> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> [...]
> PS dette er kun et forslag, jeg ved ikke om det kan bruges i dette
> tilfælde. Det kan være der er nogen der ved noget mere.
++++++++++++++++++

Hej.

Nej, det virker heller ikke, men jeg lærte noget nyt som jeg kan bruge i en
anden sammenhæng.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-11-04 21:28

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg har lige prøvet det du har skrevet, men det kommer ikke
> til at virke, jeg kan godt se hvad du mener, men så når jeg
> trækker den inderste cirkel større, så kommer den til at ligge
> over det andet [..]

Ja, for hullet ligger på et separat lag fordi du kopierede og
indsatte det med Ctrl + C og Ctrl + V.

Hvorfor ikke bare markere hullet på dit baggrundslag med f.eks.
det elliptiske markeringsrammeværktøj (Elliptical Marquee Tool),
trykke Ctrl + T og så trække hullet større med Shift- og Alt-
tasten trykket ned for dels at trække proportionalt (Shift) og
fra midten af og ud (Alt) ?

Det vil blot lave hullet større, men uden at du får et nyt lag.
Hvis du gør hullet mindre eller flytter det væk fra midten af
skiven, vil du bagved få baggrundsfarven. Altså den farve du
har valgt som baggrundsfarve i bunden af værktøjspaletten (som
standard er den hvid).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-11-04 16:01

[KLIP]

> [...]
> skiven, vil du bagved få baggrundsfarven. Altså den farve du
> har valgt som baggrundsfarve i bunden af værktøjspaletten (som

++++++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Jeg kan godt trække hullet større, men så går der noget af billedet/teksten
tabt, den bliver dækket af baggrundsfarven hvid det må den ikke, jeg skal
have presset den inderste cirkel større men ikke den yderste, uden at der
forsvinder noget af billedet/teksten.

Fra : EA

Dato : 15-11-04 19:11

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4198c4a4$0$11383$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
KLIP
KLIP
> jeg skal have presset den inderste cirkel større men ikke den yderste,
> uden at der forsvinder noget af billedet/teksten.

> [...]
Nyt forslag:
Hvad så med at: "dobbeltklik på baggrundslag for at lave det om til et
almindeligt lag,
Brug Magik wand tool, til at markere alt udenom cd skiven, tast delete, og
du har så cd'en på en gennemsigtig baggrund. og dubliker herefter laget to
gange, så du har 3 lag.det ene lag skal bruges til at lave en markering med
senere. (Du kan i stedet for gemme markeringen som en alfakanal i channels
paletten.)
På det andet lag: marker den alleryderste ring med eliptical marquee tool på
indvendig side af ringen, select_inverse_delete,så har du yderringen
tilbage.
Vælg et af lagene med cd skiven og brug movetool, med hak i show
bounchingbox, Alt + Shift træk til den ønskede størrelse(Skiven bliver nu
større end laget med ringen, så du vil miste noget af det yderste af
billedet, men hvis der er et ensfarvet område gør det vel ikke noget? ) Ctrl
klik nu på det lag med cd skiven der har den oprindelige størrelse for at
lave en beskæringsmarkering, vælg det lag der er trukket større,
selekt_inverse_delete. Sammenkopier billedt og print--------
Måske kan det bruges
M.v.h.
EA

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-11-04 16:34

> [...]
>yderste af billedet, men hvis der er et ensfarvet område gør det vel ikke

Hej.

Jo, der må ikke mangle noget, for så kunne jeg lige så godt have brugt den
første løsning, hvor jeg lavede den indeste cirkel større
Jeg prøver den lige aligevel, men det bliver først i weekenden, jeg har ikke
tid før. Vender lige tilbage.