Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med arkivering af digitale bill~
Fra : Jacob K.

Dato : 13-11-04 11:54

Hej gruppe.

Jeg er ved at teste et par arkiv-programmer som kan bruges til at
katalogisere og genfinde mine billeder på harddisken. Jeg har ca.
10.000 billeder liggende, og det er ved at blive ret svært at finde
rundt i dem...

De programmer jeg tester er: CompuPic, ACDSee og Picasa.

CompuPic *har* allerede tabt, fordi den ikke kan søge på tværs af
mapper. -Søgefunktionen rammer kun den mappe man aktuelt står i, og
den er derfor ikke egnet til mit behov.

ACDSee ser rigtig godt ud, men jeg kan ikke få den til at acceptere
flere søgeord på samme tid. -Jeg kan sagtens søge på ét ord, men så
snart jeg skriver mere end ét ord, kommer der nul hits. Man kan tvinge
den til at finde flere keywords, men kun hvis man manuelt sætter den
op til det for hver eneste søgning, og dét er jo ikke holdbart.
Har nogen af jer erfaringer med dette program, og findes der et lille
trick som jeg ikke kender til?

Picasa er faktisk rigtig godt, og så er det gratis. Man kan søge på så
mange ord man vil, og søgningen går rigtig stærkt. -Så den er en stærk
kandidat, men den har dog et par fejl:
-Den trunkerer automatisk søgeord. -Og den har store problemer med at
respektere den mappestruktur jeg nu engang har valgt at lægge mine
billeder i...

Jeg vil med taknemmelighed modtage forslag til andre programmer (til
max. 500 kroner) som jeg kan afprøve og som lever op til de behov jeg
har været inde på her i indlægget.

Vh. Jacob.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-11-04 14:33

"Jacob K." wrote:

> Jeg vil med taknemmelighed modtage forslag til andre programmer (til
> max. 500 kroner) som jeg kan afprøve og som lever op til de behov jeg
> har været inde på her i indlægget.

http://www.cse-it.dk/spf/spf.htm

Skulle vist koste 300 af de skattebetyngede

mvh

Carsten Riis

Fra : Jacob K.

Dato : 14-11-04 20:36

Hej Carsten.

> http://www.cse-it.dk/spf/spf.htm
>
> Skulle vist koste 300 af de skattebetyngede

Tak for forslaget. Jeg har hentet en demo til afprøvning.
Har du selv erfaringer med programmet?

-Jacob.

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 13-11-04 20:04

Jeg har netop været igennem en slidsom runde med evaluering af 10+
forskellige programmer til arkivering og organisering af mine billeder,
herunder alle de store som ACDSee, Adope, Painthshop, Microsoft etc, og der
var kun ét der levede op til mine krav og det var IMatch fra photools.com.

vh
Erik

Fra : AS

Dato : 14-11-04 12:24

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> wrote in message
> [...]
der
> var kun ét der levede op til mine krav og det var IMatch fra photools.com.

IMatch er ganske pro program. En anden i lignende niveau er Extensis
Portfollio, men koster ca. 4x mere. Bege kan ikke håndteres lige "out off
box". Betydeligt nemmere alternativ er Adobe Photoshop Album, men kan ikke
læse raw format. Hvis man er ikke for ambitiøs amatør, den er god nok. Alle
andre er 1-2 klasse laverer IMHO.

Fra : Jacob K.

Dato : 14-11-04 20:52

Hej begge

> [...]
> box". Betydeligt nemmere alternativ er Adobe Photoshop Album, men kan ikke
> læse raw format. Hvis man er ikke for ambitiøs amatør, den er god nok.

Jeg takker for info.
Jeg vil afprøve begge forslag. (Hvis de altså fåes i demo-versioner...)

-Jacob.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-11-04 17:03

jacob9001@hotmail.com (Jacob K.) said in

> [...]
> op til det for hver eneste søgning, og dét er jo ikke holdbart.
> Har nogen af jer erfaringer med dette program, og findes der et lille

Du skal bare adskille de to søgeord med semikolon uden mellemrum i ACDSee
Jeg bruger vers. 7
Jeg er usikker på om det har været sådan i tidligere versioner.

--
Lars Holst

Fra : Jacob K.

Dato : 14-11-04 20:34

> Du skal bare adskille de to søgeord med semikolon uden mellemrum i ACDSee
> Jeg bruger vers. 7
> Jeg er usikker på om det har været sådan i tidligere versioner.

Hmm, nope... Virker stadig ikke.
Jeg bruger også ver. 7, men dog kun i trial version. Der står intet i
manualen om søgekoder og den slags.

-Jacob.