Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Projektor til fremvisning af digitale bill~
Fra : BjarneK

Dato : 11-11-04 09:25

Hej

Da jeg nu delvist er gået over til digi, tænker jeg på at investere i en
projektor til fremvisning af digitale billeder.

Men:

Hvad skal man vælge?

Hvilke kriterier skal man være opmærksom på?

Den skal også gerne kunne fremvise i samme kvalitet som jeg hidtil har
gjort med mine dias.

På forhånd tak
Bjarne

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 11-11-04 20:45

BjarneK wrote:
> [...]
>
> Hvilke kriterier skal man være opmærksom på?
>
> Den skal også gerne kunne fremvise i samme kvalitet som jeg hidtil har

Det tror jeg ikke du kan få for menneskepenge. Du skal tænke på, at en
projekter i "fornuftigt prisleje" kan vise omkring 1024x768 pixels dvs
ca 0,8 Mpixels.
Det er hvad man normalt siger er nok til at vise i 10x15cm
Prøv at blæs det op i 100" - opløsningen er glimrende til film og
desktop brug, men til billedevisning er det ikke noget hit.

Jeg er selvfølgelig klar over at man ikke helt kan sammenligne de
10x15cm med en 100" skærm, da man vil se skærmen på meget større
afstand, men alligevel, så tror jeg næppe du vil få diaskvalitet med
nogle af de projektorer der er på markedet lige pt.

Jeg har selv vist billeder på min projektor i 800x600, og det kan da
også gå hvis man vil vise billeder for en større forsamling, men der går
altså mange detaljer tabt. Vil mene du skal op i min. 1600x1200 for at
få en rimelig kvalitet - og de ligger desværre på omkring 50.000$

Rasmus Hansen
http://dualmono.com
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=5519

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-04 20:46

In article <419321cc$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, BjarneK wrote:
> [...]
>
> Hvilke kriterier skal man være opmærksom på?
>
> Den skal også gerne kunne fremvise i samme kvalitet som jeg hidtil har

Så høj opløsning som muligt. 1024x768 er prismæssigt vist omkring
10.000 kr, og er slet ikke i dias kvalitet. Jeg mener man siger at
negativer er omkring 2000*3000 pixels opløsning. Men det er ikke
til at købe i en projektor. Hvis du kan få 1600x1200 for det du har
råd til, så skal du være glad.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-04 22:09

> Hvad skal man vælge?

Jeg så lidt på hvad www.technikdirekt.de har i deres katalog og fandt flg.

De billigste har en opløsning på 600x800 ca. 1000euro og lidt dyrere er på
XVGA eller 1024x768 pixels fra ca. 1300euro.

BenQ PB 8250 opløsning 1280x1024 pixels 2645 euro
Canon XEED SX 50 opløsning 1400x1050 pixels. 3100euro
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=NewsDtlAct&fcategoryid=131&modelid=10678#Projectors%20&%20Visualizersz11

Der er også meget dyrere og mere lysstærke, som jo afhænger af hvor stort er
lærred der skal bruges.

> Hvilke kriterier skal man være opmærksom på?

Opløsning og lysstyrke.

> Den skal også gerne kunne fremvise i samme kvalitet som jeg hidtil har
> gjort med mine dias.

Det skal du ikke regne med, men umiddelbart ser Canons SX50 ud som en
rimelig løsning. Jeg vil tro at det giver billeder, der ser godt ud. Jeg har
set billeder i 1280x1024 opløsning af mine egne billeder og det så faktisk
godt ud. Men jeg er ikke nogen ekspert på dette område, så undersøg det
nærmere og find eventuelt en mulighed for at se det før du køber.

Iøvrigt så er videokort også en begrænsning og kommer vel ikke over den
største skærmopløsning, der findes på omkring 1900x1500 eller deromkring, så
der er langt op til en opløsning på 6 eller 8 mp, som mange kameraer leverer
i dag.

Mvh, Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-04 23:12

In article <4193d500$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:
> [...]
> der er langt op til en opløsning på 6 eller 8 mp, som mange kameraer leverer

Mit grafikkort kan umiddelbart køre 2048x1536. Min skærm går
dog kold hvis jeg lister den over 1920x1440 @ 60Hz.

Kører dog 2 skærme, så jeg kan vel principielt nå det dobbelte.
Normalt er min skærm således 1600+1280 = 2880 pixels bred, og et
sted mellem 1024 og 1200 pixels høj.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-04 23:37

> [...]
>
> Kører dog 2 skærme, så jeg kan vel principielt nå det dobbelte.
> Normalt er min skærm således 1600+1280 = 2880 pixels bred, og et

Ja, men det er jo nogenlunde som jeg sagde og temmelig langt fra 6 til 8mp
opløsning, da du ikke kan drive en enkelt skærm højere end de ca. 3mp. Dias
må formodes at være mellem 6 og 8mp i reel opløsning. Af projektorer har jeg
ikke fundet større opløsning end Canon SX50 på 1400x1050, så vi er reelt
omkring 1,5mp. Bortset fra det vil jeg tro at det ganske godt ud.
Mvh, Hans

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-11-04 05:40

BjarneK <newsgrp@INGEN_SPAM_HER.dk> wrote:

> [...]
>
>Men:
>
>Hvad skal man vælge?
>
>Hvilke kriterier skal man være opmærksom på?

Sortniveau og kontrast. Jeg ved godt at de fleste siger lysstyrke, men
sortniveau betyder nu mere for billedkvaliteten. Hvis man m´kan
mørklægge ordentligt betyder lysstyrke ikke så meget.

>Den skal også gerne kunne fremvise i samme kvalitet som jeg hidtil har
>gjort med mine dias.

Det bliver svært (dyrt). De fleste widescreen-projektorer (16:9) har i
dag 1280x720. Den højeste opløsning ved HDTV er 1920x1080 og det er
nogenlunde hvad en normal person kan se af opløsning ved normal
betragtningsafstand (4-5 gange billedes højde). Så højere opløsning end
det burde ikke være nødvendig.

Peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-04 11:03

BjarneK wrote:

> Den skal også gerne kunne fremvise i samme kvalitet som jeg hidtil har
> gjort med mine dias.

Det kommer nok til knibe, de digitale projektorer er ganske vist
både blevet bedre og billigere, men der er et godt stykke vej endnu,
førend de er oppe på højde med analog lysbilledfremvisning.

Og de bedste digitale projektorer, som kommer tættest på den
kvalitet, som vi kan få med en analog diasprojektor, koster en halv
bondegård.

Men tag det lidt med ro, for udviklingen går utroligt stærkt, og mit
gæt er, at vi om nogle få år kan købe digitale projektorer med gode
ydelser til nogle rimmelige priser.

Jeg vil dog sige, at hvis man arbejder med diasoverblændigsshow, så
får man tusinfold af mulighedder med en digital projektor, og det
kompenserer rigeligt for den lidt ringere billedkvalitet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BjarneK

Dato : 12-11-04 11:38

Jeg kan ikke rigtig se hvordan det skulle hænge sammen, at fordi man får
flere muligheder, vil det kompensere for dårlig billedkvalitet, det er
jo stadig ikke en film man viser.
Og jeg kører iøvrigt med overblænding.

m.v.h.
Bjarne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-04 12:06

BjarneK wrote:

> Jeg kan ikke rigtig se hvordan det skulle hænge sammen, at fordi man får
> flere muligheder, vil det kompensere for dårlig billedkvalitet, det er
> jo stadig ikke en film man viser.
> Og jeg kører iøvrigt med overblænding.

Når man laver kommercielle diasoverblændingsshows, hvor der er
indkopieret logo'er, tekster og grafik i billederne, så arbejder man
med diaduplikater, og den endelige version, er af hensyn til
lys-slidet også en kopi, så humlen er, at der accepteres en
væssentlig ringere billedkvalitet ved overblændingsshows, da
beskueren ikke får tid til, og mulighed for at dvæle ved detaljerne.

Og proff. diasoverblændingsshows kræver typisk 4 til 16 karuseller,
og så meget mekanisk hardware kører ikke uproblematisk, så fordelene
ved en digital projektor er åbenlyse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BjarneK

Dato : 12-11-04 12:26

Jamen du kan da have ret i at det i nogen tilfælde er OK at acceptere en
ringere billedkvalitet.
Det kommer vel an på showets art og hvad man vil vise.
Jeg har bare ikke lyst til at gå synderlig meget på kompromis med
billedkvaliteten, og det jeg laver er iøvrigt slet ikke oppe i den
størrelse.

m.v.h.
Bjarne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-04 13:44

BjarneK wrote:

> Det kommer vel an på showets art og hvad man vil vise.

Ja det kan vi ikke være uenige om.

> Jeg har bare ikke lyst til at gå synderlig meget på kompromis med
> billedkvaliteten, og det jeg laver er iøvrigt slet ikke oppe i den
> størrelse.

Hvis man kun bruger overblænding til at gi' nogle flotte billeder,
en endnu bedre pænere præsentation, så kan man ikke bruge en digital
projektor...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BjarneK

Dato : 12-11-04 11:22

Tak for svarene

Det ser ud til at jeg må køre med dias lidt endnu, og så scanne det ind
der er behov for.
Nogen der har en billig Imacon scanner til salg?

m.v.h.
Bjarne