Update på spand/bundfilter løsningen
Fra : Kasper friis

Dato : 08-11-04 18:52

NU har det kørt i omkring 2 md, med spandfilter som suger gennem et
bundfilter.

forsøget gik ud på om jeg kunne undgå og støvsuge bunden, dsv kun skifte
vand en gang imellem da skidtet ville blive suget gennem bundfilteret og
sætte sig i spandfilteret..

Update.. indtil videre forløber det jo helt fremragene.. har revet lidt
rundt i stenene for at se om der ligger en masse skidt og foderrester under,
og det gør der ikke.. der kommer kun en ganske lille smule op af de ting som
ikke kan suges igennem.. så den del er en succes...

mine tvivl gik ud på flere ting.. om skidtet ville ligge sig under
bundfilteret.. den del ved jeg ikke endnu, og finder nok ikke ud af før jeg
en tømmer akvariet....
og om filteret ville blive meget hurtigere stoppet.. det ser det ikke ud
til.. har kørt i 2 md nu uden at blive renset.. og de skrev at det skal
renses ca 3-4 gange årligt kommer det nok til at passe, der er stadig fuldt
flow på vandet..

der er muligvis et lille prob med planterne.. ikke alle planter kan lide at
det suser med vand om rødderne.. jeg har PT kun 2 planter i, (skal have et
par flere) den ene ligner den er ved at gå helt død, og den anden klare sig
helt fint.. så det er lidt 50/50

jeg har ikke nogen antydning af det mindste med hverken
snegle/alger/sygdomme i akvariet, så det er sådan der ser ud..
vender tilbage med mere efter det har kørt i ca 6 md :)

Kasper friis :)

Fra : Jasper Norman

Dato : 08-11-04 23:07

Mht planterne, er det ikke usædvanligt at nogle går ud. Der er mig bekendt
ikke mange planter der bryder sig om at være "oversvømmet" konstant.

Mvh

Jasper

Fra : H.S.

Dato : 09-11-04 09:57

"Kasper friis" <pizzabagerFJERN@mobil.dk> skrev i en meddelelse

> NU har det kørt i omkring 2 md, med spandfilter som suger gennem et
> bundfilter.

spændende beretning - jeg drømmer selv om et akvarie hvor der ikke er en
frygtelig masse snavs der hvirvles op, så snart man har flyttet en plante
eller lign.
Så jeg læser med....

Hvor store sten bruger du i akvariet, som bundlag ? Jeg går ud fra at det
ikke er muligt at bruge helt fint 'sand' med bundfilter ?

Et spandfilter/pumpe - hvorfor bruger man det, i stedet for et filter i
akvariet ? (ud over at det fylder i akvariet) - Er det mere effektivt eller
.... ?

Fra : Kasper friis

Dato : 09-11-04 12:19

> [...]
> frygtelig masse snavs der hvirvles op, så snart man har flyttet en plante

Det er også en af grundene til jeg lavede det..

> Hvor store sten bruger du i akvariet, som bundlag ? Jeg går ud fra at det
> ikke er muligt at bruge helt fint 'sand' med bundfilter ?

Nej ikke helt fint sand, det kan det jo ikke suge igennem, og det løber også
ned under bundfilteret.. jeg bruger små sten, 3-8 mm vil jeg tro de er

> Et spandfilter/pumpe - hvorfor bruger man det, i stedet for et filter i
> akvariet ? (ud over at det fylder i akvariet) - Er det mere effektivt
> eller
> ... ?

Spandfilter er meget større.. dvs volumen på filteret, der kommer jo noget
mere skidt i, også var det også fordi så kan de klare sig længere før det
skal renses.. jeg regner med 3 gange om året.. :)

Fra : Kasper friis

Dato : 09-11-04 13:23

forresten så bruger jeg et JBL 250 spandfilter.. kostede vist 780 kr.. synes
det virker skide godt.. følte ikke nogen grund til at købe eheim da de
koster en del mere.. mit filter virker op til et 250 L akvarie selvom jeg
kun har et 128 L..

Kasper :)

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 10-11-04 00:55

Jeg læser også lige med selvom jeg ikke har fået starten med (er lige kommet
på newsgroups for første gang

Jeg er begynder ud i akvarier (foruden newsgroups), og har i min
informationssøgning savnet noget grundig information omkring de forskellige
filter / pumpe løsninger. I første omgang købte jeg bare et brugt akvarie
med hele svineriet og det er så med et filter der består af en stor svamp
hvorigennem en pumpe trækkervandet inden den spytter det ud i toppen.

Så er jeg jo også stødt på irritationsmomentet omkring opvirvlet skidt ved
vandskift m.m. Så jeg er frisk på at høre mere om hvordan det går. Jeg har
selv lurret på en løsning med en pumpe der sammen med et glas eller
plastikrør kunne bruges til at "støvsuge" bunden. røret ned i bundmaterialet
op genem en slange, igennem et filter og ned i akvariet igen. Er dette en
fuldstændig skør tanke? Eller virker bundfilterløsningen jo rimelig
interessant.

Kunne det ikke tænkes at noget gazebind agtigt rundt om planternes rødder
vil mindske gennemstrømningen ved rodnettet? Jeg har også set at nogen
stiller planterne ned i akvariet i små plastik urtepotter....

Nå nu vil jeg prøve at trykke send på dette mit første newsgroup indlæg...

Fra : H.S.

Dato : 10-11-04 09:06

"PyroStorm_DK" <hborgen@slet.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg læser også lige med selvom jeg ikke har fået starten med (er lige
kommet
> på newsgroups for første gang

Velkommen til en yderst informativ kommunikations form

> [...]
> med hele svineriet og det er så med et filter der består af en stor svamp
> hvorigennem en pumpe trækkervandet inden den spytter det ud i toppen.

Det ville jeg da egentlig også gerne læse mere om - hvad kan de forskellige
pumper/filtre ? evt tests osv

> [...]
> op genem en slange, igennem et filter og ned i akvariet igen. Er dette en
> fuldstændig skør tanke? Eller virker bundfilterløsningen jo rimelig

Bundfilter løsningen ER meget interessant - hvis det var muligt at nogen har
et link til en gennemgang af hvordan det virker, tilsluttes osv... så kunne
jeg da godt tænke mig linket ,-)
Men ellers, 'støvsugeren' som du beskriver virker ok, det får lidt skidt med
op - men er langt fra så effektiv som jeg havde håbet på. Den har også den
ulempe at 'dovne' fisk kan risikere at komme med op - mine maller er
ihvertfald IKKE bange for den

> Nå nu vil jeg prøve at trykke send på dette mit første newsgroup indlæg...

Det gik jo meget fint.

Fra : Kasper friis

Dato : 10-11-04 19:34

> [...]
> har
> et link til en gennemgang af hvordan det virker, tilsluttes osv... så

Keg har faktisk en tegning af hvordan mit system ser ud... kan sende den til
dig hvis du er interesseret..

Kasper friis..

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 10-11-04 21:18

> Keg har faktisk en tegning af hvordan mit system ser ud... kan sende den
til
> dig hvis du er interesseret..
>
> Kasper friis..

Tegning...... Ohhhhhhhh jeg er lidt nysgerrig, så hvis der er muligt.....
8^)

MvHans

Fra : H.S.

Dato : 15-11-04 14:44

"Kasper friis" <pizzabagerFJERN@mobil.dk> skrev i en meddelelse

> Keg har faktisk en tegning af hvordan mit system ser ud... kan sende den
til
> dig hvis du er interesseret..

Jeg ville egentlig også gerne se den, hvis jeg må

Fra : Kasper friis

Dato : 19-11-04 14:27

> til
>>
> Jeg ville egentlig også gerne se den, hvis jeg må

Har sendt mail til dig med en tegning af det..

Fra : Omnolog HMH

Dato : 20-11-04 17:54

kan du ikke smide den på binær?

Fra : Kasper friis

Dato : 20-11-04 18:12

> kan du ikke smide den på binær?

hvordan gør jeg lige det??

Fra : Fessor

Dato : 19-11-04 01:57

Hej allesammen
Jeg bruger samme løsning, jeg har så oven i det købt et powerhead, som
ligger på bunden (i modsatte ende af bundfiltret som dækker ca 1/4) jeg har
så forbundet powerheadet´s indløb med spandfiltrets udløb. Og powerheadet
peger så lige op mod over fladen dette giver et flow i akvariet fra den ene
ende til den anden, hvilket i følge min bedste overbevisning efterligner en
flod bedst muligt, samtidigt "fejer" det skidtet over til filtret og er
usyneligt.....
slangen har jeg lagt under gruset i akvariet.
Iøvrigt vil jeg anbefale rundt grus da det ikke pakker sig nær så meget som
knuste og kantede sten gør
Jeg "skifter" vandet ca 5 gange i timen.
MVH
Claus

Fra : Brizz

Dato : 10-11-04 12:17

> Nå nu vil jeg prøve at trykke send på dette mit første newsgroup indlæg...

Det gik jo fint som det ses. En sidste ting du så lige skal have med er at
skrive under det du svarer på som jeg har gjort her. Det gør det meget
nemmere at følge med.
Velkommen til

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 10-11-04 18:53

Tak og det skal jeg huske - tænkte på det lige da jeg havde sendt
meddelelsen, men troede at det ville blive sat på automatisk... Det er der
jo så meget der gør under Windows

MvHans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-11-04 19:54

PyroStorm_DK wrote:
> Tak og det skal jeg huske - tænkte på det lige da jeg havde sendt
> meddelelsen, men troede at det ville blive sat på automatisk... Det
> er der jo så meget der gør under Windows
> MvHans

Jeg ved ikke hvad du svarer på -men hvis det er det med skrive UNDER det man
svarer på, så lykkedes det heller ikke denne gang.

Og det er netop derfor, at det er smart at gøre det - så slipper man for at
skulle gætte hvad svaret egentlig går på, når der er flere ting i det
oprindelige indlæg.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 10-11-04 21:00

(se UNDER)

> [...]
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.

Så tror jeg at selv jeg har fattet det; Med at "skrive under" mener du ikke
en "underskrift", men at man skriver "neden under" citatet..... (håber at
jeg har ret denne gang). Det vil jeg så gøre - jeg vil ikke forsøge at lave
noget om der - selv om jeg må sige at jeg har siddet og bandet netop det
princip langt væk på andre indlæg, da man hele tiden skal scrolle ned.
Nu har jeg lært det - tak for det.
MvHans
PS: Jeg har et par spørgsmål til dig men sender det som en mail.

Fra : Morten Guldager

Dato : 10-11-04 21:27

2004-11-10 PyroStorm_DK wrote

> [...]
> en "underskrift", men at man skriver "neden under" citatet..... (håber at

Det ser helt perfekt ud denne gang.

Mens vi nu er ved at rette på "ham den nye", så er der et andet godt trick
du skal lære.

Klip det overflødige fælsk væk.

I citatet ovenfor har jeg ladet det stå så du kan se hvad jeg mener.

Men normalt klipper man alt det væk der ikke har relevans for ens svar.
I dette tilfælde har vi f.eks. ingen glæde af Jan's signatur.

> selv om jeg må sige at jeg har siddet og bandet netop det
> princip langt væk på andre indlæg, da man hele tiden skal scrolle ned.

Det er jo derfor man skal klippe med rund hånd.

> PS: Jeg har et par spørgsmål til dig men sender det som en mail.

Hvis de handler om fisk i bur så skulle du hellere spørge i gruppen
her, så kunne vi andre måske både bidrage med svar, eller snylte på
Jan's svar.

Men eller så velkommen til.

/Morten

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 10-11-04 21:40

> Det ser helt perfekt ud denne gang.

Tak, der er håb forude....

> Mens vi nu er ved at rette på "ham den nye", så er der et andet godt trick
> du skal lære.

> Klip det overflødige fælsk væk.

Det prøver jeg så her.... Jeg er lydhør overfor tips og tricks. Hvis min
glæde ved denne newsgroup varer ved, varer det ikke længe før jeg er
velafrettet.

> Hvis de handler om fisk i bur så skulle du hellere spørge i gruppen
> her, så kunne vi andre måske både bidrage med svar, eller snylte på
> Jan's svar.

Den er jeg med på, det er spørgsmål der intet har med tråden at gøre, og
samtidig, efter min opfattelse, er uinteressant for forum'et gennerelt. Da
det ikke har noget med tråden at gøre kunne jeg enten starte en tråd (det
har jeg endnu til gode at prøve) eller maile til Jan. Da spørgsmålene var af
meget snæver lokalområde karakter mente jeg ikke at det ville have en bred
interesse. (altså; jeg har tænkt over tingene 8^)

> Men eller så velkommen til.

Takker igen!

MvHans "ny-dreng-i-klassen"

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-11-04 22:25

Morten Guldager wrote:
> Hvis de handler om fisk i bur så skulle du hellere spørge i gruppen
> her, så kunne vi andre måske både bidrage med svar, eller snylte på
> Jan's svar.

Helt sikkert

Spørgsmålene gik på akvarieklubber og forretninger her omkring Hillerød,
hvor jeg bor - men jeg var ikke til så stor hjælp, da jeg "kun" har akvarie
for hyggens skyld, og aldrig har været medlem af klubber eller lign.

Så hvis andre kender nogle heroppeomkring - så ville det sikkert være en fin
hjælp.

I øjeblikket har jeg mest akvarie "for hyggens skyld" - og fordi børne
synes, at det er spændende at kigge på, så lige nu har jeg "kun" et 250
liter med Gubby, Platy og Sværddrager - dem er børnene meget begejstret
for - de er farvestrålende og de er nemme, og de får en del unger - mange
bliver spist - men der er også en del, der overlever - jeg gider ikke fiske
dem op, så de må gemme sig mellem planterne til de er store nok til at
overleve - og det lykkes for et par stykker fra hvert kuld .

Men som nævnt er det mest for hyggens skyld - og vandværdier og lign. som
nogle går meget op i aner jeg intet om - heller ikke i de perioder, hvor jeg
har haft andre fisk - men fiskene trives lige godt for det

Mht forretninger, så er de to her byen ikke meget at råbe hurra for, men jeg
har meget gode erfaringer med en lille butik i Helsingør - jeg mener at den
hedder Helsingør Dyrehandel - og ligger i en sidegade til Stengade.

Derudover har jeg her i gruppen set anbefalet følgende i København gennem de
seneste år - jeg ved ikke om listen stadig er aktuel:

Sundby Aqua (Østrigsgade, Amager. (God betjening, sunde fisk, billige
akvarier.)
Flyvefisken (Åboulevard, ikke så billigt, stort udvalg. Meget billige
planter !)

Plante Importen, Valdemarsgade (Vesterbro, stort udvalg, flot sted)

Akvarieselskabet Åboulevard (Virkelig seriøs, professionelt og meget venlig
betjening)

Bonnie i Hundige Storcenter er OK - når man tager i betragtning, at det er
en Bonnie forretning......

Fra : Kasper friis

Dato : 11-11-04 08:08

> Derudover har jeg her i gruppen set anbefalet følgende i København gennem
> de seneste år - jeg ved ikke om listen stadig er aktuel:

Jeg synes Zoozity, ved rødovre station, er rigtig god, og nok noget af det
største man finder.. der har de næsten alt og en hel del fisk, de har også
nogen gange tilbud.. fik da 5 pæne scalare for en hund.. det er ikke værst
:)

Kasper friis :)

Fra : Jørgen

Dato : 09-11-04 23:37

> [...]
>

> mine tvivl gik ud på flere ting.. om skidtet ville ligge sig under
> bundfilteret.. den del ved jeg ikke endnu, og finder nok ikke ud af før

Hej Kasper
Glem alt om hvad der eventuelt gemmer sig under bundfilteret. Her vil det
stille og roligt ligge og blive omdannet ligesom du ser i et biologisk
filter. Du skal endeligt ikke tømme akvariet - så skal du jo bare starte
forfra igen. Dit system vil kun blive bedre og mere effektivt jo længere du
lager det køre uberørt. Du skal blot sørge for, at pumpen er i funktion.
Derimod kan du jo lave en del forsøg med dine planter, som jeg tidligere har
anbefalet dig.
Hilsen
Jørgen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-11-04 19:05

> [...]
> sætte sig i spandfilteret..
>
> Update.. indtil videre forløber det jo helt fremragene.. har revet lidt

Jeg har ikke fulgt nok med i gruppen kan jeg se.
For efterhånden mange år siden kørte jeg med den løsning i mine akvarier, og
det fungerer bare.. Sådan en gang om året ordnede jeg filteret, men ellers
kørte det bare. Tabte interessen efter flytning, hvor baljen stod i sollys
ind i mellem - det gav alger og jeg kunne ikke rigtig få det til at køre
uden at det skulle passes flere gange om året.

Mvh Maria