Tørfoder eller vådfoder???
Fra : T.K

Dato : 11-11-04 21:11

Hejsa.
Min lille pjevs på ca. 10 uger er bare så dejlig og så livlig.
Forleden gik jeg til dyrehandleren for at købe grus. Var allerede efter en
uge blevet træt af Brugsens mærke. Gruset fra dyrehandleren er altså bare
fortræffelig. Og Pjevs ynder at gøre både det ene og det andet i det nye
grus. Nu kommer mit tvivlsspørgsmål. Dyrehandleren påstod, at jeg vil gøre
det bedste for Pjevs, hvís jeg køber hans mærke i tørfoder, fremfor det jeg
køber i div. supermarkeder - og at det i øvrigt også vil være det bedste
for min pengepung selvom hans foder er dyrt i indkøb! Man skal ikke bruge
ret meget dyrehandlerfoder, da katte optager mere næring fra denne foder end
det er tilfældet med supermarkedsfoder. Og ydermere vil der,som følge af den
bedre fødeoptagelse, ikke komme de store mængder bagud, som det er tilfældet
når katte spiser supermarkeds foder. Jeg sparer altså på både grus og
forder, mener han. Mon det er et salgstrick eller skal jeg mon følge fyrens
råd? Han rådede mig også til at lade killingen "skrige", til den finder ud
af spise pillerne, hvis hun ikke godvilligt vil spise dem. Jeg købte godt
nok en lille pose af hans piller - og Pjevs har skreget. Hun har egentlig
skreget meget. Ja, hun har faktisk skreget så længe og så inderligt, at jeg
fandt supermarkedet killingemad på dåse frem. Den bryder sig bestemt ikke om
pillerne. Bør jeg lade hende skrige til hun lærer at spise den, efter
dyrehandleren mening, sundeste mad? Eller er supermarkedes dåser udmærket?

Fra : Jytte

Dato : 12-11-04 21:53

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pillerne. Bør jeg lade hende skrige til hun lærer at spise den, efter
> dyrehandleren mening, sundeste mad? Eller er supermarkedes dåser udmærket?

Nej du skal ikke lade Pjevs skrige. En killing i den alder skal have meget
mad. Du kan prøve at bløde tørfoderet op og blande det med dåsemaden.
Men det bedste du kan give din killing er råt kød, hjerte, hakket oksekød og
kylling. Skær det i små stykker og server det. Katte er kødædere. Det er
heller ikke dyrere end dåsemad og meget bedre. Du kan også blande torskerogn
med creme fraiche 18%.
Efter min mening har katte ikke godt af udelukkende tørfoder, det kan bruges
som supplement men kan ikke erstatte det rå kød. Da hun er så lille, vil hun
også have godt at lidt kaffefløde og A-38, hvis hun vil have det.

Hilsen
Jytte

Fra : Elwarth

Dato : 12-11-04 21:56

Hej
Her ramte du lige en af mine kæpheste
Som udgangspunkt kan du roligt regne med, at foder fra supermarkedet ikke
dur! Kvaliteten er simpelthen for dårlig, som dyrehandleren siger, så kommer
det meste bare ud igen uden at være udnyttet af katten. Men det værste er
faktisk, at du på lang sigt risikerer din kats helbred. Urinvejsproblemer og
skodmad (som jeg plejer at kalde det) følges alt for ofte ad. Det er noget
med, at magnesiumindholdet er for stort. Desuden er indholdet af taurin, som
er livsvigtigt for katten, som regel for lavt.
Så langt er jeg altså helt enig med dyrehandleren.
Til gengæld synes jeg absolut ikke, du bare skal lade den skrige. En
missemave kan være ret følsom overfor pludselige foderskift, så væn den til
det nye foder ved at blande i det gamle. De første dage blander du en lille
smule nyt i det gamle, så lidt mere osv, indtil der til sidst slet ikke er
det gamle i længere.
Held og lykke med foderskiftet

Venligst
Dorthe

Fra : jytte

Dato : 13-11-04 14:41

> [...]
> pillerne. Bør jeg lade hende skrige til hun lærer at spise den, efter
> dyrehandleren mening, sundeste mad? Eller er supermarkedes dåser udmærket?

Prøv og læs her: www.taenk.dk/test/alle/kattemad. Det er en god side at
blive klog af.

VH.
JytteJ

Fra : T.K

Dato : 13-11-04 09:11

Tak for jeres gode svar og tak for linket til testen af kattefoder. Jeg må
se om jeg kan få hende over på dyrehandlerens foder. I følge testen er hans
mad bare helt ok.

Fra : maz

Dato : 16-11-04 00:27

T.K wrote:
> Tak for jeres gode svar og tak for linket til testen af kattefoder.
> Jeg må se om jeg kan få hende over på dyrehandlerens foder. I følge
> testen er hans mad bare helt ok.
Katte har bedst af en kombination af tør-og vådfoder - varieret. Fuldstændig
som mennesker (altså hver deres type "foder") ;)
Killingers maver er sarte til de er langt over ½ år - nogle helt til 1 år.
Giv din killing en kombination af tør-og vådfoder. Der er masser af godt
tørfoder på markedet, men alle katte kan altså ikke lide alle typer foder.
Prvø lidt forskelligt, men sørg for at den får vådfoder også. Killinger må
IKKE gå rundt og sulte eller skrige efter mad!
Skriv f.eks til Royal Canin og bed om nogle prøvepakker (gratis), så du kan
teste lidt forskelligt foder. www.royalcanin.dk - skriv bare en alm. mail
til deres kundeservice med dit navn og adr., så sender de noget til dig.

/maria