Spil (Quake2) på TDC ADSL
Fra : Morten Franck

Dato : 17-05-01 00:49

Hej,

Jeg bor på kollegium (20-30 mennesker), hvor vi deler en TDC 512 kbit ADSL
forbindelse. Dette er jo ikke så meget, når det er til deling mellem så
mange mennesker, og derfor ville jeg også stille mig tilfreds, hvis jeg
kunne få lov at spille om natten - og, det kunne jeg også indtil for et par
uger siden.

Faktisk fra dag til dag skiftede min ping fra at være fin nogle gange om
dagen og altid om natten, til altid at være dårlig (mellem 150 og 999) -
både nat og dag. Det mest logiske ville jo selvfølgelig være at tro, at der
var tale om overbelastning af den relativt lille forbindelse, som kollegiet
har, men da jeg godt kan hente med rimeligt gode hastigheder (30-60 kbit),
burde jeg jo også kunne spille (jeg spiller af og til mod folk, der har 56k
modem, så det skal jo kunne lade sig gøre).

Quake-spillene - derfor også Quake2 - bruger UDP protokollen (TCP uden
fejlkontrol), mens ens normale surferi og downloading bruger TCP
protokollen. Da jeg som sagt godt kan downloade hurtigt (af og til), kunne
man måske forestille sig, at der på et eller andet niveau er blevet
nedprioriteret for UDP pakkerne? (måske centralt hos TDC?)

Er der nogle af jer, der har erfaringer med at spille online 3D shooters med
en TDC ADSL forbindelse?

På forhånd tak.

Mvh

Morten Franck

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-05-01 09:42

"Morten Franck" <skyfer@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> forestille sig, at der på et eller andet niveau er blevet
> nedprioriteret for UDP pakkerne? (måske centralt hos TDC?)

Næppe

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Simon Skals

Dato : 17-05-01 16:36

It seems Morten Franck wrote:
>Faktisk fra dag til dag skiftede min ping fra at være fin nogle gange om
>dagen og altid om natten, til altid at være dårlig (mellem 150 og 999) -

Måske er der flyttet en anden natteravn ind?

> [...]
>har, men da jeg godt kan hente med rimeligt gode hastigheder (30-60 kbit),

Hvis der er sporadisk congestion, så vil det give voldsomme
udslag i delays. Det vil du mærke langt mere tydeligt, når du
spiller, idet delayet på snart sagt hver eneste UDP-pakke har
betydning. Effekten er mindre i en TCP-stream fx ved download af
filer.

Når du kun kan holde 30-60 kbps, så er det jo helt tydeligt, at
der er anden trafik på linjen.

>(jeg spiller af og til mod folk, der har 56k
>modem, så det skal jo kunne lade sig gøre).

Hvad bruger et spil typisk? 4-10 kbps? Så længe der ikke er anden
trafik på linjen, så vil en 56 kbps modemforbindelse give mere
stabil performance end en ADSL-linje, der er congestet med jævne
mellemrum.

>Quake-spillene - derfor også Quake2 - bruger UDP protokollen (TCP uden
>fejlkontrol),

Der er *mange* forskelle på TCP og UDP, men det er en anden snak.

> [...]
>man måske forestille sig, at der på et eller andet niveau er blevet
>nedprioriteret for UDP pakkerne? (måske centralt hos TDC?)

Det lyder helt og aldeles utænkeligt.

>Er der nogle af jer, der har erfaringer med at spille online 3D shooters med
>en TDC ADSL forbindelse?

Jeg er ret overbevist om, at folk, som har en ADSL-forbindelse for
sig selv, har ganske fine oplevelser med spil via TDC's net.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>