Isaac Asimovs bøger
Fra : Stærk Tobak

Dato : 12-11-04 19:16

Er der andre af Asimovs bøger end "I. robot" der er filmatiserede ?
(-dokumentarer)

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Holst

Dato : 12-11-04 19:20

´
http://www.imdb.com/name/nm0001920/

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-11-04 20:15

> ´
> http://www.imdb.com/name/nm0001920/

Asimov og Hollywood fungerede aldrig rigtigt. Masser af projekter om
filmatisering har været på tale. De ting der så er kommet film ud af, er ret
b-films-agtige.

Jeg har en drøm at Foundation-trilogien bliver lavet til tv-serie. En film
duer ikke rigtig, da to timer ikke rækker. Men det kunne nemt blive noget
bras uden stort budget og de rigtige personer i kulisserne.

Jeg forestiller mig også, at der kunne komme en god 2'er til "I, Robot".
Will Smith og Sonny bliver partnere i en mordsag, baseret på elementer fra
Caves of Steel og The Naked Sun romanerne. Det kunne blive ok, da "I, Robot"
var ok, selvom forlægget var svært at få øje på.

Mark

Fra : HKJ

Dato : 12-11-04 19:21

Fra : Stærk Tobak

Dato : 12-11-04 20:18

On Fri, 12 Nov 2004 19:21:01 +0100, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in
dk.kultur.film:

>"Stærk Tobak" <no_spam@postkasse.org> wrote in message

>http://www.imdb.com/name/nm0001920/

Hvor mange af dem kan man se i biografen ?

Bicentennial Man har været vist på tv nogle gange, men ellers er det vist ikke
så mange tv-produktioner af Asimovs bøger vi får at se herhjemme.

jeg er ude efter dvd udgivelser.

Fra : HKJ

Dato : 12-11-04 20:26

> [...]
ikke
> så mange tv-produktioner af Asimovs bøger vi får at se herhjemme.

Bicentennial Man kan da fås på DVD.
Der mangler nu også en på listen, men det er en hvor Asimov har skrevet en
historie efter filmen. Jeg kan ikke huske titlen, men det er noget med at
skrumpe en ubåd, så den kan sejle inden i kroppen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-11-04 20:46

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> writes:

> [...]
> historie efter filmen. Jeg kan ikke huske titlen, men det er noget med at
> skrumpe en ubåd, så den kan sejle inden i kroppen.

fantastic voyage, afaik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Stærk Tobak

Dato : 13-11-04 11:19

On Fri, 12 Nov 2004 20:26:19 +0100, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in
dk.kultur.film:

>Bicentennial Man kan da fås på DVD.

Jeg har ledt og ledt efter biograffilm, og kun fundet I, robot som jeg har
bestilt i R2 udgave hos en dk forhandler.

>Der mangler nu også en på listen, men det er en hvor Asimov har skrevet en
>historie efter filmen. Jeg kan ikke huske titlen, men det er noget med at
>skrumpe en ubåd, så den kan sejle inden i kroppen.

Ja der har været vist en såden mange gange på tv.
Så vidt jeg husker var Raquel Welch med.
Ja, den kan fås på dvd i dk.

Problemet er at man ikke kan søge på Isaac Asimov og få en liste over
biograffilm bygget over hans bøger.
Og de skal gerne være udgivet på dvd.

Fra : ML-78

Dato : 13-11-04 11:34

Stærk Tobak skrev:

> Problemet er at man ikke kan søge på Isaac Asimov og få en liste over
> biograffilm bygget over hans bøger.

Hvad er der galt med IMDb?

ML-78

Fra : Stærk Tobak

Dato : 13-11-04 17:23

On Sat, 13 Nov 2004 11:34:01 +0100, "ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk>
wrote in dk.kultur.film:

>Hvad er der galt med IMDb?

Der står ikke noget om at titlerne er udkommet som biograffilm. Der står vist
(TV) ud for en del, hvilket ikke siger mig noget da jeg ikke ser bbc i uk.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 13-11-04 21:28

> Der står ikke noget om at titlerne er udkommet som biograffilm. Der står
vist
> (TV) ud for en del, hvilket ikke siger mig noget da jeg ikke ser bbc i uk.

Du kan fx søge på ham via Power Search (en mulighed under punktet More
Searches), hvor du kan ekskludere projekter lavet mhp. tv og video. Jeg tror
ikke, jeg kan lave et direkte link, men de film, der kommer frem er
Bicentennial Man, I, Robot, Gandahar og Nightfall (desuden står han opført
som konsulent på Star Trek: The Motion Picture).

I Danmark tror jeg kun, de første to (og Star Trek) har været oppe i
biograferne.

MvH Mikkel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-11-04 13:54

> I Danmark tror jeg kun, de første to (og Star Trek) har været oppe i
> biograferne.

Det tror jeg du har ret i. Nightfall får ikke pæne ord med på vejen i
Asimov-gruppen.

Den hedder i øvrigt Star Trek The *Slow* Motion Picture

Mark

Fra : Stærk Tobak

Dato : 14-11-04 20:15

On Sun, 14 Nov 2004 13:53:46 +0100, "Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com>
wrote in dk.kultur.film:

>Det tror jeg du har ret i. Nightfall får ikke pæne ord med på vejen i
>Asimov-gruppen.

Jeg kan få den vist for $2.95 lige nu eller senest inden for 48 timer.
Så kan jeg selv se om den er til noget.

Genren på sitet er "Horror".

Fra : HKJ

Dato : 13-11-04 12:55

Prøv http://www.axelmusic.dk/ der har de to udgaver af filme (UK og US).

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-11-04 19:57

> Er der andre af Asimovs bøger end "I. robot" der er filmatiserede ?
> (-dokumentarer)

i, robot er meeeget løst baseret på asimov - debatten har kørt før. Det
burde være muligt at finde tråden endnu, den udviklede sig vist til en ret
lang debat og var ganske interessant.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Stærk Tobak

Dato : 13-11-04 10:53

On Fri, 12 Nov 2004 19:57:08 +0100, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote in dk.kultur.film:

>i, robot er meeeget løst baseret på asimov - debatten har kørt før. Det
>burde være muligt at finde tråden endnu, den udviklede sig vist til en ret
>lang debat og var ganske interessant.

Jeg er ikke interesset i en debat om I, robot. Jeg får den på dvd den 17, og
selv om jeg har læst bogen og set traileren, så må jeg se filmen uspoleret.
Bagefter kunne det være interessant at se en debat og se om nogen har påvist at
Asimov mente at detektiven skulle være sort.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-11-04 11:13

Stærk Tobak <no_spam@postkasse.org> writes:

> [...]
> Bagefter kunne det være interessant at se en debat og se om nogen har påvist at
> Asimov mente at detektiven skulle være sort.

Problemet er nok ikke så meget, at Asimov ville have sagt "sort?", men
at han ville have sagt "detektiv? Hvilken detektiv?"

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Stærk Tobak

Dato : 13-11-04 17:53

On 13 Nov 2004 11:12:41 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in
dk.kultur.film:

>Problemet er nok ikke så meget, at Asimov ville have sagt "sort?", men
>at han ville have sagt "detektiv? Hvilken detektiv?"

Chicago Police Detective John Spooner.

I andre noveller hvor robotter indgår bruger han "Earth police detective Lije
Baley". (naked sun f.eks.) Er det ikke den hvor en robot er "gået ud" fordi den
har set et menneske myrde et andet menneske med en del fra robotten ?
Afsløringen af morderen sker vist efter detektiven beder R. Daneel Olivaw "giv
mig lige en hånd" og Olivaw skruer sin hånd af og giver ham den, lidt
uforstående over hvorfor han vil have den.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-11-04 19:48

> Chicago Police Detective John Spooner.

Det er det, der er problemet: Asimov har aldrig tænkt
action-politibetjent John Spooner ind i historien.

Spooner har enkelte træk fra Baley (som du selv nævner; detektiven fra
"Caves of Steel", "naked sun" og "Robots of Dawn"), men det er stort
set kun en skeptisk indstilling til robotter som sådan og så det, at
han er politimand. Baley er en helt anden type end Spooner.

> Afsløringen af morderen sker vist efter detektiven beder R. Daneel
> Olivaw "giv mig lige en hånd" og Olivaw skruer sin hånd af og giver
> ham den, lidt uforstående over hvorfor han vil have den.

Noget i den retning. det er i hvert fald r. Daneel's undren, der
sætter Baley på sporet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Stærk Tobak

Dato : 13-11-04 20:56

On 13 Nov 2004 19:47:42 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in
dk.kultur.film:

>Det er det, der er problemet: Asimov har aldrig tænkt
>action-politibetjent John Spooner ind i historien.

Så det var Calvin der var alene om at løse gåden i bogen ?

Inden jeg ser filmen, har jeg en fornemmelse af at will smith ikke rigtig egner
sig i en asimov historie uanset hvor tæt de ellers har lavet den til bogen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-11-04 22:16

Stærk Tobak <no_spam@postkasse.org> writes:

> Så det var Calvin der var alene om at løse gåden i bogen ?

Gåden i filmen findes grundlæggende slet ikke i bogen.

bogen er en novellesamling om robotter. I de fleste af historierne
spiller Susan Calvin rollen som "detektiv" og i nogle (eller kun en?)
er det to ingeniører.

Filmen _antyder_ gåden fra "Little lost robot", men Spooner vælger
at latterliggøre den metode, Calvin i bogen benytter til at løse
problemet.

(Det er en af de ting, jeg ikke kan lide ved filmen. Jeg kan måske til
nød acceptere, at den har meget lidt med Asimov at gøre, men ligefrem
at pisse op og ned ad en af hans noveller er for meget.)

> Inden jeg ser filmen, har jeg en fornemmelse af at will smith ikke
> rigtig egner sig i en asimov historie uanset hvor tæt de ellers har
> lavet den til bogen.

Filmen er et manuskript fra 1995-96, der intet havde med Asimov at
gøre. Så blev det rettet lidt til, fordi man havde rettighederne
liggende.

Så glem roligt alt om novellesamlingen "I, Robot". Den har intet med
filmen at gøre.

(Hvilket ikke forhindrer filmen i at have nogle gode sider. De har
bare ikke noget med bogen at gøre.)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-11-04 00:09

Peter B. Juul wrote:

> (Det er en af de ting, jeg ikke kan lide ved filmen. Jeg kan måske til
> nød acceptere, at den har meget lidt med Asimov at gøre, men ligefrem
> at pisse op og ned ad en af hans noveller er for meget.)

Synd for dig. Filmen er ganske udmærket.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-11-04 14:04

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Synd for dig. Filmen er ganske udmærket.

Læs nu hele indlægget før du svarer. "En af de ting jeg ikke kan lide
ved filmen" står overfor "filmen har gode sider" andetsteds i indlægget.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Rune Zedeler

Dato : 14-11-04 00:20

Stærk Tobak skrev:

> Så det var Calvin der var alene om at løse gåden i bogen ?

Du må hellere læse bogen en gang til.
Denne gang så læs den på et sprog, du kan forstå.

-Rune

Fra : Stærk Tobak

Dato : 14-11-04 11:34

On Sun, 14 Nov 2004 00:19:57 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote in
dk.kultur.film:

>Du må hellere læse bogen en gang til.
>Denne gang så læs den på et sprog, du kan forstå.
>
>-Rune
Nåh, så kom der en lille sød dreng med sit lort.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 14-11-04 18:08

Stærk Tobak skrev:

> Nåh, så kom der en lille sød dreng med sit lort.

Hmm, een gang skal jo være den første:

*PLONK*

-Rune

Fra : Stærk Tobak

Dato : 14-11-04 22:19

On Sun, 14 Nov 2004 18:08:12 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote in
dk.kultur.film:

>Hmm, een gang skal jo være den første:
>
>*PLONK*
>
>-Rune

helt til grin lille søde dreng, ingen savner dig.

Fra : Byte Me

Dato : 14-11-04 23:40

On Sun, 14 Nov 2004 22:19:12 +0100, Stærk Tobak
<no_spam@postkasse.org> wrote:

>helt til grin lille søde dreng, ingen savner dig.

Der er sgu heller ingen der ville savne dig hvis du forsvandt,
Gverner. Ikke engang din egen mor. Hvis du da har en.

Fra : Stærk Tobak

Dato : 15-11-04 11:58

On Sun, 14 Nov 2004 23:39:45 +0100, Byte Me <ByteMe@nospam.nothanks.com> wrote
in dk.kultur.film:

>Der er sgu heller ingen der ville savne dig hvis du forsvandt,
>Gverner. Ikke engang din egen mor. Hvis du da har en.

hva' var der en loppe der gøede.

Fra : -V-

Dato : 15-11-04 12:36

Stærk Tobak wrote:

> hva' var der en loppe der gøede.

Gerner, har du nogen nogensinde medvirket (eller skal det hedde
'modvirket'?) i en diskussion, hvor du ikke blev uvenner med folk?

-V-

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-11-04 13:14

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> writes:

> Gerner, har du nogen nogensinde medvirket (eller skal det hedde
> 'modvirket'?) i en diskussion, hvor du ikke blev uvenner med folk?

Gerner og jeg har det med at ryge i totterne på hinanden. Ikke desto
mindre gik det faktisk rigtig godt med en snak frem og tilbage om
Asimov over for "I, Robot"-filmen, indtil et eller andet gabehoved
lige skulle markere, at det var Gerner, der skrev den ene del af
diskussionen.

Rune Zedeler skrev:
> Du må hellere læse bogen en gang til.
> Denne gang så læs den på et sprog, du kan forstå.

Det _kan_ jeg godt nok godt forstå, at Gerner reagerer aggresivt
på. Hvem ville ikke det? Gerner har tydeligt demonstreret, at han har
læst og forstået nogle Asimov-bøger. Det kan være længe siden, så
detaljerne kan være lidt tågede, men det er vel ikke noget, der
opfordrer til grovheder fra en flab som Rune.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Stærk Tobak

Dato : 15-11-04 15:56

On 15 Nov 2004 13:13:39 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in
dk.kultur.film:

>læst og forstået nogle Asimov-bøger. Det kan være længe siden, så
>detaljerne kan være lidt tågede, men det er vel ikke noget, der
>opfordrer til grovheder fra en flab som Rune.

Jeg kan desværre ikke læse alm. bøger mere, medmindre det er E-books, hvor jeg
kan forstørre teksten. (og ellers få dem læst op af computeren).

Fra : David T. Metz

Dato : 17-11-04 13:54

Peter B. Juul wrote:
> [...]
> Asimov over for "I, Robot"-filmen, indtil et eller andet gabehoved
> lige skulle markere, at det var Gerner, der skrev den ene del af

Jep, det var Rune der var et fjols.

David
FUT: alt.dk.forsvar.for.gerner (jeg abbonerer ikke selv på gruppen)

Fra : -V-

Dato : 17-11-04 14:32

David T. Metz wrote:

> Jep, det var Rune der var et fjols.

Det er muligt, at det var Rune som i dette tilfælde var et fjols (og jeg var
selv en del af det) og har overført en personlig beef fra én tråd til en
anden, men jeg har ved selvsyn oplevet tråde, hvor Gerner tilsyneladende
uden provokation er kammet helt over og har svinet folk til. Det er muligt
at den omtalte episode stammer fra en anden tråd, så jeg (og andre) ikke er
bekendt med den.
At det denne gang er Gerner, som uberettiget bliver svinet til er ikke
generelt gældende, imo.

-V-

Fra : David T. Metz

Dato : 17-11-04 15:01

-V- wrote:
> men jeg har ved selvsyn oplevet tråde, hvor Gerner
> tilsyneladende uden provokation er kammet helt over

Det har alle vist.

> At det denne gang er Gerner, som uberettiget bliver svinet til er ikke
> generelt gældende, imo.

Det er ingen undskyldning i mine øjne.

David

Fra : -V-

Dato : 17-11-04 15:25

David T. Metz wrote:

> Det har alle vist.

Mon ikke.

> Det er ingen undskyldning i mine øjne.

Men du forstår folks bevæggrunde, selv om du måske ikke selv ligger under
for dem?

-V-

Fra : David T. Metz

Dato : 17-11-04 17:46

-V- wrote:

> Men du forstår folks bevæggrunde,

Forstår, ja.

> selv om du måske ikke selv ligger
> under for dem?

Jeg er ingen engel og kan næppe sige mig fri for at have gjort noget
lignende, men det gør det heller ikke bedre.

David

Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-11-04 15:18

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at jeg bør kigge ind i denne tråd igen.
Det var første og - udfra det, dette her har udviklet sig til - også
sidste gang, jeg aktiverede mit killfilter.

Jeg kan ved at læse tråden igennem godt se, at jeg var meget uretfærdig
over for Gerner.
Et par kommentarer:

- Jeg må have haft en dårlig dag, jeg kan ikke komme på anden
forklaring. Min kommentar om at han burde læse bogen igen var ment helt
reelt. Det er den værd. Men min sarkastiske ekstrakommentar var langt
ude i hampen. Jeg mente det ikke ondskabsfuldt over for Gerner - jeg
havde som sagt bare en dårlig dag og var sådan overfor de fleste - og
derfor blev jeg provokeret over hans svar. Jeg kan efter gennemlæsning
godt se, at det var mig, der startede, og at Gerners svar derfor var
helt forventeligt.

- Peter antydede at den sarkastiske tone i mit indlæg skyldtes, at det
var Gerner, jeg skrev til. Jeg kigger aldrig i signaturer. Jeg vidste
altså ikke, at det var Gerner, jeg svarede. Men jeg skal gerne indrømme,
at jeg har større sympati for folk, der bruger deres rigtige navn i
headeren. Jeg ville m.a.o. have reageret på samme måde hvis indlægget
var fra en hvilkensomhelst anden person, der opererer under synonym. Jeg
håber, at du, Gerner, vil lade være med at tage det personligt. Som sagt
vidste jeg ikke, at det var dig, jeg skrev til.

Undskyld, Gerner.

Hilsen Rune (der ikke agter at bruge sit killfilter igen)

Fra : Stærk Tobak

Dato : 17-11-04 16:45

On Wed, 17 Nov 2004 15:17:45 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote in
dk.kultur.film:

>Undskyld, Gerner.
>
>Hilsen Rune (der ikke agter at bruge sit killfilter igen)

Tak, du er en guttermand.

Fra : -V-

Dato : 17-11-04 16:52

Stærk Tobak wrote:

> Tak, du er en guttermand.

Det er satme en mærkedag i dag.
Først en undskyldning, og dernæst en fremstrakt hånd, som tager imod den.

Hatten af for det, det er ikke hverdagskost på usenet.

-V-