streng relateret funktion ?
Fra : L[x]

Dato : 12-11-04 12:47

Hey ng.

Findes der i php en funktion hvormed man kan gennemsøge en streng, og
som giver output true/false alt efter om parameteren forefindes eller ej?

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 12-11-04 13:14

"L[x]" <invalid@invalid.invalid> writes:

> Hey ng.
>
> Findes der i php en funktion hvormed man kan gennemsøge en streng, og
> som giver output true/false alt efter om parameteren forefindes eller
> ej?

strstr() muligtvis ?

--
Henrik Hansen

Fra : L[x]

Dato : 12-11-04 13:15

Henrik Hansen wrote:

> strstr() muligtvis ?

Ja, det er en mulighed, men den returnerer, så vidt jeg har forstået,
kun false hvis parameteren ikke findes (som de fleste streng
funktioner), og ellers resten af strengen, fra og med parameteren.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-04 13:35

On Fri, 12 Nov 2004 13:15:06 +0100, "L[x]" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Ja, det er en mulighed, men den returnerer, så vidt jeg har forstået,
>kun false hvis parameteren ikke findes (som de fleste streng
>funktioner), og ellers resten af strengen, fra og med parameteren.

strstr() === FALSE
strpos() === FALSE

... vil give dig et boolsk resultat, hvis det er det, du er ude efter.
--
- Peter Brodersen

Fra : L[x]

Dato : 12-11-04 13:45

Peter Brodersen wrote:

> strstr() === FALSE
> strpos() === FALSE
>
> ... vil give dig et boolsk resultat, hvis det er det, du er ude efter.

Det var det sådan set. Jeg er dog nødt til at bede dig om at forklare
ovenstående nærmere.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-04 13:54

On Fri, 12 Nov 2004 13:45:02 +0100, "L[x]" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Det var det sådan set. Jeg er dog nødt til at bede dig om at forklare
>ovenstående nærmere.

strstr() og strpos() returnerer begge (boolsk) FALSE, hvis den søgte
streng ikke optræder.

I nogle tilfælde kan de returnere andre værdier, der også kan
evalueres til FALSE. strstr kan fx returnere "0" (hvis det er det, man
søger efter, og får returneret dette fra strengen), og strpos() kan
returnere 0, hvis det, man søger efter, er i starten af strengen.

Ved så at bruge === , tjekker vi både at værdien er den samme (altså,
at begge dele af udtrykket er FALSE), men også at typen er den samme.

Kig på eksempel 1 (og kommentarerne i kildeteksten) på:
http://dk2.php.net/strpos
--
- Peter Brodersen

Fra : L[x]

Dato : 12-11-04 14:18

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> at begge dele af udtrykket er FALSE), men også at typen er den samme.
>
> Kig på eksempel 1 (og kommentarerne i kildeteksten) på:

Det vil med andre ord sige, at hvis jeg laver noget ligende dette:

$output = strstr($streng, 'qwe');
if(false == $output) {
   echo "false";
}
else {
   echo "true";
}

...så vil jeg kunne ricikere et galt output, men hvis jeg bruger === i
stedet for == vil det være korrekt hver gang?

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-04 14:21

Lige præcis - som nævnt i http://dk2.php.net/strpos , eksempel 1 :)

--
- Peter Brodersen

Fra : L[x]

Dato : 12-11-04 14:25

Peter Brodersen wrote:

> Lige præcis - som nævnt i http://dk2.php.net/strpos , eksempel 1 :)

Jeg takker. Det vil dermed sige at der ikke i php findes en
præfabrikeret streng funktion, som udelukkende returnerer true/false.
Korrekt?

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Janf

Dato : 12-11-04 18:43

L[x] wrote:

> Ja, det er en mulighed, men den returnerer, så vidt jeg har forstået,
> kun false hvis parameteren ikke findes (som de fleste streng
> funktioner), og ellers resten af strengen, fra og med parameteren.

(strstr(...) != false)

--
Jan Fjeldmark mailto:janf@janf.dk http://janf.dk/
Hvad du end tror du er, så er du altid meget mere.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-11-04 02:15

On Fri, 12 Nov 2004 18:43:19 +0100, Janf <janf@janf.dk> wrote:

>(strstr(...) != false)

Det bør være !== - ellers risikerer man fx følgende uventede resultat:

<?php
$string = "543210";
if (strstr($string,"0") != false) { // giver uventet resultat pga. !=
print "true";
}
?>

--