slankekur....
Fra : Helle Holm

Dato : 12-11-04 11:48

Jeg vil gerne i gang med en slankekur, har prøvet flere gange men det lykkes
ikke rigtig. Måske skal jeg prøve at tælle kalorier, men hvor mange skal jeg
have om dagen? Jeg er 154 cm men vejer 100 kilo, så jeg vil gerne tabe
mig. Er der nogen som kan hjælpe??
Mvh Helle

Fra : bb

Dato : 12-11-04 14:01

> [...]
>have om dagen? Jeg er 154 cm men vejer 100 kilo, så jeg vil gerne tabe

I gang med lidt motion, spis kød og grøntsager og prøv at undgå hvidt
brød, pasta og for meget slik/kager. Drop sukkervand. Du kan sagtens
tælle kalorier samtidig. Regn med max 2000 kalorier pr dag. Dette er
nogle generelle råd, og der er sikkert mange andre kloge hoveder der
kan give dig flere gode råd. Jeg har tabt mig fra 120 til 90 kg med
disse råd og stadig skejet ud nogle gange.

Fra : Mette

Dato : 12-11-04 16:22

"Helle Holm" <helle@lisasminde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> have om dagen? Jeg er 154 cm men vejer 100 kilo, så jeg vil gerne tabe

Prøv at finde www.iform.dk - der er en lommeregner, der viser dit
kaloriebehov for at vedligeholde vægten. Jeg er selv 150 cm, og vejer 56.
Jeg skal spise 1400 for at vedligeholde og kun omkring 1000 for at tabe mig
et halv kg om ugen. Det er smalkost og meget hårdt, men sådan er det, når
man ikke er så høj...
Fordi din startvægt er højere, skal du nok have 1500 kcal dagligt for at
tabe dig stille og roligt.

Fra : Madsen

Dato : 12-11-04 16:58

> [...]
jeg
> have om dagen? Jeg er 154 cm men vejer 100 kilo, så jeg vil gerne tabe

Hej Helle!
Husk der er forskel på kilojoule (kJ) og kilokalorier (kcal), men det ved du
vel, eftersom du flere gange har været på kur...
Hilsen Rikke.

Fra : Helle Holm

Dato : 13-11-04 09:53

Hej tak for svarene....
Jeg har aldrig fulgt en bestemt slankekur men bare prøvet at spise mindre.
Jo har dog forsøgt mig med vægtkonsulenterne og det gav også et vægttab på 4
kilo men det batter jo ikke...så jeg mistede gejsten og jeg synes også det
var dyrt at følge den. Jeg har aldrig fundet ud af hvordan man tæller
kalorier og nej jeg viste ikke der var forskel på kilojoule og
kilokalorier.....
Motionen er jeg begyndt på jeg er begyndt at cykle og går lange ture,
svømmer en gang om ugen og så går jeg til bowling 2 gange om ugen så lidt
bliver jeg da rørt....
Jeg får medicin som gør det svært at tabe sig....
knus Helle

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-11-04 14:04

> Jeg får medicin som gør det svært at tabe sig....

Hvad er det, som den medicin gør med hensyn til at tabe sig? Indeholder den
vildt mange kalorier eller sætter den dit stofskifte ned? Jeg tror ikke på,
at der findes en medicin der gør, at man ikke kan tabe sig, hvis man
indtager mindre end man forbruger.

Men uanset hvad, så synes jeg da, at du skulle forsøge dig alligevel. Måske
medicinen gør, at du kun taber dig 1 kilo frem for 1,5 kilo om ugen. Uden
dog at kende dig, så kunne du måske i det mindste få en sundere livsstil
(bare alene på motionen), og det kan måske være med til, at vægten ikke
kryber endnu længere op.

Fra : Helle Holm

Dato : 16-11-04 08:09

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dog at kende dig, så kunne du måske i det mindste få en sundere livsstil
> (bare alene på motionen), og det kan måske være med til, at vægten ikke
Hej Jens

Tak for dit svar.
Jeg får zeldox, cipramil, truxal, noget for stofskiftet og vanddrivende
piller hver dag. Det er nok de tre første som er svære at have med at
gøre....Jeg har på nuværende tabt 6 kilo over 3-4 måneder, men ville gerne
have lidt mere skub i det.....
Jeg tror jeg vil prøve det med pasta, ris og kartofler det lyder da lige til
at gå til.
knus Helle

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 12:15

> Men uanset hvad, så synes jeg da, at du skulle forsøge dig alligevel.
Måske
> medicinen gør, at du kun taber dig 1 kilo frem for 1,5 kilo om ugen.

Uha du skriver kun 1-1,5 kg om ugen. Det synes jeg da ikke er "kun", men
rigtig meget. går ud far du mener pr. mdr.

LN

Fra : Jens Jensen

Dato : 16-11-04 16:34

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Måske
>
> Uha du skriver kun 1-1,5 kg om ugen. Det synes jeg da ikke er "kun", men
> rigtig meget. går ud far du mener pr. mdr.

Næh ?? Jeg kom med et bud på vægttab - et bud som jeg selv følger, og jeg
tabte mig da ca. 1 kilo om ugen. Jeg er selv ca. 177cm høj, og vejede ved
start 107 kilo. Hvis jeg husker korrekt så er Helle mindst 10cm kortere og
omkring de 100 kilo, så jeg vil tro, at sådan et vægttab er realistisk.

Som jeg skrev i en anden tråd, så startede jeg på slankedoktoren.dk, og 1
kilo om ugen var da nærmest et generelt vægttab for "deltagerne".

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 17:07

Jens Jensen <Jens@Jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419a1dda$0$281$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Som jeg skrev i en anden tråd, så startede jeg på slankedoktoren.dk, og 1
> kilo om ugen var da nærmest et generelt vægttab for "deltagerne".

Jo men "kun" er det da ikke. Og husk det typsik kun er i starten. Til slut
når man nærmer sig normalvægten vil det typisk gå langsommere - i hvert fald
for kvinder.

Personligt vil jeg helst tabe mig ½ kilo per uge støt og roligt - selv om
også jeg bliver utålmodig? Men sådan er man jo forskellig.

LN

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-11-04 12:58

> [...]
slut
> når man nærmer sig normalvægten vil det typisk gå langsommere - i hvert

Okay, men jeg synes nu stadigvæk, at det er et "kun", da man på en desideret
slankekur kan tabe 2-3 kilo om ugen (i et par uger).

Ja, af en eller anden grund, som jeg ikke kender, så bliver vægtabet
langsommere efterhånden som der bliver mindre at tabe af, hvilket også
gælder for mænd.

> Personligt vil jeg helst tabe mig ½ kilo per uge støt og roligt - selv om
> også jeg bliver utålmodig? Men sådan er man jo forskellig.

Det er også fint nok, men hvorfor et ½ frem for et helt kilo?

Fra : Mus

Dato : 17-11-04 17:48

Jens Jensen <Jens@Jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419b3cb4$0$199$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> gælder for mænd.

> Det er også fint nok, men hvorfor et ½ frem for et helt kilo?

Jeg er overbevist om at det for det første er sundere både for krop og sjæl.
Jeg vil bla helst ikke tabe muskler frem for fedt.

Desuden kan man spise på en lidt anden måde og det tror jeg holder bedre i
længden.

LN

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-11-04 13:57

> [...]
jeg
> have om dagen? Jeg er 154 cm men vejer 100 kilo, så jeg vil gerne tabe

Som nogle af de andre, så vil jeg også komme med et bud på noget, som virker
for mig

Jeg gik fra 2-3 måltider om dagen til 6 måltider om dagen. Jeg holder mig
væk fra pasta, ris, kartofler og hvidt brød. Brødet er altid mørkt groft og
fiberrigt. En masse grøntsager da der ikke længere er ris eller kartofler på
tallerknen, og så er de jo sunde. Mange mellemmåltider er typisk et stykke
frugt. Og så går jeg efter magert kød og pålæg.

Jeg holdt op med at spise slik. Wienerbrødet til morgenmøderne på arbejdet
springer jeg også over (det er mine blodårer sikkert også glad for).
Sodavanderne blev skiftet ud med light-versioner, og sukkeret i kaffen blev
skiftet ud med sødetabletter. Bare på sodavand og kaffe alene sparede jeg
mange kalorier!

Som motion tager jeg min. 30 minutter på en kondicykel helst 5 gange om
ugen. Efterhånden som min kondition blev bedre, tager jeg nu ca. 40 minutter
ad gangen. Det passer med, at jeg brænder ca. 500 Kcal. af.

Der er tre ting, der virker slankende i dette. Flere måltider om dagen
sætter forbrændingen op. Mere motion forbrænder kalorier, og jeg indtager
også et mindre antal kalorier. Dette er dog en formodning, da jeg ikke
tæller kalorier, men jeg ved, at der er en stor mængde kulhydrater som jeg
ikke indtager mere. Under alle omstændigheder, så taber jeg mig.

Jeg tæller ikke kalorierne, men når jeg er ude at handle ind, og skal vælge
mellem nogle produkter, så tager jeg det, der indeholder mindst energi, og
så er jeg ligeglad med, om det så skulle indeholde mere fedt eller sukker -
bare den totale mængde energi pr. 100 gram er mindre.

Det sker da, at jeg får noget pasta, ris, kartofler, hvidt brød, kage, is,
slik osv. ind imellem, men det er som regel, når jeg er ude at spise hos
venner, familie, restaurent eller arbejdsmæssigt, og det er ikke ikke så tit
for mit vedkommende.

Lad dig ikke nare af, at mange madvarer hedder light eller fedtfattigt eller
indeholder 1% fedt. Kig altid på energien i produktet. Selvom noget kun
indeholder 1-3% fedt, så kan det godt indeholde 4-500 kcal. pr. 100 gram.

Jeg steger på en tør stegepande, og så spiser jeg ikke sovs (men det er nok
bare mig), når jeg selv laver mad.

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 01:46

Jens Jensen <Jens@Jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4198a7b7$0$287$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]

> indeholder 1-3% fedt, så kan det godt indeholde 4-500 kcal. pr. 100 gram.
>
> Jeg steger på en tør stegepande, og så spiser jeg ikke sovs (men det er

Dine principper lyder lidt som mine, udover jeg spiser en del frugt - eller
som mine var(kan ikke holde det helt lige nu). Men HUSK at få noget sundt
feststof. Selv om jeg sørgede for at få feks lidt olivenolie hver dag og
gerne fed fisk flere gange om ugen( og tabte mig faktisk også bedre når jeg
spiste fed fisk - end magert kød). Mine øjne begyndte at klø skrækkeligt og
var helt røde. Talte med min læge om det tilfældigvis på et tidspunkt - hun
sagde det var tegn på for lidt fedtstof. Og hun sagde man kunne tabe håret
og få større skader ved at skære for meget ned i fedtstoffet. Straks øgede
jeg mængden af fedtstof og i løbet af en dag eller to var øjnene fine igen.
Selv om der ikke er symptomer, som jeg havde er det vigtigt at få fedtstof.

Og en ydeligere ting er at jeg synes man bør begrænse de kunstige
sødemidler. Men det er jo så bare min holdning.

LN

Fra : Helle Holm

Dato : 16-11-04 08:13

Hej LN

Tak for dit svar.
Jeg vil prøve noget af det du og Jens skriver om i svaret. Jeg skal i gang
med at spise fiskeoliepiller igen, da jeg/vi i vores familie ikke er så
meget for fisk.

knus Helle

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 12:20

Helle Holm <helle@lisasminde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4199a86a$0$11299$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> med at spise fiskeoliepiller igen, da jeg/vi i vores familie ikke er så

Hmmm ved ikke om fiskeolietabletter har samme effekt på at tabe sig som at
spise fed fisk.
Men prøv det.
Med fisk tæller jeg også feks makrel i tomat med. Rejer er også ok eller
lidt røget laks. Man kan få en makrel i tomat uden sukker i Netto (blå
dåse).

Men husk masser af vand og lidt fedtstof hver dag - hvis du får mange
grøntsager- Bare min erfaring.

Held og lykke med projektet.

LN