Stop Fyrværkeri nu.
Fra : J.Jensen

Dato : 12-11-04 08:30

Jeg mener at fyrværkeri skal stoppes nu.

J.J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 08:50

"J.Jensen" <nyhedha(fjern111)@pc.dk> wrote in message
> Jeg mener at fyrværkeri skal stoppes nu.

Jeg mener at man skal begrænse salgstiden til mellem jul og nytår.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-11-04 12:47

"J.Jensen" <nyhedha(fjern111)@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at fyrværkeri skal stoppes nu.
>
> J.J.

Jeg syntes, at man bør nok slå lidt koldt vand i blodet, inden man griber
til nogle store ændringer. Selvfølgelig var det tragisk, hvad der skete i
Kolding. Endnu mere tragisk, hvad der skete i Indien, hvor 10 mennesker
omkom, under lignende omstændigheder. Men jeg håber, at man finder frem til
årsagen, og jeg håber dybt og inderligt, at det var nogle dårlige Kinesiske
raketter, som var årsagen. Jeg krydser fingre for, at det ikke var nogle
drenge, eller unge mænd, som ikke ( lige som alle andre ) havde nogen ide
om, hvor store kræfter der var gemt i så meget harmløst fyrværkeri, samlet
på et sted.

M.V.H.....Benny..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 13:04

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message

> [...]
> om, hvor store kræfter der var gemt i så meget harmløst fyrværkeri, samlet

Det skete i arbejdstiden, vist nok under læsning eller pakning af en
container.
Jeg tror nok at brancheforeningen har fundet ud af en mulig forklaring som
så efterforskes af politiet.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-11-04 13:13

Hej Christian

Så må vi jo bare håbe, at det er hvad man kan kalde, et hændeligt uheld, som
man ville have haft svært ved at forebygge. Det ville da slet ikke være
sjovt, at være enkeltperson, og få tillagt skylden for en ulykke af sådanne
dimensioner.

M.V.H......Benny..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-04 13:27

> Hej Christian

Hej Benny.

> [...]
> man ville have haft svært ved at forebygge. Det ville da slet ikke være
> sjovt, at være enkeltperson, og få tillagt skylden for en ulykke af

Jeg tror at det kan tilskrives en dårlig kvalitet fyrværkeri, tvunget frem
af forbrugernes krav til billigere og billigere fyrværkeri.
Grunden til det gik så galt var så de store mængder. Desuden, hvis de havde
været opbevaret i mere spinkle opbevaringssteder end containere ville
eksplotionerne næppe have været så voldsomme.

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 12-11-04 13:49

Det er ret sikkert, det var en dårlig/billig salgs raketter, der var skyld i
det. Det var en sikring, der ikke var monteret, der skal stoppe pinden i at
ryge op og antænde krudtet.
" mænd var ved at omlæsse nogle kasser, da de tabte den ene, og derved blev
l*rtet antændt.

Det vil ikke hjælpe med spinklere containere eller andre opfindsomme indlæg.
Det eneste, der hjælper, er at få det ud af byerne, og M E G E T mere
sikkerhed omkring salgsstederne.

Jeg bor ca. 4-5 km i luftlinie fra stedet, og da braget kom 17.45 rystede
huset, og i løbet af få sekunder blev Dino (jep, min hund) næsten grå af
skæl pga panikangst. Det blev jo ved med at brage i et par døgn, og staklen
har aldrig været så stresset før. Han hader fyrværkeri, men var mere eller
mindre begyndt ikke at være så bange for det mere, og så kommer det her. Det
er først nu, han er ved at være udsovet

Jeg mener ikke, der er grund til at gå til yderligheder, men gid, vi kunne
gøre som tyskerne, og først starte salget efter jul.

Godt nytår alle

/Ole og Dino

Fra : Kim Christensen

Dato : 13-11-04 10:36

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message news:<4194a9bc$0$75243$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> sjovt, at være enkeltperson, og få tillagt skylden for en ulykke af sådanne

For mig virker det skræmmende at så meget fyrværkeri gemmes i en helt
almindelig lagerhal - uden brandvægge, med helt almindelige
lysamaturer, og ikke de Ex-godkendte som bruges i erhvervslivet - og
meget mere af samme slags. Sprinkleranlæg så jeg heller ikke skyggen
af. De kasser blev simpelt hen opbevaret lag på lag som om der var
konservesdåser eller andet ufarligt i dem.

Hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-04 09:15

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> af. De kasser blev simpelt hen opbevaret lag på lag som om der var
> konservesdåser eller andet ufarligt i dem.

Det vil kun have været endnu værre med solide vægge.
Så havde eksplotionen været endnu kraftigere.

Dette er en rigtig måde at opbevare fyrværkeri på:

http://www.tv2regionerne.dk/Default.asp?r=7&Id=214710

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-11-04 20:00

"J.Jensen" <nyhedha(fjern111)@pc.dk> wrote in message news:4194669d$0$86972$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg mener at fyrværkeri skal stoppes nu.

Ja og alle lastbiler og biler skal også forbydes.
--
Hilsen Martin.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-11-04 20:40

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og alle lastbiler og biler skal også forbydes.

For ikke at tale om traktorer! De kører nemlig altid der hvor jeg skal
køre!

Alvorligt talt går jeg ikke ind for at forbyde fyrværkeri, men begræns det
dog!

--
Litter planned Spring 2005
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Louise

Dato : 13-11-04 10:49

Halløjsa

Jeg går heller ikke ind for at forbyde fyrværkeri, men mon ikke at
mange problemer med fyrværkeri kunne undgåes hvis man sørgede for at
kvaliteten var høj og opbevaringen forsvarlig (= ikke i
beboelseskvarter). Hvis det var kvalitet så ville prisen være højere
og ikke så mange ville fyre af i de mængder.

Mht hundene, så er jeg nok vældig kynisk, men jeg synes nu man skulle
arbejde for at avle nogle gode stabile hunde, der ikke var skudrædde.
Det hjælper selvfølgelig ikke de hunde, der er skudrædde nu og har det
elendigt når der skydes af, men man kan jo som opdrætter og
hvalpekøber sikre sig lidt, når man køber hvalp så man ikke støtter
avl på skudrædde hunde.

Louise (som gerne vil dreje mange ting over på avl og folks
ansvarsbevidsthed når de køber hund)

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 12:15

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> elendigt når der skydes af, men man kan jo som opdrætter og
> hvalpekøber sikre sig lidt, når man køber hvalp så man ikke støtter

En hunds angst for skud, fyrværkeri og torden er vel ikke arveligt ?

Vores GD hvalp har ikke de store problemer mht. skud. Vi har simpelhen ladet
som ingenting, når jægerne har plaffet løs herude, så hun tager det ganske
roligt.
Vores nabos schæferhund var tilgengæld rigtig bange i sommers, da den var på
besøg herover og det tordnede. Da den er 11 år er det nok for sent, at gøre
så meget ved det nu, men ellers handler det vel i bund og grund om, at få
hunden præget rigtigt, men alligevel vil der vel være hunde, som er mere
følsomme over for skud / torden og fyrværkeri, end andre hunde uden, at det
behøves og være arveligt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 13-11-04 18:16

> [...]
>som ingenting, når jægerne har plaffet løs herude, så hun tager det ganske

ja meget af det ligger også i om ejeren pyldrer for hunden når den
bliver bange, men husk nu at der er forskel på fyrværkeri ! det er jo
ikke ligemeget om en hund ser en raket til en tyver fra netto eller om
den ser en raket til 400kr vel, og der er også forskel på om den hører
et brag fra et lille kanonslag eller et brag fra et blålyn fra
militæret eller ligende, så helt firkantet kan man ikke stille det op

men alligevel vil der vel være hunde, som er mere
>følsomme over for skud / torden og fyrværkeri, end andre hunde uden, at det
>behøves og være arveligt.

ja selvfølgelig alle hunde er jo ikke ens ligesom der også stadig
findes mennesker især kvinder der er bange for tordenvejr fnis nå
men skal vi så til at avle nogle nye kvinder ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 21:26

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et brag fra et lille kanonslag eller et brag fra et blålyn fra
> militæret eller ligende, så helt firkantet kan man ikke stille det op

Selvfølgelig er der en forskel. Jeg ved heller ikke, hvordan Assi vil
reagere nytårsaften.
Nu bor vi langt ude på bøhhlandet, så jeg håber, at det er begrænset hvad
der er, af fyrværkeri og kanonslag her.

> ja selvfølgelig alle hunde er jo ikke ens ligesom der også stadig
> findes mennesker især kvinder der er bange for tordenvejr

Tordenvejr generer ikke mig, men jeg har aldrig brudt mig om fyrværkeri (
skal helst være, i en passende afstand fra det ) og det kan jo så godt være,
at det vil smitte af på hundene, som du også er inde på.

En anden ting er, at uanset for "skudsikre" hundene i Kolding har været, så
tror jeg at mange af dem, har fået en skræk for livet, som kan blive meget
svær, at pille af dem igen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 13-11-04 18:10

>Mht hundene, så er jeg nok vældig kynisk, men jeg synes nu man skulle
>arbejde for at avle nogle gode stabile hunde, der ikke var skudrædde.

,,det kan ikke lade sig gøre ! ting du selv ville blive bange for vil
din hund også automatisk blive bange for, det er fakta ! din hund kan
lugte din frygt ! jeg har selv en hund der er fuldstændig ligeglad med
fyrværkeri men da vi sidste år var ude og gå og der ca 40meter over
vores hovede i mørket pludselig eksploderede en kæmpe raket der med et
enormt brag lyste hele himmelen lige over os hel rød, ja der må jeg
indrømme at jeg fik et chok og gik ned i knæ, og min hund blev sku
også bange eller fik et chok, det er så ikke noget der har sat sig i
ham heldigvis men det kunne det lige så godt have gjordt, og han har
ellers en meget hård psyke, så at avle hunde der er fuldstændig
frygtløse, det kan bare ikke lade sig gøre, det tror jeg bare ikke på
de kan måske trænes op til det som man gør med jagthunde men du kan
ikke avle dem.

>Louise (som gerne vil dreje mange ting over på avl og folks
>ansvarsbevidsthed når de køber hund)

min hund er en tidligere kamphunderace og jeg tror ærligtalt ikke at
du finder nogen hund der er mere frygtløs, men fuldstændig frygtløs
kan man bare ikke avle hunde, en hund der ikke er bange for fare er en
dum hund og vil du have at man skal avle dumme hunde ? så du kan ikke
dreje det over på avlere eller folk der køber hunde.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 14-11-04 14:24

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> Halløjsa

Nu er det med at være skudræd, vist ikke noget som er arveligt betinget.
Nogle er bange for noget, andre er bange for noget andet.
Lige som mennesker, nogle er mørkerædde, andre bange for torden, medens
andre igen er bange for edderkopper, eller mus... Altså præcist lige så
uforståeligt, som at andre mennesker igen, konsekvent er bange for hunde...
Så skal vi tage hensyn, så skal vi konsekvent, afskaffe alt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 14-11-04 20:09

On Sun, 14 Nov 2004 14:23:54 +0100, "Benny Mortensen 9380"
> [...]

>uforståeligt, som at andre mennesker igen, konsekvent er bange for hunde...
>Så skal vi tage hensyn, så skal vi konsekvent, afskaffe alt.

haha godt forslag lad os afskaffe edderkopper og torden, mørket bare
ikke hundene

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 15-11-04 13:15

> On Sun, 14 Nov 2004 14:23:54 +0100, "Benny Mortensen 9380"
> <wrapup1@kittymail.com> wrote:
>

> haha godt forslag lad os afskaffe edderkopper og torden, mørket bare
> ikke hundene

Kan vi ikke bevare edderkopperne lidt endnu, for jeg er ikke færdig med at
fotografere dem alle... Så har min Gærdesmutte heller ikke noget at leve
af. Men mørket det kan i godt låne noget af, uden jeg kommer til at
mangle. Her er så meget af det, man skal have en stavlygte med, bare for at
holde sig på vejen. Men for pokker, hvor er stjernerne flotte, når der bare
er mørkt. Jeg glæder mig næsten til nytårs aften. Men nu er jeg jo også så
heldig, at ingen af mine er bange for den slags. Men for pokker den lille
skælder jægerne ud ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 15-11-04 17:40

On Mon, 15 Nov 2004 13:14:59 +0100, "Benny Mortensen 9380"
> [...]

>heldig, at ingen af mine er bange for den slags. Men for pokker den lille

fotograferer du edderkopper ? hmm det var godt nok specialt min
skælder alle ud der fyrer heksehyl af så de kunne godt blive forbudt
eller stige i pris for min skyld

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 16-11-04 02:13

> fotograferer du edderkopper ? hmm det var godt nok specialt min
> skælder alle ud der fyrer heksehyl af så de kunne godt blive forbudt
> eller stige i pris for min skyld

Så skal du bare komme herover, jeg har lige en 1000 stykker jeg skal have
brændt af

M.V.H.....Benny..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-04 09:17

"Louise" <egdal@sporty.dk> wrote in message
> [...]
> beboelseskvarter). Hvis det var kvalitet så ville prisen være højere
> og ikke så mange ville fyre af i de mængder.

Det vil folk ikke betale.

> Mht hundene, så er jeg nok vældig kynisk, men jeg synes nu man skulle
> arbejde for at avle nogle gode stabile hunde, der ikke var skudrædde.

Det hænger ikke sammen. Vores hund er ikke skudred, har været med på jagt og
bliver tit trænet med skud til markeringerne eller som distraktion.
Hun er meget bange for fyrværkeri.

Måske lidt for mange ting.

Fra : J.Jensen

Dato : 13-11-04 08:25

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message

> Ja og alle lastbiler og biler skal også forbydes.
> --
> Hilsen Martin.

Når det er dig der styrer, bliver mine nyre fyldt med syre.
Men hvad er det for en gearing, er det hvad man kalder en ironisering.

J.J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-11-04 17:49

"J.Jensen" <nyhedha(fjern111)@pc.dk> wrote in message news:4195b6e2$0$33442$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Når det er dig der styrer, bliver mine nyre fyldt med syre.
> Men hvad er det for en gearing, er det hvad man kalder en ironisering.

Den har jeg sgu aldrig hørt før.

Men ja såda det var ironisk, jeg syntes ikke en kommentar som " fyrværkeri skal stoppes nu"
som er den måde som populistiske politiker bruger for at vinde stemmer, lad os forbyde noget
og så kan vi se om det var rigtig bagefter, især når man tænker på hvor lang tid vi har haft fyrværkeri..
Hvis det er fordi fyrvækeri er farligt det skal forbydes, så må det vel også gælde for biler og andet
der kan slå ihjel, og som er meget lettere tilgængelig.

Men nok om fyrværkeri, har i fået trænet noget hund i dette herlige vejr vi har haft idag ??.
--
Hilsen Martin.

Fra : LL

Dato : 17-11-04 06:44

> Når det er dig der styrer, bliver mine nyre fyldt med syre.
> Men hvad er det for en gearing, er det hvad man kalder en ironisering.

Er du sikker på at du ikke har TAGET syre???