Han drog ad New Zealand til ...
Fra : Lars Christensen

Dato : 11-11-04 22:54

Hej
Kunne jeg få nogle ideer til hvordan jeg kommer videre med denne sag:
Det drejer sig om min tipoldemors bror Niels Christian Pedersen, f. 1853 i
Nørre Bork, Ringkøbing amt. I skiftet over hans far (1896) står at Niels
Christian mentes at opholde sig i New Zealand, at han havde været derude i
ca. 20 år og at familien ike havde hørt fra ham de sidste 10 år. I
Udvandrerarkivet finder jeg følgende:
Navn: Petersen, Niels Christian Stilling: Landarbejder
Alder: 24 Bestemmelsessted: Ny Zeeland
Kontrakt nr.: 264000 Forevisningsdato: 11/13/1874
Sidste oph.sogn: Nr. Bork Sidste oph. amt: Ringkøbing
Sidste oph.sted: Nørre Bork, Ringkjøbing A. Bestemmelses land: New Zealand
Bestemmelses by: ? Bestemmelses stat: ?
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I7477P0207
Alderes paser ikke helt, men det er den eneste med dette navn jeg kan finde
i akrivet fra hele Ringkøbing amt.
Såfremt det er den rigtige person jeg her har fat i - hvordan kommer jeg så
videre i min søgning?
VH Lars

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-11-04 00:53

Lars Christensen wrote:

> Såfremt det er den rigtige person jeg her har fat i - hvordan kommer
> jeg så videre i min søgning?

Det næste skridt må være om han også ankom New Zealand, og det kan du
finde ud af ved at gennemgå de mange links vedr. skibslister med
angivelse af passagerernes navne. New Zealand har mange gode databaser.
De fleste er sat op til at vise skibenes navne med antallet af
emigranter, deres navne, alder, nationaliteter og fag for hver enkelt
havn. Det vil sige du skal søge hvilke skibe der anløb de enkelte havne.
Det giver dig dog en lille fordel fordi det kan være svært at lede i de
forskellige afsejlingshavne, når man beskæftiger sig med indirekte
emigration.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : tovekrog

Dato : 14-11-04 10:57

> Hej Lars.
Jeg har mailadressen på en slægtsforskningsforening på New Zealand.
Måske kan du være heldig.
weparker@ihug.co.nz
Han hedder Ernie Parker, og foreningen hedder Mosgiel Branch of New
Zealand Society of Genealogists.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Tove Krog

http://www.kandu.dk/

Fra : tovekrog

Dato : 14-11-04 10:57

Hej Lars.
Jeg har kendskab til en slægtsforskningsforening på New Zealand.
weparker@ihug.co.nz Willian Ernest Parker hedder han.
Held og lykke
Venlig hilsen
Tove Krog>

http://www.kandu.dk/

Fra : Sven Trønning

Dato : 15-11-04 14:21

"Lars Christensen" <lars@greenstreet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> videre i min søgning?
> VH Lars
>
> Jeg skrev til en artikel til en avis på Hawaii angående en slægtning og
jeg fik det optaget. Efter ca. et ½ år kom der svar fra to personer og nu
har jeg fået næsten hele familien derudefra på plads.
Svenn Chr. Trønning.

PS: På Internettet kan du finde en avis derude. Vil den første ikke tage de
så skriv til den næste. Skift blot navnet ud. Min søn skulle skrive en
opgave om noget fra Tyrkiet til RUK og han gjorte det samme også han fik
svar.