God øl smagning
Fra : Claus Nielsen

Dato : 11-11-04 18:23

Hej,

Jeg vil arrangere en øl smagning for nogle af mine venner, hvor jeg vil købe
en masse spændende øl, som vi skal smage på.

I den forbindelse ville jeg gerne kunne fortælle en lille sjov historie om
hver øl og eventuelt lave et lille hæfte med de øl vi skal igennem, så folk
selv kan læse lidt om de forskellige øl også.

MEN... Hvor får man fat i sådanne informationer ? Jeg har søgt rundt på
google, men kan ikke finde noget jeg kan bruge..

Hvilke øl vil i anbefale til en sådan aften og er der en tråd man kan følge
? Vi skulle gerne igennem mindst 6-8

PFT.

Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-11-04 18:39

Claus Nielsen wrote:

> Hej,
>
> Jeg vil arrangere en øl smagning for nogle af mine venner, hvor jeg vil
> købe en masse spændende øl, som vi skal smage på.

Herlig idé. Når julen er vel overstået og der igen er penge på kontoen skal
jeg selv lave et lignende arrengement.

> I den forbindelse ville jeg gerne kunne fortælle en lille sjov historie om
> hver øl og eventuelt lave et lille hæfte med de øl vi skal igennem, så
> folk selv kan læse lidt om de forskellige øl også.

Om ikke andet skal der nok opstå nogle sjove historier du kan fortælle næste
gang...

> MEN... Hvor får man fat i sådanne informationer ? Jeg har søgt rundt på
> google, men kan ikke finde noget jeg kan bruge..

Spørg i en vinhandel, nogle af dem har en del spændene øl, og når de kan
fortælle så meget om vin, så må de vel også vide noget om øl, for det er da
mere dansk og jordnært.

Jeg var i Kvickly Extra i Slagelse idag og opdagede at de har fået en reol
med ret mange og anderledes øl. Der er nogle stykker der skal prøves. Idag
blev det en Newcastle Brown Ale.

> Hvilke øl vil i anbefale til en sådan aften og er der en tråd man kan
> følge ? Vi skulle gerne igennem mindst 6-8

Kan ikke komme på nogle navne nu...

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Sp@cey

Dato : 12-11-04 21:43

> med ret mange og anderledes øl. Der er nogle stykker der skal prøves. Idag
> blev det en Newcastle Brown Ale.

Mmmm favoritten som jeg altid vender tilbage til!

Sp@cey

Fra : Mikrobryggeren

Dato : 13-11-04 13:27

"Sp@cey" <Someone@microsoft.com> wrote in message

Idag

> Mmmm favoritten som jeg altid vender tilbage til!
>
> Sp@cey

Prøv også Brooklyn Brown Ale... Den er vil med den humlesmag. Vil vildt
gerne have opskriften. Er der nogen der kender den?

Lars

Fra : Lars Remmen

Dato : 13-11-04 17:34

Mikrobryggeren wrote:

> Prøv også Brooklyn Brown Ale... Den er vil med den humlesmag. Vil vildt
> gerne have opskriften. Er der nogen der kender den?
>
> Lars

Jeg tror du har bedre chancer for at få et kvalificeret bud på en
opskrift på mailinglisten på haandbryg.dk.

Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-11-04 18:57

"Claus Nielsen" <cbn(NOSPAM)@adslhome.dk> wrote in message

> MEN... Hvor får man fat i sådanne informationer ? Jeg har søgt rundt
> på google, men kan ikke finde noget jeg kan bruge..

Start med at kigge på ale.dk.

--
-Jens B.

Fra : ivan

Dato : 11-11-04 19:49

Hej

Ratebeer.com er din ven, hvis du kan det engelske. De har anmeldelser af
stort set ALLE øl i verden, om det så er den forfærdelige tuborg T-beer
eller den fantastiske Gouden Carolus Xmas, så finder du dem der.

Med hensyn til ølvalget, så ville jeg nok prøve en specialforretning. De
har et langt større udvalg, og er derudover som regel meget villige til at
hjælpe med at sammensætte en smagning.

Højt skum
ivan

Fra : L

Dato : 11-11-04 20:53

"ivan" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Med hensyn til ølvalget, så ville jeg nok prøve en specialforretning. De
> har et langt større udvalg, og er derudover som regel meget villige til at
> hjælpe med at sammensætte en smagning.

Helt enig. Overvej eventuelt at have et tema for ølsmagningen, (f.eks.
juleøl, belgisk, dansk) eller foretag en rundtur i de forskellige
hovedgenrer.

Lars

Fra : Bjarke

Dato : 11-11-04 21:20

> [...]
folk
> selv kan læse lidt om de forskellige øl også.

At fortælle en sjov historie om øllet er en rigtig rigtig god idé - det er
ofte dét der står tilbage i hukommelsen. Jeg holder selv rigtig mange
foredrag og jeg vil af - dyrtkøbt - erfaring råde dig til at tage ordet ....
fuldstændigt! Du skal ikke give folk et papir med data, for det ender nemt
med at det tager folks opmærksomhed og at nogle af dem bruger det til at
teste din viden. Og det er jo sjældent meningen... Til nøds kan du lave en
powerpoint fremstilling med 4-5 facts om hver øl.

> MEN... Hvor får man fat i sådanne informationer ? Jeg har søgt rundt på
> google, men kan ikke finde noget jeg kan bruge..

Du kan overveje at bruge House of Beers webside http://www.houseofbeer.dk .
Det er klart den importør der har gjort mest ud af at få forklaret deres
produkters historie og smagsprofil. Og jeg kan godt stå inde for det,
eftersom jeg er forfatteren ;) Alternativt kan du prøve at decifrere
indholdet på http://www.premium-beer-import.dk . Og så skal vi endeligt ikke
glemme TheoBrands nye webside http://www.theobrands.dk/. Også her får du
prima info. Det bedste er jo egentlig at blande lidt af det hele og lave dit
eget show. Du kan købe alle produkterne på http://www.oeltorvet.dk.

> Hvilke øl vil i anbefale til en sådan aften og er der en tråd man kan
følge
> ? Vi skulle gerne igennem mindst 6-8

Kommer helt an på niveauet. Er de nybegyndere er det bedste i mine øjne at
tage en rundtur i forskellige øltyper (en bøhmisk pilsner, en pale ale, en
weissbier, en biere de garde, en trappiste, en stout, en biere d'abbaye, en
stærk belgisk ale og afslutningsvist en god stærk juleøl. Men har de rutinen
vil jeg også anbefale et tema - såsom belgisk trappist, bøhmiske øl,
overgæret vs. undergæret, maltens farver e.l.

læs eventuelt følgende:
http://www.houseofbeer.dk/article.aspx?id=2000027

Held og lykke!

Bjarke
http://www.glocalbeer.dk

Fra : BHR

Dato : 12-11-04 08:21

> [...]
> google, men kan ikke finde noget jeg kan bruge..
>
> Hvilke øl vil i anbefale til en sådan aften og er der en tråd man kan

Hej Claus
Ølrejsen af Carsten Berthelsen, de har den også på biblioteket kan give
dig nogen inspiration

http://www.cicero.dk/boeger/oelrejsen.html

mvh
Benny

Fra : Christian

Dato : 14-11-04 13:24

Hej Claus,

Hvilken glimrende idé - hvornår skal jeg komme?

Efter min mening bør du højst have 6 øl på programmet til en ølsmagning
(garvede specieløldrikkere kan sagtens klare mere, men utrænede smagsløg
bliver hurtigt "trætte"). Til gengæld er det vigtigt at give nogle større
portioner af hver. Mindst en deciliter!

Min yndligs aversion er de ølsmagninger i supermarkedet hvor man får et
snapseglas med øl. Det er totalt umuligt at bedømme en øl på den måde, da
det meste øl, fraset nogle få tunge belgiere og barleywines, er beregnet til
at drikke og ikke til at nippe. Den fulde smagsoplevelse kommer først når
man kan fylde hele munden og svælget og få sødmen og bitterheden på een
gang.

Lad være med at servere vand ind imellem, men sørg for der er lidt neutralt
brød.

Det er også en god idé at have et tema, så det ikke bare er 6 vidt
forskellige øltyper, der smages. En smagning med repræsenatant for hver
øltype bliver hutigt et kludetæppe af smagsindtryk, hvor man ender med en
god smag, men uden egentlig nyttig viden. Det giver heller ikke nogen nyttig
viden om øllet, da mange kan få et forkert positivt eller negativt indtryk
af en given øltype - og derfor fravælge nogle oplevelser eller blive
skuffede.

Så vidt det er muligt, sørg for at de øl, der smages kan fås i almindelige
supermarkeder - det skal ikke partout være sjældne special øl. Det gør at
folk har mere mod på selv at opsøge og opkøbe dem senere.

Til en vens polterabend lavede jeg fx flg. smagning af brown ales (efter
besøg i min lokale Spar og en tur i Aldi)

Newcastle Brown
Vestfyen Ale
Brooklyn Brown
Refsvindinge Ale Nr. 16
Leffe Bruin
En hjemmelavet brown ale
Ørbæk Brown

-Christian

Fra : alfaekko

Dato : 14-11-04 22:29

"Claus Nielsen" <cbn(NOSPAM)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> google, men kan ikke finde noget jeg kan bruge..
>
> Hvilke øl vil i anbefale til en sådan aften og er der en tråd man kan

Du kan maile til mig fra hjemmesiden www.ølsmagning.com så skal jeg nok
ganske gratis give dig lidt gode råd............

mvh
Anders
www.ølsmagning.com
www.sitecenter.dk/cousinbiere

Fra : Claus Nielsen

Dato : 16-11-04 22:34

"alfaekko" <nosp@mfor.me> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan maile til mig fra hjemmesiden www.ølsmagning.com så skal jeg nok
> ganske gratis give dig lidt gode råd............

Tak til jer alle for de gode råd. det skal nok blive et brag af en
ølsmagning