Transportabel harddisk til Powerbook?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 11-11-04 14:09

Jeg får brug for en transportabel harddisk til en G4 Powerbook - kan jeg
selv smide en alm. ata disk i et kabinet som har firewire/usb tilslutning?
Eller er der noget jeg skal tage højde for? Vil sådan en disk virke på både
Mac og PC?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-11-04 14:13

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> writes:

> [...]
> Eller er der noget jeg skal tage højde for? Vil sådan en disk virke på både

FOrmentlig ja, men du kan også købe fx en maxtor. Hvis du vil dele
mellem PC og Mac skal partitionerne være FAT-formatterede.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 11-11-04 16:15

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> skrev i en meddelelse
> FOrmentlig ja, men du kan også købe fx en maxtor. Hvis du vil dele
> mellem PC og Mac skal partitionerne være FAT-formatterede.

Ja det ser du til at der ikke rigtig er noget at spare ved selv at bygge
den, så det bliver nok løsningen. Hvor er det bedst at formattere den - på
en Mac eller en PC? Den vil blive brugt på begge platforme, jeg arbejder
selv på PC, så jeg har ikke den store forstand på Mac - hvordan formatterer
jeg en disk i OSX? Popper der automatisk en guide op når jeg sætter en helt
frisk disk i?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-04 16:53

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> [...]
> den, så det bliver nok løsningen. Hvor er det bedst at formattere den - på

det er ligemeget, men du skal tænke dig om mht gvilket format du vælger:

HFS+: er mac'sn native format og er ikke understøttet på windows uden
3.parts sw

NTFS: OSX har i lighed med linux kun readonly + sporadisk write
understøttelse af NTFS.

FAT32: kan læses af begge, men på mac'en kan du få problemer med
filnavne - envidere er der vist en øvre grænse for hvor store FAT32
partitioner kan være.

> [...]
> har ikke den store forstand på Mac - hvordan formatterer jeg en disk i
> OSX? Popper der automatisk en guide op når jeg sætter en helt frisk disk

nej heldigvis ikke - du går i diskværktøj og finder den og formaterer
den.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-11-04 22:59

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> FAT32: kan læses af begge, men på mac'en kan du få problemer med
> filnavne - envidere er der vist en øvre grænse for hvor store FAT32
> partitioner kan være.

Ikke nogen grænse, som betyder noget. Det er vist i terabyte-størrelsen.
Men der er vist en grænse for størrelsen af de enkelte arkiver. 2 GB, så
vidt jeg ved.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-04 14:22

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> Jeg får brug for en transportabel harddisk til en G4 Powerbook - kan jeg
> selv smide en alm. ata disk i et kabinet som har firewire/usb tilslutning?

ja

> Eller er der noget jeg skal tage højde for?

nej

> Vil sådan en disk virke på både
> Mac og PC?

ja, du skal selvfølgelig vælghe en formatering der kan bruges på begge
OS'er.

Fra : Sebastian

Dato : 11-11-04 14:50

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> Jeg får brug for en transportabel harddisk til en G4 Powerbook - kan jeg
> selv smide en alm. ata disk i et kabinet som har firewire/usb tilslutning?
vær bare opmærksom på at nogle 2,5'' harddiske har ved spidsbelasting
brug for mere strøm end en firewireport kan levere. Jeg har grillet 2
firewirecontroller indtil videre og fra nu er hedder det: kun med egen
strømforsyning.

> Eller er der noget jeg skal tage højde for? Vil sådan en disk virke på både
> Mac og PC?
læs de andre indlæg

Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 11-11-04 16:13

"Sebastian" <thorfinn@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brug for mere strøm end en firewireport kan levere. Jeg har grillet 2
> firewirecontroller indtil videre og fra nu er hedder det: kun med egen

Nu var det mere en 3,5" harddisk jeg havde tænkt mig at bruge - er der de
samme problemer med strømforbruget der? Spiller størrelsen på disken nogen
rolle? Jeg har tænkt mig en 250 - 300 GB disk, giver det større strømforbrug
og er der en maks. størrelse for eksterne diske for sådan en Mac?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-04 16:53

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> "Sebastian" <thorfinn@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu var det mere en 3,5" harddisk jeg havde tænkt mig at bruge - er der de
> samme problemer med strømforbruget der?

kabinetter m,ed 3.5" diske trækker næsten aldrig strøm fra FW porten.

Fra : Erik Richard

Dato : 11-11-04 18:25

Hej Thomas

.°o.O Thomas O.o°. wrote:
> Jeg får brug for en transportabel harddisk til en G4 Powerbook - kan jeg
> selv smide en alm. ata disk i et kabinet som har firewire/usb tilslutning?

Næsten, men ikke helt. Selve disken skal blot være ATA100 eller ATA133.
Køb dig fx. en Seagate Barracuda 7200.7 eller 7200.7PLUS, hvis det skal
være 3,5" standard IDE diske, eller Hitachi TravelStar, hvis det skal
være 2,5" PB diske. Begge er forholdsvis billige, meget støjsvage, og
afgiver næsten ingen varme. - Men du skal være opmærksom på hvilket
kabinet, du køber

> Eller er der noget jeg skal tage højde for? Vil sådan en disk virke på både
> Mac og PC?

Hvis du vælger et kabinet af mærket 'Transcend', der bl.a. forhandles af
SHG her i Århus, så er du 100% sikker på, at det vil virke på både Mac
og PC, - der medfølger nemlig drivere til begge platforme. Transcend
kabinetterne findes både til 2,5" og 3.5" diske. Jeg har selv et til en
2,5" og det virker fint på både OS 9 og OS X.

Ellers skal du blot have et kabinet med IEEE1394A / Oxford911 chipset,
hvis det udelukkende er til Firewire 400. Er det en af de nye med både
FW 400 og 800 porte, så kan du ligeså godt vælge et kabinet med
IEEE1394B / Oxford922 chipset = Firewire 800. WSvjh. er prisen på
kabinettet det samme for begge typer hos SHG.

Hvis det kun skal være med USB skal du sikre dig, at den er både USB 1.1
og 2.0 kompatibel med OHCH ver. mindre end 2.0 (USB 1.1/2.0).

Hvis deet skal være en combi med både USB og FW, så _skal_ det være med
IEEE1394A/Oxford911, da det automatisk vil sørge for, at USB delen
holder normen for USB 1.1/2.0. Dermed kan det også bruges på både Mac og PC.

Hvis du skal bruge det på både Mac og PC bør du formattere den i FAT32 -
std. for Windows baserede PC'ere. Du skal så blot være opmærksom på, at
hverken Norton Systemworks 3 eller DiskWarrior 3 kan reparere evt. fejl
på disken. Ellers kan du fx. anskaffe shareware programmet til Windows -
'MacDrive2000', så vil du kunne mounte, skrive til og læse en mac
formatteret harddisk på en PC.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-04 18:59

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> kabinetterne findes både til 2,5" og 3.5" diske. Jeg har selv et til en
> 2,5" og det virker fint på både OS 9 og OS X.

Du er osse sikker på at det virker alle steder med ethvert andet
kabinet. ovenstående bemærkning er derfor af vildledende karakter.