Undgå resubmit af quizdeltagelse.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-11-04 15:53

Hej NG
Jeg har en konkurrenceside som er lavet i php, den består af 4 punkter, alle
i samme fil.

1. Forside med information.
2. Quiz-side med spørgsmål der udtrækkes tilfældigt.
3. Validering af svar.
4. Indsending af personlige oplysninger.

På valideringssiden kontrolleres om alle svar er rigtige, hvis dette ikke er
tilfældet vises alle svarmuligheder og der angives hvilke svar der er er
rigtige. Hvis alle svar er rigtige udskrives en formular så man kan sende
sine data til databasen.
Ved sidste punkt kontrolleres om alle data er korrekte, hvis dette ikke er
tilfældet udskrives formularen igen med fejlmeddelelse, ellers tilføjes data
til databasen.
Jeg kigger allerede efter om personen står i databasen i forvejen for at
slippe for personer der deltager flere gange.
Men problemet er at folk efter at have deltaget kan trykke tilbage og derved
få formularen frem igen og derefter tilmelde en anden person. Jeg har derfor
overvejet at lave en sessionvariabel som sættes hvis der allerede er
deltaget i konkurrencen og derefter viser forsiden i stedet for formularen,
men jeg kan ikke finde ud af om det er den bedste løsning.

Så er der nogle der har et bud på hvordan jeg smartest sørger for at folk
ikke trykker tilbage og kommer tilbage til samme quiz-spørgsmål.

Mvh
Peter

Fra : Christian Hjort

Dato : 10-11-04 21:45

[snip]

> Så er der nogle der har et bud på hvordan jeg smartest sørger for at folk
> ikke trykker tilbage og kommer tilbage til samme quiz-spørgsmål.

Kan du ikke sætte en cookie og hvis den cookie er sat sætter den ikke svaret ind
i databasen? Altså lade brugeren tro han/hun stemmer men hvor der intet sker!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Anskjær

Dato : 11-11-04 07:42

"Christian Hjort" <SphinX@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svaret ind
> i databasen? Altså lade brugeren tro han/hun stemmer men hvor der intet

Det har jeg tænkt på, men problemet er at siden meget henvender sig til
skoleelever, så hvis jeg sætter en cookie kan der jo ikke stemmes fra den
computer før cookien udløber.
Jeg tror jeg sætter en session-variabel, denne kigger jeg så efter inden jeg
indlæser en side og viser forsiden hvis den er sat hvorefter jeg sletter
den, hvis der så er nogle der trykker tilbage og derefter trykker submit
bliver de henvist til forsiden, derefter kan de så trykke tilbage igen, men
det kræver så en lille smule mere af dem. Måske kunne jeg derudover slette
$_POST for at gøre det endnu sværere.

Mvh
Peter