Batteri på Alubook?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-11-04 10:29

Jeg tror at jeg har et problem!

Comp. er sat til at gå på vågeblus efter et par minutter, når den er på
batteri.

Imorges var der ca. 60 % tilbage, jeg sætter den til sleep, og 4 timer
efter, kan den ikke vågne, uden at få tilført strøm, og der står 0% !

Burde den ikke kunnne holde længere på vågeblus?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 09-11-04 17:13

Lone Schmidt wrote:
> [...]
> efter, kan den ikke vågne, uden at få tilført strøm, og der står 0% !
>

> Burde den ikke kunnne holde længere på vågeblus?

Jo, klart. Dit batteri er defekt/slidt. Bestil et nyt.

--Martin

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-11-04 19:17

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Jo, klart. Dit batteri er defekt/slidt. Bestil et nyt.
>
> --Martin

Tak for svaret.

Øee, den er ikke mere en 13 mrd. gammel, er det normalt?

Og hvad skal jeg forvente at skullle slippe for et batteri?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-11-04 21:19

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Øee, den er ikke mere en 13 mrd. gammel, er det normalt?
>
> Og hvad skal jeg forvente at skullle slippe for et batteri?

Åbenbart der Apple ønsker at tjene pengene

/Preben (m. Alubook og nedslåede batterier)
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-11-04 07:31

> Åbenbart der Apple ønsker at tjene pengene
>
> /Preben (m. Alubook og nedslåede batterier)

Øv, osse din

Der må da findes en måde at måle batteriet på, så man kan se hvor
nedslidt det er?

Forresten er batteriet i min gamle ibook røget, og der var mange som
snakkede om et backup batteri til 300-400 kr.

Det var så noget andet med ibooken, den skal have et "helt" batteri. Men
kan Alubook "nøjes" med et backup batteri?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Anders Krøyer

Dato : 10-11-04 14:47

> Der må da findes en måde at måle batteriet på, så man kan se hvor
> nedslidt det er?

Åbn terminale og skriv (eller copy paste) denne komando:

ioreg -l | grep -i IOBatteryInfo

du skal gerne have en capacity på over 3000 ellers er det godt på vej
ned. et byt batteri ligger gerne på mellem 3800 og 4000.
er du i tvivl så post outputtet her.

hilsen Anders K.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-11-04 21:05

Anders Krøyer <nospam@spam.com> wrote:

> ioreg -l | grep -i IOBatteryInfo

Her ser det sådan ud:

"IOBatteryInfo" =
({"Capacity"=3432,"Amperage"=0,"Current"=3424,"Voltage"=12507$

Det burde da være okay, så det er spørgsmålet om der ikke er noget om
Henriks snak.
Der er flere gange at den ikke er vågnet på den sædvanlige "søvnige"
måde efter sleep, men snarere som en tiger på spring!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-11-04 21:41

Anders Krøyer <nospam@spam.com> wrote:

> du skal gerne have en capacity på over 3000 ellers er det godt på vej
> ned.

Herligt med sådan lidt terminal trylleri. Desværre var "output" ikke så
opløftende:

"Capacity"=242,"Amperage"=0,"Current"=239,"Voltage"=16$

Mit batteri må vist siges at være nede - helt nede

--
Mvh Martin

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-11-04 05:23

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Herligt med sådan lidt terminal trylleri. Desværre var "output" ikke så
> opløftende:
>
> "Capacity"=242,"Amperage"=0,"Current"=239,"Voltage"=16$
>
> Mit batteri må vist siges at være nede - helt nede

Øv, det ser ikke godt ud, hvilke maskine er det, og hvor gammel er den?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-11-04 21:59

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Øv, det ser ikke godt ud, hvilke maskine er det, og hvor gammel er den?

Det er en 667Mhz TiBook fra sommeren 2002, så det er vel okay at
batteriet ikke helt holder "vand" mere.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-11-04 23:17

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det er en 667Mhz TiBook fra sommeren 2002, så det er vel okay at
> batteriet ikke helt holder "vand" mere.

Bare som en oplysning: min tiBook 550 MHz "spiste" sit første batteri på
lige knapt 12 måneder (for jeg tjekkede det, og det kunne ikke holde
ydelse. Værkstedet, som sælgeren brugte, bekræftede min "påstand"), så
jeg fik et andet under garantien.
Det har nu holdt i 23 måneder, og jeg har stadigvæk en oppetid på
omkring 3 - 3 1/2 time. Det er da meget godt, synes jeg. I den tid har
batteriet været genopladet cirka 700 gange.
Men der er noget pudsigt noget: maskinen giver ikke mere en melding om,
at det er ved at være brugt og skal lades op. Sådan en lille medd. på
skærmen. Så skærmen går bare i sort, hvis jeg ikke holder øje med
frobruget i menulinjen. Og, nej, der er ikke tale om, at det pludseligt
går fra f.eks. 25% til 0 i løbet af et øjeblik. Det har der været
beretninger om i en anden tråd, og det skulle være tegn på, at batteriet
er på vej til at være slidt op.

PS.: JyllandsPosten har en artikel om Li-Ion batterier i tillæget
Derhjemme på s. 6 i dag. Men 1) jeg véd ikke om tiBook bruger Li-Ion (?)
og 2) jeg er ikke enig med de fremsatte synspunkter.

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-04 22:20

In article <1gmzzyc.sidehe1wzzc4wN%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Tak for svaret.
>
> Øee, den er ikke mere en 13 mrd. gammel, er det normalt?

Hvis den altså rent faktisk har været på vågeblus. Jeg har altid syntes,
at det er en af de mere upålidelige funktioner. Min går bestemt ikke
altid på vågeblus, som den skal. Om der så er noget galt med
kontrolpanelet, eller om det skyldes, at computeren laver noget, ved jeg
ikke. Der er jo typisk 15-20 åbne programmer, og e-mail og news bliver
automatisk hentet med mellemrum. Softwareopdatering går også i gang en
gang imellem. Browseren står måske på en hjemmeside, der opdaterer,
eller hvad ved jeg? Der er måske en eller anden proces, der holder
computeren i live.
Så har din computer været på vågeblus, lyder det som om,
batteriet er slidt. Det er måske lidt tidligt, men ikke alarmerende.
Ellers kan det bare tænkes, at den ikke er gået på vågeblus, som den
ellers skulle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-11-04 07:01

> [...]

> batteriet er slidt. Det er måske lidt tidligt, men ikke alarmerende.
> Ellers kan det bare tænkes, at den ikke er gået på vågeblus, som den

Fornufrig snak, Henrik

Jeg har flere gange haft en mistanke :-/ Der er nogle gange når jeg
åbner låget, fra sllep, at så er computeren klar på en måde der
indikerer at den ikke er på sllep.

Jeg har så kigget på den lille lampe, den blinker som den skal.

Jeg må lige lægge mærke til det , for det er som du siger: Alle
programmer er åbne, og så i med låget.

Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Esben

Dato : 10-11-04 10:53

Hej Lone!

Det er desværre generelt gået den vej at standby-tiden er blevet
dårligere i Apples modeller med tiden. Min ALU-book laver det samme
nummer som din. Overvejer - meget i mod min indstilling - at begynde at
slukke den når der ikke er strøm på og se om det gør en forskel. Den er
jo i det mindste hurtig til at starte...

KH

esben

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-11-04 09:54

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak for svaret.
>
> Øee, den er ikke mere en 13 mrd. gammel, er det normalt?
>
> Og hvad skal jeg forvente at skullle slippe for et batteri?

Hvis jeg var dig ville jeg lige tjekke op på Apples support. Der har
været nogle forskellige reparationsprogrammer med bla. batteri som emne.
Desværre er det vist kun modellen fra starten af i år, der kommer ind
under, men jeg ville da prøve alligevel.

Et nyt batteri koster jo omkring en tudse.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jens

Dato : 10-11-04 16:15

> [...]

> efter, kan den ikke vågne, uden at få tilført strøm, og der står 0% !
>

> Burde den ikke kunnne holde længere på vågeblus?

Inden Du kasserer batteriet bør Du prøve en kalibrering: Lad maskinen
køre på batteriet (slå energibesparelse - automatisk sleep fra) indtil
den lukker ned (ignorer advarslerne om at batteriet snart er tømt). Når
den endelig er slukket, lader Du den helt op igen. Så er
batteriregnskabet blevet "nulstillet".

Jeg har set en Powerbook køre 1,3 time efter at den erklærede, at der
kun var strøm til få minutter, så kalibrering skal der til en gang
imellem.

Hvis batteriet er kaput skal du nok op med ca. 1200 kr. for et nyt. Når
Du får et sådant, så pas på det: Lad maskinen arbejde på netstrøm, når
du sidder ved skrivebordet - og tag batteriet ud imens. Ind imellem skal
det motioneres: Helt op og helt ned, men det bør ikke stå fuldt opladt
med spænding på hele tiden.

Nogen siger, at det tager moderne batterier ikke skade af - men det er
som regel folk der sælger skidtet - eller nogen, der ikke selv skal
betale regningerne.
--

Jens F

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-11-04 21:05

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
>
> Nogen siger, at det tager moderne batterier ikke skade af - men det er
> som regel folk der sælger skidtet - eller nogen, der ikke selv skal

Tak for svaret

Ja jeg ved at der er delte meninger m.h.t. hvordan batteriet skal
bruges.

Du skriver:
citat start
Lad maskinen arbejde på netstrøm, når
du sidder ved skrivebordet - og tag batteriet ud imens.
Citat slut.

Har for nylig haft gang i min ibook, med helt dødt batteri og en gnavet
ledning

Jeg havde alvorlige dårlige nerver over, om jeg af gammel vane skulle
flå den fra strømmen, og tage den ind i soveværelset.

Jeg er af den klare overbevisning , at hvis man tager strømforsyningen,
mens den er igang, og der ikke er batteri, så ryger al data?

Er det tigtigt eller forkert?

Derfor tør jeg ikke tage batteriet ud, for jeg rejser mig tit
og bærer den rundt.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jens

Dato : 11-11-04 07:00

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg er af den klare overbevisning , at hvis man tager strømforsyningen,
> mens den er igang, og der ikke er batteri, så ryger al data?
>
> Er det tigtigt eller forkert?

Alle data, der ikke er gemt på disken, ryger når maskinen "dør".
Det er rigtigt.
--
Jens F

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-11-04 19:39

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Alle data, der ikke er gemt på disken, ryger når maskinen "dør".
> Det er rigtigt.

Tak, det var en ret vigtig oplysning! Jeg kalibrerede batteriet idag,
og den gik til 0% uden nogle form for advarsel!

Iøvrigt havde Henrik Munster ret
Jeg satte "energy saver" til sleep efter 2 min. ved batteri brug.
Skærmen blev sort som den skulle, men vågebluslampen blinkede ikke
Jeg kan vække den ved et kærligt strøg på pegefeltet, mener da at man
skal trykke på en tast for at få den vække, ikke osse?

Lyder det som hardwarefejl eller SW fejl?
(Har en del 3. parts)
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge