Dune... hvordan ses den mon af folk, der i~
Fra : Modesty

Dato : 16-05-01 21:46

Hej gruppe.
Jeg har netop set 4 timers Frank Herberts Dune i 2000 udgaven og sad
lidt med den samme oplevelse, som jeg havde af den 1. udgave.
Mon folk, der ikke har læst Dune bøgerne overhovedet kan følge med i
hvad der sker? Kræver det en indforståethed, man automatisk har, når man
har læst bøgerne?
Filmen har ikke helt 'sat sig', så jeg vil undlade at kommentere filmen.

Venlig hilsen
Maria

--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999

Fra : etta

Dato : 17-05-01 07:53

taler vi om david lynch's? har længe hørt at en ny tv-produktion skulle være
på vej.

mvh

etta

Fra : Modesty

Dato : 17-05-01 09:17

"etta" <etta@place.com> wrote in message
> taler vi om david lynch's? har længe hørt at en ny tv-produktion
skulle være
> på vej.
>
> mvh
>
> etta

Faktisk dem begge to. Den anden (kan være den tv-pdroduktion du snakker
om) er directed af John Harrison med William Hurt som den gamle Leto og
jeg faldt tilfældigt over den på DVD. Det var gået lidt hen over hovedet
på mig at der var lavet een ny....

mvh
Maria

Fra : Jes Jensen

Dato : 17-05-01 10:13

Jeg syntes bogen var god, men selv om jeg havde læst bogen syntes jeg at
Lynch's udgave var elendig da den var den mest rodede film jeg nogensinde
havde set.

En TV-Udgave?? Det kan kun blive ringere. Der skal et projekt i størrelse
med den snart udkommende Ringenes Herre Trilogi til for at lave noget
ordentligt.

MVH
Jes

Fra : Modesty

Dato : 17-05-01 10:29

"Jes Jensen" <cage@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
størrelse
> med den snart udkommende Ringenes Herre Trilogi til for at lave noget

Jep.... og den nye udgave, der så er en tv-udgave kan jeg forstå, er
ozze rodet og springende. De bruger endda 4 timer på den. Det var det,
der fik mig til at tænke på om folk overhovedet kunne få noget ud af
dem. Hvis man har læst bøgerne ved man i det mindste hvad der burde
foregå...
Hmmm....... jeg er selv spændt på Ringenes Herre.

mvh
Maria

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 17-05-01 15:12

"Jes Jensen" <cage@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg syntes bogen var god, men selv om jeg havde læst bogen syntes jeg at
> Lynch's udgave var elendig da den var den mest rodede film jeg nogensinde
> havde set.

Jeg synes den var ok, men mest som "en række billeder fra bogen" mere
end en sammenhængene historie (den måtte man selv fylde ind, fra
bogen).

> En TV-Udgave?? Det kan kun blive ringere.

Jeg har ikke set den, men kritiken har været rimelig. Det var en
miniserie, så de kunne bruge mere tid og følge bogen tættere end man
kan på film.

Fra : Modesty

Dato : 17-05-01 16:11

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har ikke set den, men kritiken har været rimelig. Det var en
> miniserie, så de kunne bruge mere tid og følge bogen tættere end man

Faktisk kan jeg godt lide dem begge to, men jeg har på fornemmelsen at
det mest er i kraft af bøgerne og at jeg derfor ved hvad dette specielle
univers går ud på. De er måske begge for kendere af bøgerne, men jeg
tror deres noget rodede springen rundt måske forvirrer den, der ikke har
læst bøgerne. I starten havde jeg en smule svært ved at abstrahere fra
de andre rollebesætninger, men hen imod de 4 timers lange ridt vænner
man sig.... tv-versionen er selvfølgeligt mere detaljeret.
Iøvrigt tror jeg det er svært at lave en godt Dunefilm der får det hele
med....

mvh
Maria