Andet multimedie
bentjuul 3670
CMYK + Spotfarve i Photoshop
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 18:26

Hej I gruppen

Lidt hjælp har et motiv der skal ligge som CMYK, ovenpå skal der trykkes en guldtekst som ligger
som 5 farve (spotfarve) gemmes som eps dcs2.
Når jeg har de 5 kanaler kan jeg ikke se dem samlet, jeg kan gøre cmyk aktiv og se dem, men gør
jeg spotfarven aktiv ser jeg kun den. Henter jeg min eps fil ind i Indesign CS kan jeg ikke se teksten
men ved billedet oplysning kan jeg se at der er cmyk + 1 spot farve.
Er der en der kan beskrive for mig hvordan jeg gør så det ender med at kunne genererer en postscript fil
så jeg får en film ud med 5 kanaler.

På forhånd tak

Ole Lykke

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-11-04 17:07

Nielsen skrev:

> Når jeg har de 5 kanaler kan jeg ikke se dem samlet, jeg kan
> gøre cmyk aktiv og se dem, men gør jeg spotfarven aktiv ser
> jeg kun den.

Du bør kunne se dem alle, hvis alle kanalerne inklusive spot-
farvekanalen i Kanaler- / Channels-paletten er tændt.

> Henter jeg min eps fil ind i Indesign CS kan jeg ikke se
> teksten men ved billedet oplysning kan jeg se at der er cmyk +
> 1 spot farve.

Hvordan har du lavet den spotfarvekanal og hvilken version af
Photoshop sidder du med?

Til orientering så understøtter InDesign CS spotfarver i både
PSD, TIFF, PDF og EPS DCS 2.0 fra Photoshop, men spotfarver
er og har altid været bøvlede og besværlige at arbejde med i
Photoshop.

Hvad er grunden til, at du ønsker at skrive teksten i Photoshop?
Var det ikke bedre at skrive teksten i InDesign og definere spot-
farven dér?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 19:34

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:cmqtff.358.1@tgm.dyndns.dk...
> [...]

> farvekanalen i Kanaler- / Channels-paletten er tændt.
> Hvordan har du lavet den spotfarvekanal og hvilken version af

Jeg sider med CS og har også fåede det løst, jeg var kommet til
at rode det lidt sammen, og havde nogle layers aktive osv.
Men nu er det lykkes og de er blevet godt modtaget af Rippen.

> Hvad er grunden til, at du ønsker at skrive teksten i Photoshop?
> Var det ikke bedre at skrive teksten i InDesign og definere spot-
> farven dér?

Det var et job ude fra, kunne aldrig finde på den slags unoder
Photoshop er jo ikke noget DTP program men et ganske godt
program til billeder, men det ved du jo en del om.

Men nu hvor vi er ved det, jeg gemmer normalt til binary og har
ikke haft nogle problemer på nogle platforme, men nu i CS ser
jeg pludselig et format der heder Ascii85 ved DCS2, og inde i
hjælp står der noget om problemer med nogle
printer man sender sit job til som jeg forstår det.
Noget du eller andre har kendskab til?

Mvh

Ole Lykke

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-11-04 20:24

Nielsen skrev:

> men nu i CS ser jeg pludselig et format der heder Ascii85 ved
> DCS2,

Det har du også ved almindelig EPS.

> og inde i hjælp står der noget om problemer med nogle printer
> man sender sit job til som jeg forstår det. Noget du eller
> andre har kendskab til?

Jeg har ikke den store erfaring i at bruge det og er derfor
heller ikke klar over, hvilke problemer det kan give, men har
blot konstateret, at ASCII85-kodede filer ikke fylder meget
mere end binær-kodede filer, og det kan man ikke just sige
om ASCII-kodede filer. De fylder ofte ca. dobbelt så meget
som den tilsvarende fil kodet binært.

--
Hilsen
Madsen