Hvilken vodka til kryddersnaps?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 08-11-04 14:47

Nogen der kan anbefale en vodka/spiritus uden smag (!) til
fremstilling af kryddersnaps - har forsøgt med flere forskellige, men
vodkasmagen trænger stadig kraftig igennem. Brøndum Snaps o.lign. er
også for gennemtrængende efter min smag. Nogen forslag?

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 16:05

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vodkasmagen trænger stadig kraftig igennem. Brøndum Snaps o.lign. er
> også for gennemtrængende efter min smag. Nogen forslag?

Nu smager vodka ikke af noget, måske er det spiritussmagen du ikke kan lide.
Det kan også være at du ikke lader f.eks bærene trække længe nok. Vodka er
nok det mest smagsneutrale du kan komme spiritus. Ellers kan du jo lave det
på vand, så er der da ingen vodka smag.

Lasse.

Fra : Devast8or

Dato : 08-11-04 16:44

Lasse N. Larsen wrote:
> [...]
> længe nok. Vodka er nok det mest smagsneutrale du kan komme spiritus.
> Ellers kan du jo lave det på vand, så er der da ingen vodka smag.

Det kommer an på hvilken vodka vi snakker om. Smirnoff f.eks. er AFAIK
krydret (men jeg ved ikke med hvad). Den smager forfærdeligt IMO, mens
Nettos Wyborowa (eller noget i den stil) smager af stort set ingenting (min
mor brugte den til en kryddernsaps, og det smagte fint).

Devast8or

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-11-04 00:17

On Mon, 8 Nov 2004 16:43:50 +0100, "Devast8or"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

>.....mens Nettos Wyborowa (eller noget i den stil) smager af stort set ingenting (min
>mor brugte den til en kryddernsaps, og det smagte fint).

Den vil jeg prøve - tak for tippet.

Lars

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-04 11:38

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
(min
> mor brugte den til en kryddernsaps, og det smagte fint).

Er lidt krydderurt udtrukket, kan ingen smage om der bruges den dyre
Smirnoff.

Selvfølgelig er alkohol ikke smagsneutral - men det har ikke en
gennemtrængende stærk smag - snarere er det konsistens og baggrundsstof. En
Martini, hvor vodkaen har stået i en flad skål på radiatoren så alkoholen er
dampet af, smager ret fladt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-04 22:30

"Lasse N. Larsen" <affaldspostÆwebspeed.dk> wrote in message

> Nu smager vodka ikke af noget, måske er det spiritussmagen du ikke
> kan lide.

Spiritus er smagsneutralt.

--
-Jens B.

Fra : JHR

Dato : 10-11-04 02:35

> "Lasse N. Larsen" <affaldspostÆwebspeed.dk> wrote in message

> Spiritus er smagsneutralt.
>
> --
> -Jens B.

Det vil sige du ikke kan smage forskel på spiritus og destilleret vand??
Stakkels dig...

Mvh
Jeppe.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-11-04 08:18

"JHR" <j_haveFJERNDETTE@post3.tele.dk> wrote in message

> Det vil sige du ikke kan smage forskel på spiritus og destilleret
> vand?? Stakkels dig...

Jeg kan mærke forskel. Ren spiritus smager ikke af noget, men påvirker
slimhinderne på en anden måde en f.eks. destilleret vand, så du skal ikke
have så ondt af mig.

--
-Jens B.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-11-04 00:17

On Mon, 8 Nov 2004 16:04:52 +0100, "Lasse N. Larsen"
<affaldspostÆwebspeed.dk> wrote:

><jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Nu smager vodka ikke af noget

jo det gør -. du kan jo pr´øve at drikke to forskellige slags vodka og
vis du kan smage forskel må der jo være smag i. hvis ikke, er der
måske noget galt med dine smagsløg.

>måske er det spiritussmagen du ikke kan lide.

Som nævnt er det vodkasmagen, jeg gerne vil eliminere

>Det kan også være at du ikke lader f.eks bærene trække længe nok.

jeg har fulgt opskrifter fra Politikens bog om Kryddersnaps

>Ellers kan du jo lave det
>på vand, så er der da ingen vodka smag.

Spiritussen trækker smagen ud af urter på en helt anden måde end vand
- så det var et dårligt råd. Men tak for din gode hjælp

Fra : Søren

Dato : 08-11-04 17:34

> [...]
> vodkasmagen trænger stadig kraftig igennem. Brøndum Snaps o.lign. er
> også for gennemtrængende efter min smag. Nogen forslag?

Køb noget finsprit 96% vol. og fortynd til 40-45%

Søren

Fra : Morten S Hansen

Dato : 08-11-04 20:10

Finsprit skulle være det bedste - men pas på ikke at få den for billig, jeg
købte en flaske i Rom der smagte kraftigt af 'tændstikker'

/morten

Fra : Torbenth

Dato : 08-11-04 22:08

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> Finsprit skulle være det bedste - men pas på ikke at få den for billig,
> jeg købte en flaske i Rom der smagte kraftigt af 'tændstikker'

Fik du så halsbrand? *G*

Mvh.
Torben

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-11-04 00:12

On Mon, 8 Nov 2004 17:34:20 +0100, "Søren" <leave@mealone.dk> wrote:

>Køb noget finsprit 96% vol. og fortynd til 40-45%

Har du en ide om, hvor jeg kan købe finsprit (uden at skulle ned over
grænsen)

vh
Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-04 00:15

<jubija@yahoo.dk> wrote in message

> Har du en ide om, hvor jeg kan købe finsprit (uden at skulle ned over
> grænsen)

Apoteket?

--
-Jens B.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 00:18

Jens Bruun wrote:

> Apoteket?

Mener nu, jeg har set det i en veludstyret vinhandler. Mon ikke?
Aalborg-snapse-fabrik-tingen laver da finsprit i hvert fald.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-04 00:21

"Kevin Edelvang" <erer> wrote in message

> Mener nu, jeg har set det i en veludstyret vinhandler. Mon ikke?
> Aalborg-snapse-fabrik-tingen laver da finsprit i hvert fald.

Ellers er der jo altid Stroh-rom (den gode version), der er ganske tæt på

--
-Jens B.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 00:24

Jens Bruun wrote:

> Ellers er der jo altid Stroh-rom (den gode version), der er ganske
> tæt på

Så sandt, Stroh 80 er barske sager... Eller er der også en 90'er?

Ingen af dem kan dog være velegnede at sætte snaps på

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Morten S Hansen

Dato : 09-11-04 18:52

>Har du en ide om, hvor jeg kan købe finsprit (uden at >skulle ned over
> grænsen)

Bag rigtig mange udklip, notater og blilleder på min oplagstavle fandt jeg
andressen på en forhandler (noten er et par år gammel, og jeg har ikke selv
handlet ved dem, men mon ikke de stadig eksisterer...) :

Cort Vinimport, Fredericia, tlf: 7592 0644

/morten, roskilde

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-04 11:33

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse
> <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Køb noget finsprit 96% vol. og fortynd til 40-45%

Finsprit kan vinhandlere skaffe, men det er dyrt - brug billigste
discontvodka.
Brøndum har fin snapsesmag men med de rette og rigelig mængde urter er den
smag blot i vejen.
At bruge noget dyrere end Aldi-vodkaen er snobberi - hvem tør vædde om
blindtest?

Der er ingen stor risiko ved at udtrække for meget smagsstof ved at bruge
for høj alkohol-%.
Jeg er vild med hjemmelavet pernod af anisolie, lakridsrod, fennikel,
kristtjørnblade, malurt/artemissia og isop. De to første er nok. Her bør
bruges norsk Viking Vodka der er 50% - men fås den her i landet?

Lavet på 40% vodka er udfældning af anisolie kun god når godt med
isterninger.

Hvem kender en Mata eller lignende der har Perikon i afvejninger - det er
fint til kryddersnaps og andet behøves ikke.