Danskar (sönderjylland) i tyska armén 1932~
Fra : Bengt Boysen

Dato : 07-11-04 19:38

Hej, hur och var hittar man information om danskar som har gjort sin
värnplikt i tyskland omkring 1932? + - några år. Min farfar, Jakob Boysen
föddes 6 aug. 1914, Lögumkloster, Sönderjylland, han gjorde sin värnplikt
som fotsoldat eller i ingenjörstrupperna.

En liknande fråga, hur får man reda på vilka tyska soldater som tjänstgjorde
i eller omkring sönderjylland, Lögumkloster eller Århus omkring nov. 1913?
Bengt Boysen

Fra : J.Kol

Dato : 07-11-04 20:03

"Bengt Boysen" <Bengt.Boysen2@comhem.se> skrev i en meddelelse
> [...]
tjänstgjorde
> i eller omkring sönderjylland, Lögumkloster eller Århus omkring nov. 1913?

Sønderjylland kom hjem til Danmark i 1920, det kaldes for "Genforeningen"
og da farfar er født i 1914, så var han kun 6 år i 1920.
Løgumkloster var således atter dansk og han kan ikke være indkaldt til tysk
soldatertjeneste.
I 1913 var Løgumkloster på tyske hænder men ikke Århus, den var hele tiden
dansk.

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet om tjenstgørende "tyske" soldater fra 1913
men der er sikkert flere som læser dit indlæg og kan komme med forslag.

Med venlig hilsen

J.Kobel

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 20:21

> [...]
tjänstgjorde
> i eller omkring sönderjylland, Lögumkloster eller Århus omkring nov. 1913?

Løgumkloster ligger i den del af Sønderjylland, der stemte sig hjem til
Danmark efter 1. verdenskrig. Officel genforeningsdag: 15. juni 1920.

Hvis din farfar var tysk soldat, må familien på et tidspunkt være flyttet
syd for den nuværende dansk-tyske grænse.

Århus ligger 100 km nord for den gamle grænse, der gik lige syd for Kolding,
og der var derfor ingen tyske soldater i eller ved Århus i 1913.

---
Helmer Christiansen

Fra : Bengt Boysen

Dato : 07-11-04 22:58

Hej igen, tack för era svar.
Enligt min farmor, Ellen Boysen (född Fredriksen) Var min farfars mor (Marie
Mikkelsen) samman med en tysk soldat (okänd),som förmodligen dog i ett
gasanfall 1914. Marie Mikkelsen föddes troligen i Århus, min farfar föddes i
Lögumkloster.Var kan jag hitta information om vilka soldater som kan ha
varit i dessa områden och som dog 1914?

Fra : Inger Buchard

Dato : 08-11-04 00:09

Var kan jag hitta information om vilka soldater som kan ha
> varit i dessa områden och som dog 1914?

Han må være født i området Løgumkloster. Han er formodentlig død i et
gasangreb ved fronten (Frankrig/Rusland), idet der ingen krigshandlinger var
i Sønderjylland; grænsen til Danmark var jo en grænse til et neutralt land.

Hvis du kender hans efternavn, kan du søge hans grav og dødsdag på
http://www.volksbund.de/graebersuche/

Men det letteste må da være at søge faderen til barnet i personregisteret
eller kirkebogen for Løgumkloster 6 aug. 1914. Materialet ligger på
Landsarkivet i Åbenrå.

Inger

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 08-11-04 19:41

Scripsit Inger Buchard:

> Men det letteste må da være at søge faderen til barnet i
> personregisteret eller kirkebogen for Løgumkloster 6 aug. 1914.
> Materialet ligger på Landsarkivet i Åbenrå.

Eller på mormonfilm i Rigsarkivet i København. Eller filmen kan
bestilles hjem til dit lokale slægtshistoriske center. Filmens nummer
er "FHL INTL Film 413388"

Lars Erik Bryld

Fra : Bengt Boysen

Dato : 09-11-04 00:17

Modern till Jakob Boysen är känd, fadern är en okänd (förmodad) tysk soldat.

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i
meddelandet news:418eab16$0$16716$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-11-04 08:11

Hvis du ikke kender hans navn, vil det nærmest være umuligt at finde ham. I
hvert eneste lille sogn faldt mange i 1. verdenskrig ( i mit hjemsogn, som
ikke er stort , faldt der så vidt jeg husker 28). De fleste kirkegårde har
nok mindetavler over dem, der faldt.
I Marcelisborgparken i Aarhus findes en mindelund med en rund mur hvor
omkring 4000 navne på sønderjyske soldater, der faldt i 1. verdenskrig, er
opført.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-11-04 20:07

> "Bengt Boysen" <Bengt.Boysen2@comhem.se> skrev i en meddelelse

Der var ikke tyske soldater som sådan i området, da der aldrig var
egentlige krigshandlinger dér. Tønder blev ganske vist luftbombet af
englænderne, men i Løgumkloster tor jeg ikke der var nogen garnision.
Jeg tror mere på at der er tale om en person fra området som
tjenestegjorde som tysk soldat, men altså en sønderjyde/dansker.

Hvis ikke du har tjekket begge kopier af kirkebøgerne plus
personregisteret, synes jeg ikke du skal erklære faderen ukendt. Han
kan stå opført et af stederne med navn som udlagt barnefar. Man bør
også tjekke om nogle af dåbsfadderne skulle have sønner i den
mistænkelige alder.

Lars Erik Bryld

Fra : Michael Olsen

Dato : 13-11-04 01:43

"Bengt Boysen" <Bengt.Boysen2@comhem.se> wrote in message
> [...]
(Marie
> Mikkelsen) samman med en tysk soldat (okänd),som förmodligen dog i ett

Hej Bengt.

Prøv at læse følgende link om gas i Første Verdenskrig
http://www.firstworldwar.com/weaponry/gas.htm

I 1914 blev der kun anvendt tåregas, mens giftgas først blev taget i brug
22. april 1915 i det andet slag om Ypres.

Så din familieoverlevering er nok lidt ukorrekt. Men der er selvfølgelig
også masser af dødsårsager i krig.

mvh Michael Olsen