§ 56 stk. 1 (Overtrædelse af færdselsloven~
Fra : Iversen_DK

Dato : 07-11-04 15:29

I fredags (J-dag) fik jeg mig en slem overraskelse... Jeg bor rimelig
langt ude på landet i en lille landsby.. Kl. var 19.30 og jeg var på
vej hjem fra en ven, som bor 3 km. fra mig. Da jeg når den lille
landsby jeg bor i og derfor kun er 1 km fra hvor jeg bor holder
politiet og holder razzia. Jeg bliver pænt dirrigeret ind til siden..
Hvorefter en politimand kommer hen og spørg om han må se mit kørekort
og om jeg har drukket noget.. Jeg havde ik drukket noget, men det går
op for mig at jeg ikke har mit kørekort med. Jeg forklar som det er at
jeg ik har det med, men bor 1 km fra der hvor jeg blev standset.. Så
jeg spørger om han ik ville køre mig med så han kan se det ligger i
den bil jeg normalt køre i.. Det skal siges at der stod 4 betjente..
Men det ville han i hvert fald ikke! Jeg havde lavet en dumhed og
sådan var det.. Og jeg kan da kun give ham ret i det, det er sku da
dumt.. Men vi er altså kun mennesker.. Når, men så skal jeg jo hele
turen igennem.. Først skal de vide min adresse og alt det.. så skal de
kalde op på stationen og så skal de skrive alle de papir.. Det tog 20
min. for alt det! Og de har fået 500 kr. ud af en ungmand på 18 år som
går til en lærlinge løn som virkelig ik er meget værd.. Hvis han havde
taget med mig så kunne det have været overstået på 5 min...! Synes det
var lidt ondt gjort over for mig.. Har altid haft det indtryk af
betjente også var mennesker.. men det er de da ik alle sammen.. Tror
sådan set også det har noget at gøre med at jeg kun var 18 år..

Hvad siger i til alt det her? Ved godt han har retten på sin side og
betaler da også bøden uden at brokke mig udover om jeg kan få den
nedsat når jeg ik tjener så meget.. men kunne han ik se lidt stort på
det..? Kørte hverken forstærkt eller noget..

Venlig hilsen
Martin (som altid har sit kørekort med fra nu af)

Fra : Gevaldi

Dato : 07-11-04 15:31

Iversen_DK skriblede:

[klippet en masse]

> Hvad siger i til alt det her?

At du gider bruge tid på at fortælle at
du har dummet dig.

--
/Gevaldi

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-11-04 15:35

Iversen_DK wrote:
> [...]
> det..? Kørte hverken forstærkt eller noget..
>
> Venlig hilsen
> Martin (som altid har sit kørekort med fra nu af)

Du har overtrådt færdselsloven og fået bøden.
Gruppen her er beregnet til at diskutere de juridiske aspekter, og dem
har du jo styr på.

Hvis du vil diskutere det rimelige i det så er det nok nærmere
dk.politik eller måske dk.politik.trafik du skal spørge i.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Peter

Dato : 07-11-04 16:00

"Iversen_DK" <martin.iversen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad siger i til alt det her?

At der ikke er noget at snakke om. Betal bøden husk dit kørekort.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-11-04 16:40

Iversen_DK wrote:

> Og de har fået 500 kr. ud af en ungmand på 18 år som
> går til en lærlinge løn som virkelig ik er meget værd..

Når du er på lærlinge-løn, så kan det være, at du kan få nedsat bøden.
Ikke pga. din lærlingestatus, men alene fordi du sandsynligvis har lav
indkomst.
http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Husk, at du skal dokumentere dette _inden_ du betaler! Dokumentation er
fx årsopgørelsen/forskudopgørelsen.

Politiet er ikke længere forpligtet til, at gøre opmærksom på det. Af
dem selv. Det skal man selv være obs på.

> Venlig hilsen
> Martin (som altid har sit kørekort med fra nu af)

God ide. Fik du ikke det at vide, da du tog kørekortet?

Og ja, politibetjente er også mennesker. Men dårlige undskyldninger
giver sjælden adgang til "fribillet".

mvh

Carsten Riis

Fra : TGD

Dato : 07-11-04 17:09

> [...]

> betjente også var mennesker.. men det er de da ik alle sammen.. Tror
> sådan set også det har noget at gøre med at jeg kun var 18 år..

Hvad med at vende det om, hvis du ikke havde være så distræt at glemme
kørekortet så havde de ikke skulle bruge så meget tid på at tjekke dig, så
vær glad for det kun er en bøde på 500 kr du skal betale og ikke den tid de
skulle bruge fordi du ikke overholdte loven.

> [...]
> nedsat når jeg ik tjener så meget.. men kunne han ik se lidt stort på
> det..? Kørte hverken forstærkt eller noget..

Det er klart du får en bøde når du er blevet stoppet i et "rutine check" -
det jo netop lige derfor de laver det, hvis de ikke håndhæver loven kunne
man lige så godt undlade reglen/loven om at du skal have kortet med dig. Jeg
selv er blevet stoppet 2 gange hvor jeg ikke havde plasitkket med, det var
dog bare alm rutine stop og jeg fik bare en formaning om at jeg skulle huske
det næste gang - skulle ikke engang komme med platte undskyldninger.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 07-11-04 23:29

> Venlig hilsen
> Martin (som altid har sit kørekort med fra nu af)

Ja, nu tager du dit kørekort med fremover, som du selv skriver. Mon ikke det
skyldes din frygt for yderligere bøder? Hvad har du så lært her? Hvis du fik
held til at snakke dig fra bøden, hvad havde du så lært?

Mvh

Emil