Knold planter
Fra : Annette Holm

Dato : 07-11-04 12:50

Jeg havde nogle "siv" lig. planter i mit akvarium,
der var en knold ca. 2½ Ø hvor bladene som var 1½ cm brede og op til ½-1 m
lange kom op i en rosette, de lange bladene lagde sig i overfladen,
nu kommer spørgsmålet, knoldene svandt ind i takt med at der kom nye blade,
men hvorfor?
har de groet sig selv ihjel?
Jeg gøder mit akvarium som er forskrevet på tetras plante gødning.

Med Venlig Hilsen
Annette Holm.

www.bonnet-it.dk/annsholm

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-11-04 13:11

Annette Holm wrote:
> [...]
> men hvorfor?
> har de groet sig selv ihjel?
> Jeg gøder mit akvarium som er forskrevet på tetras plante gødning.

Prøv at søge på aponogeton og på crinum (sikkert den 1.)

--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billder på

Fra : Annette Holm

Dato : 07-11-04 13:39

> Prøv at søge på aponogeton og på crinum (sikkert den 1.)
>
> --
> Mvh., Ole Larsen
> Fotografiske billder på
> http://home.tiscali.dk/muggler
Nej det er ikke nogle af dem.
de lignede sådan mere hyrasinter altså så bare uden blomster, knloden/ løg
stod oven på gruset.

gode billeder på din hjemmeside.

--
Med Venlig Hilsen
Annette Holm.

Fra : Jørgen

Dato : 07-11-04 18:12

"Annette Holm" <ah@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blade, men hvorfor?
> har de groet sig selv ihjel?
> Jeg gøder mit akvarium som er forskrevet på tetras plante gødning.

Hej Annette
Uden at vide nøjagtigt hvilken plante vi taler om, så er det en ret normal
adfærd for mange knold - løg planter.
Disse planter er indrettet til periodisk udtørring. Ofte er det nødvendigt
efter en sådan frodig periode, at tage løget, eller knolden op til tørring
et par måneder, hvorefter de igen gror. Hvis du ikke foretager tørringen, så
er der stor chance for at de bare rådner.
Hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-11-04 18:40

"Jørgen" <jjgas@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et par måneder, hvorefter de igen gror. Hvis du ikke foretager tørringen,

> er der stor chance for at de bare rådner.

Sådan er det med de botaniske Aponogeton, men de hybrider der er lavet
gennem de sidste mange år er en hvileperiode ikke nødvendig.

Hvis planten har lange slanke blade er det sandsynligvis en Crinum,
for flere informationer kig på http://www.tropica.com.
Knolden ligner meget et hyacintløg.

Er knolden mere brun og hård i skalen, formet som en ujævn kastanie
og bladene pileformet, er det en Nymphaea art. De første blade er altid
undervands,
hvorimod de næste blade som regel er flydeblade.

Carsten

Fra : Annette Holm

Dato : 07-11-04 19:21

> [...]
> et par måneder, hvorefter de igen gror. Hvis du ikke foretager tørringen,
> så er der stor chance for at de bare rådner.
Hej Jørgen.
Ja det var det der skete, de gik i opløsning!
Hvordan skal de tørres/opbevares, ?
Vil jo gerne have nogle nye! de var meget dekorative!
Annette.
Jeg prøver at se om jeg har et billede af dem et sted, vender tilbage igen.

Fra : Annette Holm

Dato : 07-11-04 19:30

> [...]
> et par måneder, hvorefter de igen gror. Hvis du ikke foretager tørringen,
> så er der stor chance for at de bare rådner.
Hej igen.
Fandt et billede af den men det er nu ikke for godt,
men håber du/i kan se det
http://www.bonnet-it.dk/annsholm/akvarium_.htm
Annette

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-11-04 21:41

Annette Holm wrote:

> Hej igen.
> Fandt et billede af den men det er nu ikke for godt,
> men håber du/i kan se det
> http://www.bonnet-it.dk/annsholm/akvarium_.htm
> Annette

Crinum thaianum?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-11-04 22:21

Annette Holm wrote:
> Hej igen.
> Fandt et billede af den men det er nu ikke for godt,
> men håber du/i kan se det
> http://www.bonnet-it.dk/annsholm/akvarium_.htm
> Annette

Jeg ved ikke, hvad de hedder - men jeg havde også nogle stykker for en del
år siden - og det gik på samme måde.

De holdt i et halvt års tid - og så døde de og jeg smed dem ud.

Så jeg har holdt mig fra dem siden - der er jo mange andre fine planter, der
trives bedre....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk