WinFamily
Fra : Niels Lænø

Dato : 06-11-04 17:27

Jeg vil gerne spørge om der er nogen der beta-tester WinFamily, eller er der
nogen der kan fortælle om der sker noget.
venlig hilsen
Niels

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 18:13

Niels Lænø wrote:
> Jeg vil gerne spørge om der er nogen der beta-tester WinFamily, eller
> er der nogen der kan fortælle om der sker noget.

De to første hold betatestere er for længst afgået ved døden af naturlige
årsager. Det har vist knebet lidt med at rekruttere nye, da ingen unge
mennesker idag husker WinFamily.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kirsten

Dato : 11-11-04 00:00

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
naturlige
> årsager. Det har vist knebet lidt med at rekruttere nye, da ingen unge

Så må jeg endelig se i øjnene at jeg ER BLEVET GAMMEL
mvh Kirsten

Fra : Soeren

Dato : 11-11-04 22:13

> [...]
>
> De to første hold betatestere er for længst afgået ved døden af naturlige
> årsager. Det har vist knebet lidt med at rekruttere nye, da ingen unge

det kan nu godt være det går lidt langsomt med winfam. Jeg er nu ganske godt
tilfreds med det, og kan på det varmeste anbefale det. Jeg ved ikke hvorfor
nogle altid skal komme med sure opstød over dette program.

Soeren

Fra : Ole Bjørn Darrud

Dato : 11-11-04 22:28

"Soeren" <soerenA@soren.dk> wrote in message
> [...]
hvorfor
> nogle altid skal komme med sure opstød over dette program.
Win Fam er et program som ikke kan anbefales for slektsforskning.
Import/eksport rutinen (gedcom) er katastrofalt mangelfull.
Den informasjon du legger inn får du ikke med deg over i et annet program.
Du må starte forfra.

Det går imidlertid rykter om en betydelig oppgradering.
Igjen,,,
kanskje den oppgraderingen kan redde de som fortsatt måtte bruke programmet?

Mvh
Ole Bjørn

Fra : Carl Müller

Dato : 12-11-04 07:12

   Søren, det dreier seg ikke om sure oppstøt. Hvis da ikke "hard
facts" er det. 1) Programmet ble sist bug-fixet i jan. 2001, snart 4
år siden. Senere har det ikke skjedd noe. Løfter om ny versjon har
hittil vist seg å være tomt snakk. Det sier alt. 2) Produsenten svarer
knapt på henvendelser 3) Programmet har feil i GEDCOM eksport. 4)
Programmet er begrenset med henblikk på funksjoner bl.a. på
kilderegistrering.
   Selv har jeg brukt WinFam siden 1996 og har 18000 personer i
databasen. Jeg sliter med å komme ut av det, det blir et stort arbeid
å flytte data over i et bedre program.
   Av egen erfaring vil jeg innstendig fraråde alle å begynne med
dette programmet. De som bruker det bør seriøst forsøke å komme bort
fra det. Det finnes flere gode alternativer der produsenten følger med
tiden og utvikler programmet og har oppegående support.
   Skal du på ridetur, saler du ikke en død hest.
Carl

Fra : Soeren

Dato : 12-11-04 13:20

Carl Müller wrote:
> [...]
> knapt på henvendelser 3) Programmet har feil i GEDCOM eksport. 4)
> Programmet er begrenset med henblikk på funksjoner bl.a. på

Jeg har nu været godt tilfreds med det.
Det du skriver er at hvis jeg en dag vil skifte til et andet måske bedre
program, ja så er jeg på herrens mark, for så får jeg ikke alle
informationer med, og det vil jo være en katastrofe, puh ha, jeg bliver
allerede helt svedt,

Soeren

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 16-11-04 23:57

On Fri, 12 Nov 2004 13:20:04 +0100, "Soeren" <soerenA@soren.dk> wrote:

> [...]
>program, ja så er jeg på herrens mark, for så får jeg ikke alle
>informationer med, og det vil jo være en katastrofe, puh ha, jeg bliver

Søren

Det handler jo også lidt om "din næste"... )

Til en fætter-kusine-fest eller lignende møder du pludselig en fjern
slægtning, som også ytrer interesse for "sporten"....

Så nytter det jo ikke meget, hvis én af Jer (dig?) har et program, der
ikke kan eksportere data, vel?

Venligst
John

Fra : Soeren

Dato : 17-11-04 11:33

"John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slægtning, som også ytrer interesse for "sporten"....
>
> Så nytter det jo ikke meget, hvis én af Jer (dig?) har et program, der

det kan du have ret i, hvilket program vil du anbefale, det skal være
perfekt og uden fejl.Når jeg exporterer fra winfam, så er der noter der ikke
kommer med, hvis jeg har forstået det rigtigt, dvs. alle disse noter er jeg
så nødt til at indføre i det nye program manuelt. ?
PS. det kan jo være der kommer en ny version af winfam en eller anden dag

Soeren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-04 22:18

Og så wrote Soeren tilbage:

> [...]
> der ikke kommer med, hvis jeg har forstået det rigtigt, dvs. alle
> disse noter er jeg så nødt til at indføre i det nye program manuelt. ?

Inden du nu går i panik: Ingen - entager INGEN - programmer laver en
dadelfri GEDCOM-eksport og f.eks. noter er en af de ting der næsten altid er
problemer med at få med over i et andet program.

> PS. det kan jo være der kommer en ny version af winfam en eller anden
> dag

Ja, nu har du jo brugt WinFamily i lang tid og været glad for det, så jeg
synes måske nok du skulle klappe hesten og se tiden lidt an.

Men kan det virkelig passe, at WinFam SLET ikke har en eksportfunktion,
eller er den bare dårlig?

Hvis ikke, ville det måske være en ide at skrive om problemet i en af
programmerings-nyhedsgrupper. Mon ikke een eller anden haj er i stand til at
finde et system i databasestrukturen og skrive en lille rutine der kan
udtrække data - om ikke andet så til en kommasepareret fil, hvor fra man kan
gå videre og konvertere til noget andet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 21-11-04 01:12

On Wed, 17 Nov 2004 22:18:16 +0100, "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk>
wrote:

snip

>Ja, nu har du jo brugt WinFamily i lang tid og været glad for det, så jeg
>synes måske nok du skulle klappe hesten og se tiden lidt an.

Fint nok, Kurt

Men det jeg blot mente var, at før man kommer for langt, er det måske
fornuftigt at standse op, træde et skridt tilbage og betragte
situationen.

Og her synes jeg det er iøjnefaldende, dels med akutte mangel på
support, dels den lange række af trakasserier der netop har
kendetegnet WinFam.

Lige fra det forlod sine skabere, JamoDat i Ølstykke/Stenløse, og
gennem løfter om alskens forbedringer hos de "nye" norske ejere.

Det er måske lidt li'som med biler. En model der ofte meldes fejl ved
(rust i Mercedes), holder man sig nok lidt instinktivt tilbage fra.

Har man den, så lærer man at leve med fejlen(e), men tænker sig
grundigt om før nyanskaffelse!

Venligst
John

Fra : Göran Wennerström

Dato : 21-11-04 12:27

"John Drage Thomsen" <sir_john skrev:

> Lige fra det forlod sine skabere, JamoDat i Ølstykke/Stenløse, og
> gennem løfter om alskens forbedringer hos de "nye" norske ejere.

Som lader vente på sig.

Jeg ærgrer mig ikke over mange ting, men et af dem er så absolut at jeg ikke
skiftede fra Winfam allerede i 2000, da Jan Mortensen solgte Winfam til
Norge.

Siden har der været så mange "kommer snart" "beta på vej" at jeg har ventet
og ventet, men har for en tid tilbage droppet Winfam som hovedprogram, har
det endnu, men bare for at kigge i gamle Winfam filer.

Det er ærgeligt at så mange slegtsforskere er holdt for nar af Webhuset i
Norge, da der ofte er i de senere livsår at man begynder at slægtsforske, og
der er det ikke tid til at vente over 4 år på en ny version.

Jeg ville ønske for alle dem der endnu bruger Winfam, at der var et lille
program der kunne lave en brugbar gedcom ud af en Winfam database, ikke en
Winfam gedcom, da der ikke tager de gule huskesedler med, som jeg mener er
meget væsentlige om man skal skifte program.

Hvornår en Winfam 7. kommer er der ikke mange der ved, men der er endnu
betatest og oversættelse av sprog tilbage, ifølge webhuset, og det kan tage
nogle år mere, hvem ved, med det tempo Henning programerer????.

Venlig hilsen Göran.

En meget glad Winfam bruger fra 1995 til 2000.
En forventningsfuld Winfam bruger fra 2000 til 2001.
En lettere skuffet og irreteret Winfam bruger fra 2002 til 2003.
En klarsynet forhenværende Winfam bruger i 2004.............og i al fremtid?

Fra : torleif haugødegård

Dato : 18-11-04 18:13

John Drage Thomsen

> [...]
>slægtning, som også ytrer interesse for "sporten"....
>
>Så nytter det jo ikke meget, hvis én af Jer (dig?) har et program, der

En import i TMG av 3000 personer fra WINFAM v5.01 gikk fint, også med
notater (notes).
WinFam versjon 6.02 har imidlertid vært meget problematisk, fordi
GEDCOMkildekodene SOUR er et sammensurium av kilder og stedsnavn.
Alle personer og personrelasjoner kommer dog over.
Bildefiler med koden _PICT har vært umulig å overføre.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Göran Wennerström

Dato : 19-11-04 09:36

"torleif haugødegård" <tha@tha.no> skrev:

> [...]
> Alle personer og personrelasjoner kommer dog over.
> Bildefiler med koden _PICT har vært umulig å overføre.

Kan man ikke i et word dokument bruge søg&erstat funktionen i en winfam 6.02
genereret gedcom fil?

Det skulle ikke være umuligt, om man ved hvad man skal søge på.

Da det har været så mange winfam brugere, så skulle man tro at en der havde
den perfekte opskrift til at rette lidt i en gedcom fra winfam.

Jeg har selv ventet på winfam 7. i nogle år, men har efterhånden stiftet så
god kendskab med andet program at jeg, selv om winfam 7 kommer, ikke skifter
tilbage.

Venlig hilsen Göran.

PS. Slægtsforskerlivet er for kort til at vente på 7'eren.............

Fra : Carl Müller

Dato : 19-11-04 10:31

WinFam mangler flere GEDCOMtags, men har også endel som kanskje ikke
brukes av mange. Du har iallefall i v. 5.02 seks valgfrie felt for
GEDCOMtags, men valgene begrenser seg til NATI, RELI, CAUS, SSN,
PHON, TITL, EDUC, BARM, BASM, CHRA, CONF, GRAD, IMMI, ENGA, MARB,
MARC, MARL og MARS. Hvis du har interesse av en GEDCOM-tag som ikke
finnes i WinFam, f.eks. SKIFTE=PROB kan du velge en av WinFams
valgfrie GEDCOMtags du ikke bruker og sette inn data for skifte der.
Jeg bruker ikke BARM og har tekstet denne boksen med "Skifte". Ved
GEDCOMeksport blir da alle skiftene oppført som BARM. Siden
GEDCOMfilen er en ren tekstfil, er det etterpå en enkel sak å bruke
"søk og erstatt" der alle BARMtags byttes ut med PROB.
Det som er litt vanskelig her er at du bør velge GEDCOMtags i WinFam
FØR du begynner å legge inn personer og du vil da se at denne måten å
gjøre ting på er så bakvendt at du velger ikke å bruke programmet. Men
i ettertid kan du også velge den beskrevne metoden hvis du ikke har
tusenvis av endringer for å få med ikke-støttede tags i WinFam.
Carl Müller

kan On Fri, 19 Nov 2004 08:35:39 -0000, "Göran Wennerström" <g[fjern

Fra : torleif haugødegård

Dato : 19-11-04 13:52

>Kan man ikke i et word dokument bruge søg&erstat funktionen i en winfam 6.02
>genereret gedcom fil?
>
>Det skulle ikke være umuligt, om man ved hvad man skal søge på.

Jeg brukte WordPad (ikke Word) til å søke-og-erstatte 1000vis av
linjer i GEDCOMfilen, det var mange timers arbeide pga. de over 500000
linjene i filen (33000 personer).
Resultatet ble ikke 100%, bl.a. er det 1000vis av kilder som egentlig
er 100vis av kildereferanser til samme kilde.

Fra : Knud Aagaard

Dato : 20-11-04 19:41

Hej

>Kan man ikke i et word dokument bruge søg&erstat funktionen i en winfam 6.02
>genereret gedcom fil?
>
>Det skulle ikke være umuligt, om man ved hvad man skal søge på.

http://www.stoneware.dk/texttool/default.htm
Er en god teksteditor til formålet

--
Hilsen fra Knud Aagaard