Rødvin
Fra : Martin Sand.

Dato : 06-11-04 05:33

Jeg har fundet et par flasker rødvin i kælderen. Er der én som vil fortælle
mig, om disse flasker stadig kan drikkes:

Chateau L'Ermitage 1996, Costiére de Nimes, Castillion & Fils
Jacques Delatour cuvée, år ?, Cote-d'Or
Bordeaux Supérieur 1998, Chateau les Grands Jay, J. Boireau
Fleurie Beaujolais Recoltant 2000, Clos de la Chapelle de Bois, Earl F.
Verpoix et Fils

Findes der forøvrigt et online opslagsværk, hvor info om diverse vine kan
nærlæses?

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 08:15

Martin Sand. wrote:
> [...]
> Bordeaux Supérieur 1998, Chateau les Grands Jay, J. Boireau
> Fleurie Beaujolais Recoltant 2000, Clos de la Chapelle de Bois, Earl

Puha, gå i en lang bue uden om dem. Jeg forbyder dig faktisk at røre dem. Er
der små børn i huset?

Men ved du hvad? Jeg skal alligevel til Kommunekemi på mandag og jeg skal
gerne påtage mig den livsfarlige opgave at destruere flaskerne. Gi' mig lige
din adresse, så kigger jeg forbi i løbet af weekenden

P.S. Mit overstadige humør, som jeg beklager dybt, skyldes at nogen lige har
foræret mig en 16 års Lagavulin )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Sand.

Dato : 06-11-04 17:46

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> skal gerne påtage mig den livsfarlige opgave at destruere flaskerne.
> Gi' mig lige din adresse, så kigger jeg forbi i løbet af weekenden

Jeg er ærlig talt lidt i tvivl om din humor... er det fordi du intet ved om
disse vine, eller er det fordi de er udrikkelige??

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-11-04 18:00

Sat, 6 Nov 2004 17:46:02 +0100, Martin Sand. <invalid@invalid.invalid>
skrev:

> Jeg er ærlig talt lidt i tvivl om din humor... er det fordi du intet
> ved om
> disse vine, eller er det fordi de er udrikkelige??

Det er Kurts måde at sige, at dit spørgsmål kun kan besvares på een måde:

Træk proppen af, hæld indholdt op i glas og smag på det. Der er så tre
'udfaldsrum':

1. I halsen (stadig god)
2. I maden (ikke god, men heller ikke dårlig)
3. I afløbet (dårlig: muggen, rådden, sur osv.)

Og det er ikke (kun) for at drille, men der er _ingen_, der ud fra
navn/årgang alene kan udtale sig om, om vinen er drikkelig. Det kommer an
på mange ting:

Opbevaringstemperatur.
Har flasken ligget i lyst eller mørkt rum.
Fugtighed.
Den enkelte props kvalitet.
Drikkerens smag.
Hvilken mad serveres til.

Nå det er sagt, så er der ingen af dine beskrivelser der bør tyde på, at
det er eddike, du har med at gøre. Så mit gæt vil være løsning 1. eller 2.

mvh
Krabsen

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-04 18:09

Martin Sand. wrote:

> Jeg er ærlig talt lidt i tvivl om din humor... er det fordi du intet
> ved om disse vine, eller er det fordi de er udrikkelige??

Alle er i tvivl om min humor. Det er blevet en livsstil efterhånden

Men helt ærligt: Jeg ved intet om dine vines drikkelighed. Krabsens svar
forekommer mig at være et seriøst bud.

Venlig hilsen
Kurt

Fra : Knagsted

Dato : 07-11-04 11:27

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> Bordeaux Supérieur 1998, Chateau les Grands Jay, J. Boireau
> Fleurie Beaujolais Recoltant 2000, Clos de la Chapelle de Bois, Earl F.

Fleurien og Bordeaux'en må bør være gode drikkevine nu. Fleurie er en
cru-beaujolais, de er ret ens men man plejer at sige at Fleurierne er ret
lette, men med "elegant frugt". En søgning på Google vil vise at Bøf&Ost
(http://www.boef-ost.dk/r%C3%B8dvin.htm ) serverer den for kr. 285 (2001). I
Fleurie vil du nok kunne købe den for omking 45 kr. for 2002 og 2003, begge
gode årgange.

Cote-d'Or'en er det umuligt at sige noget om ud fra dine oplysninger: ingen
årgang, ingen appellation-betegnelse, intet om farven....

Ch l'Hermitage kan du læse om her: http://chateau.l.ermitage.free.fr/ -
tilsyneladende skulle den være drikkeklar, men kan også gemmes 4-5 år endnu.

Der er forfærdelig mange vinsteder på nettet - dels er der der alle
vinbladene, fx. http://www.decanter.com/ , men der er også flere danske
steder, fx. http://www.vinhulen.dk Rigtig mange danske vinhandlere har
informative sider på nettet.

*S*

Fra : Martin Sand.

Dato : 14-11-04 16:05

Knagsted wrote:
> [...]
> danske steder, fx. http://www.vinhulen.dk Rigtig mange danske
> vinhandlere har informative sider på nettet.

Jeg bukker dybt og takker for oplysningerne! De har ligget mørkt ved omkring
15 grader, vil jeg tro. Så det er måske meget godt at jeg ikke bare hældte
dem ud... var ellers på nippet til det.

--
MVH Martin

feedback AT stofanet dk