Brasiliansk (inspireret) kage.
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 05-11-04 13:18

Jeg skal på fredag lave mad til en brasiliansk inspireret aften.

Hertil skal der også laves en kage, men jeg aner ikke hvad jeg skal
finde på.

Er der nogen her der har en god idé til en brasiliansk kage eller blot
en brasiliansk inspireret kage?

Den skal ikke være alt for besværlig - dvs. mange ingredienser der
skal snittes, hakkes, skæres i skiver o.lign. forarbejdning der tager
tid - da der skal laves til 60-90 personer.

mvh kmo

Fra : Peter Westh

Dato : 05-11-04 19:57

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:gfrmo0llmeju5tft31qcisge5nh0nkl41u@4ax.com...
> [...]
> finde på.
>
> Er der nogen her der har en god idé til en brasiliansk kage eller blot

Jeg har ikke prøvet den her, men den ser nem ud, og kogebogen har hidtil
vist sig troværdig. (Latinamerikansk kogekunst fra Lademanns serie Alverdens
Kogekunst fra 1972)

BIEN ME SABE DE COCO
Sukkerbrødskage med kokoscreme
ca 24 stk - til en bradepande på 20x30 cm.

5 æggehvider
1 1/4 dl sukker
% æggeblommer
3/4 dl hvidvin
10 spsk hvedemel

Pisk hviderne stive, og pisk sukkeret i lidt ad gangen. I en aden skå piskes
blommer og vin, til det bliver tykt. Vend de to blandinger sammen, og sigt
melet i. Hæld den i formen (med smurt, sukkerdrysset bagepapir i bunden -
det vilel jeg i hvet fald gøre) og bag den 25 minutter vd 200 grader, Lad
kagen køle af på bageristen.

5 dl kokosmælk
2 1/2 dl sukker
5 æggeblommer

Kog 3 dl kokosmælk og sukkeret i en gryde til det danner tråde, når man
drypper massen i koldt vand. Tag den af varmen.
Pisk æggeblommerne til de er tykke og cremede. Pisk de sidte 2 dl kokosmælk
i, og derefter - lidt efter lidt - den varme lage. Sæt det over varmen igen,
og varm det under piskning i ca. 10 minutter, til det bliver tykt. Det må
ikke koge. Køl det af.

Kagen skæres i stykker på 5x5 cm og lægges på et fad.

2 1/2 dl muskatelvin blandes med en knivspids kanel, og dette stænkes over
kagen. Når vinen er absorberet hældes kokoscremen over. Stil fadet i
køleskab minst 2 timer før serveringen.

Måske kunne man bruge ideen til en egentlig lagkage, af købte bunde.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 05-11-04 23:23

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> % æggeblommer

Det skulle selvfølgelig være: 5 æggeblommer.

/P

Fra : Kristina M. Sønderga~

Dato : 06-11-04 09:03

> [...]
> skal snittes, hakkes, skæres i skiver o.lign. forarbejdning der tager
> tid - da der skal laves til 60-90 personer.

Følgende opskrift er på en Pao-de-lo de limao, det vil sige en
limesandkage Den er enkel at lave, men raffineret i smagen:

50 g smør/marg
250 g sukker
200 g mel
2 tsk bagepulver
1 dl mælk
saften af 2 lime
reven skal af 1 lime

Smelt fedtstoffet og lade det afkøle en smule. Pisk æg og sukker til det er
hvidt og skummende. Bland mel og bagepulver og rør det i skiftevis med
mælken. Rør det afkølede fedtstof i dejen sammen med limesaft og -skal. Smør
en springform og drys den med rasp. Hæld dejen i formen og bag den ved 175
grader i ca 40 min. Pynt evt. med citronmelisse eller skal fra
citrusfrugter.

/Kristina

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-11-04 14:47

On Sat, 6 Nov 2004 09:03:08 +0100, "Kristina M. Søndergaard"
<kristina_sondergaard@hotmail.com> wrote:

>Følgende opskrift er på en Pao-de-lo de limao, det vil sige en
>limesandkage

Ikke helt.
Limão betyder citron.

Pão de-ló er sukkerbrødskage - lidt i retning af sandkage, men lidt
mere klistret.

Bortset fra det, ser det rigtigt fint ud.

Peter Westh leverede ligeledes en fin opskrift.
Jeg havde selv tænkt mig noget med kokos, den skal det være, men da
Kristinas opskrift også ser spændende ud tror jeg at jeg laver begge
to.
Så har folk også noget at vælge mellem.

Jeg takker mange gange for hjælpen.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-11-04 15:00

On Sun, 07 Nov 2004 14:47:19 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>Ikke helt.
>Limão betyder citron.

Jeg glemte lige at kommentere at opskriften jo er med lime, så kagen
burde hedde pão de-ló de lima.

Jeg har så i mellemtiden fundet ud af at lime på portugisisk også kan
kaldes limão - altså uden skelnen mellem citron og lime - så Kristina
havde alligevel ret.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-11-04 22:58

On Sat, 6 Nov 2004 09:03:08 +0100, "Kristina M. Søndergaard"
<kristina_sondergaard@hotmail.com> wrote:

>Pisk æg og sukker

Jeg havde så travlt med at blive forvirret over at lime på portugisisk
ud over lima også kan kaldes limão at jeg helt overså at
ingredienslisten ikke indeholdt antallet af de æg der på et tidspunkt
skal røres i.

Kristina, er det noget du lige kan råde bod på?

mvh kmo

Fra : Kristina M. Sønderga~

Dato : 08-11-04 09:40

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:ha6to094nkotn3jb0m2pp3dqjsimjgh0mu@4ax.com...

> [...]
> skal røres i.
>
> Kristina, er det noget du lige kan råde bod på?

Ups! Der skal 2 æg i

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 20-11-04 11:26

On Fri, 05 Nov 2004 13:17:35 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>Hertil skal der også laves en kage,

Jeg valgte at lave begge kager.
Personligt faldt jeg pladask for "Bien me sabe de coco".

Hele arrangementet blev en vældig succes, så jeg takker for bidraget
med kageopskrifterne.

mvh kmo