Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Realkredit Danmark Flexgaranti
Fra : Flash

Dato : 05-11-04 13:02

Hej alle,

jeg og min kæreste overvejer at flytte i hus.

I den forbindelse har der meldt sig mange spørgsmål, blandt andet hvorledes
vi skal finansiere huskøbet.

Realkredit Danmark er kommet på banen med et nyt produkt der hedder
Flexgaranti.
Her kan man foreksempel tegne et 3 % lån. Man er med Flexgaranti sikret, at
renten ikke kan stige til mere end 6 %

Hvad mener I om det? Lyder det fornuftigt eller er der andre
finansieringsmuligheder som I vil anbefale.

Tak for hjælpen!

Fra : Thomas

Dato : 05-11-04 23:14

"Flash" <dukanikkeskrivetilmig@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> renten ikke kan stige til mere end 6 %
>
> Hvad mener I om det? Lyder det fornuftigt eller er der andre
> finansieringsmuligheder som I vil anbefale.

Det er umuligt at svare kvalificeret på, når I ikke giver yderligere
information om jeres økonomi. Skal I f.eks. optage lån for at finansiere de
sidste 20% af prisen eller har I denne sum penge kontant (eller i friværdi)?
Hvordan ser jeres budget ud? Hvor meget skal I låne?

Som udgangspunkt er det nye produkt ikke så tosset synes jeg. Jeg ser dog et
par ulemper ved produktet:

1) Stiger renten til 6% ændres lånet til et alm. obligationslån. Man får
derfor ikke glæde af evt. rentefald uden at skulle omlægge lånet til alm.
omkostninger og kurstab

2) Realkredit Danmark har en af de absolut højeste bidragssatser.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-04 20:52

In article <cmgtmm$bfv$1@news.net.uni-c.dk>, Thomas wrote:
> [...]
> derfor ikke glæde af evt. rentefald uden at skulle omlægge lånet til alm.

Korrekt, men fortsætter renten op, så kan man nyde glæde af at
lånet bliver konverterbart. Dvs man kan indfri det til kurs 100
når det engang er i kurs 110. Men umiddelbart synes jeg det er
meget at betale 3% i renter nu, det er vist 1% eller 0.75% man
betaler i forsikring.

> 2) Realkredit Danmark har en af de absolut højeste bidragssatser.

Men man kan handle, ihvertfald hvis man får lånet gennem Danske Bank.

Jeg overvejer selv at tage de resterende 20 år af mit F1 lån,
og lave om til en fastforrentet lån. Hvis renten stiger, så
vil kursen falde, og man vil kunne mindske restgælden. Jeg har
bedt om tilbud på begge dele nu da mit F1 skal fornyes, og ved
ikke helt hvad jeg vælger endnu.

Fastforrentet er helt klart det bedste hvis vi får socialdemokratiske
renter på omkring 20% p.a. igen. Men fremtiden er den det er sværest
at spå om.

Fra : Sørensen

Dato : 07-11-04 10:19

> Jeg overvejer selv at tage de resterende 20 år af mit F1 lån,
> og lave om til en fastforrentet lån.

Jeg sidder med samme tanke som du - har kørt F1 nogle år (senest også som
pauselån, og sat "pausebesparelsen" ind på ratepension i stedet) - men
overvejer nu obl. lån. Men hvilket obl.lån - er det 5%, man bør tage idag?
(restgæld 1,8mio - vurdering 2.8)
sørensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-11-04 15:03

"Povl H. Pedersen" wrote:

Bare et par ekstra input

Kreditforeninger tjener på at "puste" til omkonverteringer, det
tjener de mest på..

Og hvis renten (den korte) stiger med ca 1-2%, hvad er så mest
fordelagtigt for dig ?

Men fremtiden er netop tilegnet den, der selv skaber den..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Anders Mørk

Dato : 09-11-04 09:10

> Fastforrentet er helt klart det bedste hvis vi får socialdemokratiske
> renter på omkring 20% p.a. igen. Men fremtiden er den det er sværest
> at spå om.

Min favoritkombination er at realkreditdelen af ens finansiering ved
nyfinansiering fordeles ligeligt mellem et 5% over 20 år og et F1-lån over
30 år. Det giver sålænge F1-renten ikke ændrer sig ca. samme ydelse som et
30-årigt 5% lån de første 20 år, men afdragsprofilen er helt helt
anderledes. Efter godt 15 år er man sluppet af med halvdelen af gælden ifht.
et almindeligt 5 % lån over 30 år, hvor man først er af med halvdelen af
gælden efter ca. 20 år.

I ovennævnte kombination kan man drage fordel af hvis renten stiger, hvis
den falder og også hvis den ligger nogenlunde stabilt.

../Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-11-04 19:28

In article <41907b65$0$33733$14726298@news.sunsite.dk>, Anders Mørk wrote:

> [...]
>
> I ovennævnte kombination kan man drage fordel af hvis renten stiger, hvis
> den falder og også hvis den ligger nogenlunde stabilt.

Min holdning er, at enten stoler man på flexlån eller også
gør man ikke. Så det er F1, og så over i fast forrentet på
det rigtige tidspunkt. Man vil dog betale en pris de år der
går indtil F1 renten overhaler det fastforrentede når man lægger om.

Så 100% F1 hvis man tror på en lav rente. Og fastforrentet når man tror
forbruget stiger, og regeringer vil bremse forbruget.

Stigende aktier øger også renten (da man jo så får mere for
sine penge i aktier i forhold til obligationer).

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-01-05 19:59

"Anders Mørk" wrote:

> [...]
> et almindeligt 5 % lån over 30 år, hvor man først er af med halvdelen af

Hmm, hvad med lidt arbejde med beslutninger under risiko og usikkerhed ?

Sandsynlighed * effekt ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-04 10:54

> [...]
> renten ikke kan stige til mere end 6 %
>
> Hvad mener I om det? Lyder det fornuftigt eller er der andre
> finansieringsmuligheder som I vil anbefale.

Man skal være opmærksom på at flexgarantilånene er det man kan betegne som
F0.5 lån, de bliver rentetilpasset hvert halve år, så man få ikke den
sikkerhed som der er i fx. F3 lånet.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-11-04 19:30

In article <418f4243$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Christian B. Andresen wrote:
> Man skal være opmærksom på at flexgarantilånene er det man kan betegne som
> F0.5 lån, de bliver rentetilpasset hvert halve år, så man få ikke den
> sikkerhed som der er i fx. F3 lånet.

Jeg har aldrig set fidusen i F3 eller F5 lån. De er kun en fordel
såfremt du forventer renten stiger og falder igen. Hvis du forventer
den forbliver lav så F1 eller F0.5 - Og hvis du forventer den stiger,
så konvertivelt 30 års.

F3 og F5 er dummebøde uden ret meget forsikring.