Foto
IBM760 5420
Teil 3020
blitz 300d??
Fra : Karl Erik Kornmaaler~

Dato : 05-11-04 00:16

Kan jeg bruge min gamle Vivitar 728af blitz (canon) til mit nye Canon 300d
camera, ellers skal man købe en Canon model??
Hilsen Karl Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-11-04 07:37

Karl Erik Kornmaaler Mikkelsen wrote:
> Kan jeg bruge min gamle Vivitar 728af blitz (canon) til mit nye Canon 300d
> camera, ellers skal man købe en Canon model??

Nej, din blitz skal understøtte E-TTL..

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : max[dk]

Dato : 05-11-04 08:50

> Nej, din blitz skal understøtte E-TTL..

Kommer det ikke an på om han vil bruge den manuel eller auto?

/Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-11-04 09:13

max[dk] wrote:
> Kommer det ikke an på om han vil bruge den manuel eller auto?

Svjv fyrer flashen slet ikke af hvis den ikke er E-TTL, ydere er der
svjh risiko for at brænde kameraet af hvis flashen har for høj
udløserspænding.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : max[dk]

Dato : 05-11-04 08:51

> Kan jeg bruge min gamle Vivitar 728af blitz (canon) til mit nye Canon 300d
> camera, ellers skal man købe en Canon model??

Det kommer vidst an på om du vil bruge den automatisk eller hvor'n....

Her er lidt om hvormange volt en blitz sender ned gennem flash skoen...jeg
ved ikke om din blitz er på siden...

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

/Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-11-04 09:14

max[dk] wrote:
> Her er lidt om hvormange volt en blitz sender ned gennem flash skoen...jeg
> ved ikke om din blitz er på siden...

Det er den faktisk, og den ser ud til at være sikker... så er det jo
bare at prøve

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : max[dk]

Dato : 05-11-04 09:21

> Det er den faktisk, og den ser ud til at være sikker... så er det jo
> bare at prøve

Eller at måle spændingen på den...det tager jo ikke mange minutter at
prøve...

/Max

Fra : Karl Erik Kornmaaler~

Dato : 05-11-04 19:32

Det er den. Bag på min blitz står der også Vivitar 728AF/C og på nævnte link
er det et Yes til den.
Tak for hjælpen til dig og Hans.
Hilsen Karl Erik.

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-11-04 09:19

Karl Erik Kornmaaler Mikkelsen wrote:
> Det er den. Bag på min blitz står der også Vivitar 728AF/C og på nævnte link
> er det et Yes til den.

Vær opmærksom på at den har ledetal 28, mod 13 på den indbyggede i 300D.

Dog er der jo stadig fordele:
- kører på egne batterier
- større afstand mellem flash/objektiv, dermed færre røde øjne

http://www.vivitar.com/Products/Flashes/flash.html#728AF står der
både TTL og Canon; jeg vil dog være skeptisk overfor om den virker med
TTL på 300d (men det kan du jo teste). Ellers kan den køre Auto (hvor
flashen måler lyset):
- stil kameraet på 'Manuel'
- lukketid ~1/60 s
- der bør være en skala e.lign, på flashen der angiver hvilken blænde du
skal sætte kameraet på for en given ISO/afstand

Det kan være at du lige skal skyde dig ind på om det stemmer overens
(flash'ens "ønske" om blænde), muligvis skal du blænde lidt op/ned i
forhold til dette.

D.o. er en generel opskrift på hvordan man bruger "Auto" på en flash,
har selv med succes brugt en gammel flash på mit digital kamera.

Opskriften duer dog ikke, hvis der er så meget baggrundslys, at man skal
have hurtigere lukketid end ~1/60 s (i.e. fill-flash).

--
Don't waste space

Fra : Karl Erik Kornmaaler~

Dato : 06-11-04 13:31

Tak for anvisningen, som jeg vil prøve.
Den har 92 i ledetal.
Monteret på mit gamle Canon er den super, synes jeg.
Hilsen Karl Erik.

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-11-04 13:43

Karl Erik Kornmaaler Mikkelsen wrote: