barebere gælden med anden lånetype
Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-11-04 22:22

Hvordan er det at det hænger sammen? Lige nu har vi F1 og kan ikke helt
beslutte os for hvad vi skal gøre næste år ... muligvis fordi vi ikke helt
fatter en disse af det hele.

Nuvel - er der en der i pædagogiske vendinger kan forklare princippet i at
ens gæld (kan blive) bliver mindre, hvis man har en bestemt lånetype?

ras

Fra : Thomas

Dato : 05-11-04 00:45

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nuvel - er der en der i pædagogiske vendinger kan forklare princippet i at
> ens gæld (kan blive) bliver mindre, hvis man har en bestemt lånetype?

Det I tænker på er et fastforrentet obligationslån også kaldet en
konverterbart lån. For at man kan barbere noget af gælden, skal man have et
fastforrentet obligationslån samtidig med at renten skal stige (måske 2-3
procentpoint). Eksempel:

I har et obligationslån på 1 million til 5% i rente. Renten stiger nu til 7%
hvilket får kursen på jeres lån til at stige - lad os sige til kurs 110. Da
man altid kan indløse et obligationslån til kurs 100 betyder det altså, at I
kan barbere 10 kurspoint af gælden (10%), hvilket så svarer til 100.000 kr.
I skylder nu altså kun 900.000 væk, MEN restgælden forrentes nu med 7%. Hvis
renten skulle falde igen, kan man så omlægge endnu engang til en lavere
rente, hvorved man får en lavere ydelse. Til gengæld må man så æde et
(mindre) kurstab.

Da I har et flexlån, har I ikke denne mulighed - til gengæld har I en lavere
rente nu og her. Hvad der er billigst set over en lang årrække er umuligt at
svare på. Rente- og kursudviklingen afhænger af mange forskellige faktorer -
den generelle økonomiske situation, både i DK og andre lande, inflation,
arbejdsløshed osv osv. Det er umuligt at spå om disse ting, selvom
realkredit-institutterne prøver ihærdigt. De tager ihvertfald fejl gang på
gang. Set over den tid flexlånene har været på banen, har de været klart
billigst, men det er som sagt ikke sikkert det gælder fremtiden.

Håber det hjalp lidt på forståelsen Se iøvrigt mit svar på tråden "Lægge
om til obl. lån". Jeg vil give jer præcis samme råd vedr. hvad I skal gøre
næste år.

Fra : Per Frederiksen

Dato : 07-11-04 12:57

Til Rasmus

Her gik jeg og troede at når renten i samfundet steg med 2% så ville kursen
på mit 5% lån falde og jeg kunne optage et nyt lån til 7% med en mindre
restgæld men større ydelse.

Men det kan godt være at jeg har misforstået noget!!

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 07-11-04 15:22

Den Fri, 5 Nov 2004 skrev Thomas:

[...]

> [...]
> falde igen, kan man så omlægge endnu engang til en lavere rente,
> hvorved man får en lavere ydelse. Til gengæld må man så æde et

Selvom ovenstående resultat er korrekt, så er proceduren forkert

Når renten stiger, _falder_ kursen. Dvs. har du et obl. lån med
restgæld på 1mio og renten stiger 2%, falder kursen på obligationerne,
lad os sige til kurs 90. Du kan så indløse dine obligationer for
900.000 og optage et lån på 900.000 i 7% obligationer til en kurs der
ligger tæt på 100.

Prøv f.eks www.boligregner.dk hvor man kan lege med tallene.

mvh
Jeppe