Lave en bootable systembackup
Fra : Erik Richard

Dato : 04-11-04 21:08

Hej

Jeg har endnu ikke fået mig taget sammen til at få købt mig Synchronize
Pro X.

Men jeg kom til at tænke på noget. Jeg bruger jo både TinkerTool og
TinkerTool System. Dette værktøj har den mulighed, at den kan lave
_aamtlige_ usynlige filer synlige....

Kan jeg bruge det til at være sikker på, at alle filer bliver kopieret
over på fx. et DVDRW medie, så den biver bootable - og så selvfølgelig
igen gøre de filer, der skal være usynlige usynlige igen vha. TinkerTool
/ TinkerTool System.

Hvis man kan gøre det på den måde, er der jo mange ting ved at lave en
systembackup, der vil blive meget lettere.

Det er jo defacto det samme, Synchronize! X Pro gør, blot med den
forskel, at den ikke gør filerne synlige før kopiering...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-04 21:47

In article <418a8c37$0$23051$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er jo defacto det samme, Synchronize! X Pro gør, blot med den
> forskel, at den ikke gør filerne synlige før kopiering...

Hej Erik

Ikke for at blande mig, men nogle gange tror jeg, du leder efter måder
at komplicere tingene på. Jeg kender ikke nogen, der som dig har
utallige partitions og styresystemer i forskellige versioner strøet ud
på harddiskene. Du kører et utal af forskellige reparations- og
diagnoseværktøjer. Du prøver på alle mulige måder at pille ved vigtige
systemfiler. Og så har du vist også masser af programmer, der
modificerer styresystemet på forskellig vis.
Jeg ville aldrig turde gøre det, du gør. Jeg installerer bare
det medfølgende system og har én partition på harddisken. Og det har
aldrig givet mig problemer. Jeg forstår, at du har helt specielle behov
i dit arbejde, og dit brug er naturligvis meget mere avanceret end mit.
Jeg skriver jo bare lidt tekst. Men alligevel, så er der jo ingen grund
til at gå over åen efter vand.
Til dit aktuelle behov, findes der programmer, der kan lave
bootbare diske. Jeg har ikke så meget forstand på det, men jeg mener,
Carbon Copy Cloner eller CCC kan gøre det. I hvert faldt tror jeg, det
er farligt at rode med at gøre filer synlige og usynlige igen. Man
kommer let til at ændre nogle parametre, man ikke burde ændre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 04-11-04 23:55

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> systemfiler. Og så har du vist også masser af programmer, der
> modificerer styresystemet på forskellig vis.

Nåh... Det er da ikke slemt på den her G4, - 2x 120gb diske med 2x80gb +
2x40gb partitioner. OS X 10.3.5, OS 9.2.2US og 2x OS 9.2.2DK...

Men du har ret i, at jeg bruger mange værktøjer og programmer. Jeg
tester jo og forsøger derved at finde så meget software som muligt, der
er velegnet til brug for især blinde og svagtseende, men da også til
andre personer med noget mere besværige fysiske handicaps.

Det er også derfor, jeg er nødt til hele tiden at have systemet fuldt
optimeret, men ellers 'piller' jeg nu ikke ved OS X - ikke endnu da, men
det skal nok komme på et eller andet tidspunkt.

Jeg installerede på anbefaling fra nogle her i gruppen TinkerTool, og
den står ved installationen som default til at vise _samtlige_ usynlige
filer. Det kan da heldigvis slås fra, hvad jeg også har gjort, så
tingene vises som normalt.

Det, der har bevirket, at jeg kom til at tænke på det med at få lavet en
fuld backup, er jo netop de særdeles barske kendsgerninger med Virex
7.5.x og alle de probnlemer, den kan finde på at lave. - Jeg fik én mere
i dag, der har fået slettet sin mail inbox, selvom den del er fjernet ra
7.5.1..

Og så har jeg den alm. Synchronize! Pro, som ikke 'dræber' links og
henvisninger ved kopiering, men den har til gengæld problemer med at
finde samtlige usynlige filer, hvis de ligger nærmset på rod-niveau. Det
har Synchronize! Pro X ikke, så det bliver den, jeg vil komme til at
bruge fremover, da jeg jo også er særdeles fortrolig med brugen af
Synchronize.

> [...]
> i dit arbejde, og dit brug er naturligvis meget mere avanceret end mit.
> Jeg skriver jo bare lidt tekst. Men alligevel, så er der jo ingen grund

- Det er jo lige netop det, jeg forsøger at undgå ved evt. at kunne
bruge den Synchronize! pro, jeg allerede har, fremfor at skulle vente,
indtil jeg får fat i X-versionen.

Men jeg har jo som sagt nok lidt mere specialbehov end de fleste andre,
hvad angår både værktøjer og programmer. Jeg har fx. fundet et program
for døve, hvor det, jeg fx. skriver, vender på hovedet, så den, jeg
sidder overfor ser det retvendt, - og omvendt, det modparten skriver ser
jeg så retvendt. Det kræver bare 2x USB tastaturer til en Mac, så
fungerer det. - Eller hvad med et værktøj, så musen kan betjenes uden en
hånd - altså bare med en stump arm? osv.osv...

Jeg synes jo, når nu endelig, de handicappede har fået diverse
muligheder for at bruge en computer til andet end spil og leg, - netop
som et stykke relevant hjælpemiddel, så gælder det også om at få
afprøvet tingene. - Jeg burde jo nok anskaffe mig en maskine mere, der
kører nogenlunde som den her med en OS X og en OS 9.2.2, og så
udelukkende bruge den til testarbejde. Det ser min økonomi bare slet
ikke vel på, - og da slet ikke, nu hvor vi også skal have gjort boet op
efter Kirsten. - Og jeg vil da slet ikke bruge min Pismo til den slags.
Det bliver min 'tage-med-ud' maskine...

> [...]
> er farligt at rode med at gøre filer synlige og usynlige igen. Man
> kommer let til at ændre nogle parametre, man ikke burde ændre.

Som skrevet, så er alle filer pr. default synlige, når man installerer
TinkerTool. Det var det, der gav mig idéen til, om det så var muligt at
bruge den alm. Synchronize! Pro... Jeg har ikke brugt CarbonCopyCloner,
men har kun set dens åbne prefs vindue på billede, og det tiltalte mig
ikke just særlig meget.

Og jeg kommer jo heller ikke til at 'pille' ved parametre blot ved at
trække nogle filer til et DVDRW medie.

Og så godt som X kører nu, har jeg ikke den store lyst til at installere
fx. Virex 7.5.1 og risikere at få det hele ødelagt, uden at jeg har en
fuldstændig og effektiv backup af _alt_, så jeg venter lige til, Qdea
får fundet mine reg.nr. på mine gamle ver., så jeg kan bruge crossgrade
tilbuddet på Synchronize! Pro X 3.43.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-11-04 19:11

> Hej Erik
>
> Ikke for at blande mig, men nogle gange tror jeg, du leder efter måder
> at komplicere tingene på.

KLIP

Præcis.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 04-11-04 22:07

den nemmeste måde at lave en system-backup er følgende:
1) start 'Diskværktøj'
2) vælg din startdisk
3) klik på 'gendan'
4) træk din startdisk til 'Kilde'
5) træk din backupdisk til 'Modtager'
6) klik så på 'Gendan' med 'Slet modtager' tjekket af
Bagefter:'
7) vælg kopien
8) klik på 'Førstehjælp'
9) klik på 'Reparer disktilladelser'

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Erik Richard

Dato : 05-11-04 00:10

Hej Bjarne

Det lyder som den nemmeste løsning lige nu, - og så 'glemte' du vel nr.
10? - Træk kopien til 'Diskbrænder' og smid en DVDRW i drevet...
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-11-04 01:01

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Bjarne

> Det lyder som den nemmeste løsning lige nu, - og så 'glemte' du vel nr.
> 10? - Træk kopien til 'Diskbrænder' og smid en DVDRW i drevet...

du får ikke en bootbar DVD/CD af det! Du kan lave et HD image eller
klone en HD på den vis. Brug BootCD hvis du vil lave en bootbar DVD/CD.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-11-04 21:29

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Men jeg kom til at tænke på noget. Jeg bruger jo både TinkerTool og
> TinkerTool System. Dette værktøj har den mulighed, at den kan lave
> _aamtlige_ usynlige filer synlige....

at filerne gøres synlige betyder ikke at du bibeholder
rettigheder, ejerforhold, symbolske, links hårdelinks osv uden de går
i stykker.

> [...]
> over på fx. et DVDRW medie, så den biver bootable - og så selvfølgelig
> igen gøre de filer, der skal være usynlige usynlige igen vha. TinkerTool

nej

Som tidligere fortalt skal du bruge "CarbonCopyCloner" eller
Diskværktøj for at lave bootbar backup (enten til en harddisk eller
til et image). For at lave en bootbar CD eller DVD skal du lave et
image med programmet "bootCD", som du efetrfølgende kan brænde

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-11-04 22:53

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Som tidligere fortalt skal du bruge "CarbonCopyCloner" eller
> Diskværktøj for at lave bootbar backup (enten til en harddisk
> eller til et image).

Hvis man laver et image med CarbonCopyCloner over på en anden
disk, hvordan får man så genskabt det image hvis man skulle være
så uheldig at systemdisken ryger sig en tur? Kan man også lave
disken bootbar, når man har valgt at lave et image frem for
et almindeligt backup og hvis ja, kan man så have andet data
liggende på disken udover image-filen?

Jeg savner et program ala Drive Image 7 til PC'en, hvor man kan
vælge at lave et image til en anden disk og hvor man har mulighed
for at komprimere image-filen, så den kun fylder ca. 1/3 af hvad
indholdet fylder i ukomprimeret tilstand.
Når man vil genetablere det image, kan man boote på Drive Image-
CD'en og på den måde få adgang til den gemte image-fil, selvom
styresystemet er nede. Programmet på CD'en (PowerQuest Recovery
Environment eller PQRE) kan se både CD/DVD-drev, eksterne fire-
wire eller USB-diske og netværksdrev.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-11-04 23:17

> [...]
> styresystemet er nede. Programmet på CD'en (PowerQuest Recovery
> Environment eller PQRE) kan se både CD/DVD-drev, eksterne fire-

Skal det være nemt, så er NetRestore svaret (samme programmør som Carbon
Copy Cloner):
<http://www.bombich.com/software/netrestore.html>

Med det medfølgende NetRestore Help kan du køre en hel disk over i et
komprimeret image. CCC kan det samme, men man skal en tur i preferences
og vælge de rigtige.

Imaget kan så restores til disk - her skal der bruges en
specialfremstillet boot-cd (kig i tråden her) eller fx en Firewire-disk
med et system på.

Egl. er NetRestores primære formål at klone en masterinstallation ud på
et antal klienter - og det virker rigtig godt, men den kan alstå også
bruges i mindre skala.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-11-04 23:27

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> for at komprimere image-filen, så den kun fylder ca. 1/3 af hvad
> indholdet fylder i ukomprimeret tilstand.

Har lige hentet en trial-version af Dantz Retrospect Server som ser
ud til at kunne alt det jeg savner (og mere til). Hvis man vælger
at købe programmet, har man tilsyneladende mulighed for at boote på
program-CD'en nøjagtig som med Drive Image 7.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-11-04 13:56

Thomas Tvegaard skrev:

> Skal det være nemt, så er NetRestore svaret [..]

Tak for tippet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 15:02

Thomas G. Madsen skrev:

> Har lige hentet en trial-version af Dantz Retrospect Server
> som ser ud til at kunne alt det jeg savner (og mere til).

Jeg bryder mig bare ikke rigtig om, at den kommer med følgende fejl,
når man laver det første backup:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/dantz/retrospect_error.png>.

Er der nogen der ved om disse filer har nogen betydning? De fleste
af dem er tilsyneladende kun log-filer, men vel ikke dem alle.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-04 19:15

In article <cmldda.1so.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der ved om disse filer har nogen betydning? De fleste
> af dem er tilsyneladende kun log-filer, men vel ikke dem alle.

Jeg har aldrig taget mig af det. Det er mit indtryk, at problemet opstår
ved filer, der bliver ændret, mens der laves back-up. Hvis jeg arbejder
med computeren imens, og der f.eks. bliver hentet e-mail, så er de
ændrede filer også med i fejl-loggen. Jeg har derfor aldrig taget det
alvorligt. Vil jeg lave en helt sikker backup, lukker jeg derfor alle
programmer imens, så intet ændres. Men man kan jo ikke gardere sig mod,
at styresystemet skriver log-filer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 21:56

Henrik Münster skrev:

> Vil jeg lave en helt sikker backup, lukker jeg derfor alle
> programmer imens, så intet ændres.

Det lyder som en god idé.

> Men man kan jo ikke gardere sig mod, at styresystemet skriver
> log-filer.

Nej, men jeg frygtede bare at systemet ikke fungerede, hvis de
mapper ikke bliver genskabt den dag hvor man får behov for at
genindlæse det gemte image eller katalog, som Dantz vist kalder
det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-04 00:01

In article <cmm5l9.35s.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> mapper ikke bliver genskabt den dag hvor man får behov for at
> genindlæse det gemte image eller katalog, som Dantz vist kalder

Jeg tror ikke, de pågældende filer kan genskabes, men har de overhovedet
nogen betydning? Det er jo log-filer, der tilhører root. Personligt vil
jeg da være ret ligeglad med dem. Jeg laver faktisk kun backup af min
egen homemappe. Det er jo der, mine dokumenter, billeder, musik og
indstillinger af computeren og forskellige programmer ligger. Hvis
katastrofen sker, så installerer jeg OS X på ny fra den originale cd, og
så indlæser jeg min brugermappe fra back-up. Har man nogle spændende
programmer, kan man overveje at lave back-up af dem. Alternativt kan ens
programmer installeres fra de originale cd'er.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Sebastian

Dato : 04-11-04 22:00

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej
>
> Jeg har endnu ikke fået mig taget sammen til at få købt mig Synchronize
> Pro X.
Jeg er meget glad for Synchronize Pro og bruger det flittigt på mine
PowerBooks med OS 7.1 og OS 8.1. Det kan meget og kører perfekt.

Da jeg gik over til X ville jeg ikke misse dette stykke værktøk. Men øv
hvad er jeg skuffet. Jeg brugte Synchronize Plus X i et kort stykke tid.
Det duer bare ikke. Det crasher næsten hver eneste gang og den kan slet
ikke finde rundt i de forskellige brugerrettigheder.
Jeg må nok sige, at det er det værste forsøg at hente et godt Mac
programm i Unix verden.
Der findes sync værktøjer til Unix systemer som urin i pisserenden. Ta'
hellere dem.
OS X kan selvfølgelig også oprette et sparseimage. Men så skal du forbi
Terminal.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Erik Richard

Dato : 05-11-04 00:06

Hej Sebastian

Sebastian wrote:

> Jeg er meget glad for Synchronize Pro og bruger det flittigt på mine
> PowerBooks med OS 7.1 og OS 8.1. Det kan meget og kører perfekt.

Jeg bruger også Synchronize! Pro 4.3 til alt backup i klassiske OS, og
det kører bare som det skal! - Jeg har faktisk brugt den siden ver. 1.0..

> [...]
> ikke finde rundt i de forskellige brugerrettigheder.
> Jeg må nok sige, at det er det værste forsøg at hente et godt Mac

Hvad angår Synchronize X Plus, så er jeg enig med dig. det er noget nær
det værste stykke makværk, der er lavet til Mac! Det er et forsøg på
bare at oversætte den gamle Syunchronize! Pro til X, og det er de ikke
sluppet særlig godt fra. Det samme gælder for deres mindste sync program
'Synchronize! Simplicity' - uha - uha, hold dig langt væk....

Og hverken Plus eller Simplicity kan lave bootable backups!

> Der findes sync værktøjer til Unix systemer som urin i pisserenden. Ta'
> hellere dem.
> OS X kan selvfølgelig også oprette et sparseimage. Men så skal du forbi
> Terminal.

Prøv lige at hente Synchronize! Pro X 3.4.3. Den er lige så god som de
'gamle' Synchronize versioner. Men den er desværre reduceret til ikke at
kunne lave bootables, sålænge den ikke er registreret..

Terminal.?! - den holder jeg mig fra endnu. - Nu skal hele
systemprincippet, og hvad man ellers kan kalde det, - sidde fuldstændig
på rygraden, - ligesom OS 7-9 gør det... Og skal jeg være ærlig, så
synes jeg efterhånden, det går meget godt med den side af sagen.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-11-04 06:22

In article <418ab5d5$0$23052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Erik
> [...]

> 'Synchronize! Simplicity' - uha - uha, hold dig langt væk....
>
> Og hverken Plus eller Simplicity kan lave bootable backups!

Rsync kan det hele - og det er freeware - findes på versiontracker

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard