6-700 kroners grafikkort godt nok?
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-11-04 18:15

Pc-bygning - grafikkort søges.

Maks. 6-700 kroner

Bundkort: Asus P4c800-e deluxe

Skal primært bruges til dvd-film (htpc), men også
lidt spilleri som fx Colin Mcrae2005 og Farcry.

Måske Asus Radeon A9600SE/TD (128 MB)? Man hører
generelt at ati's er bedre til film da farverne
er mere naturtro... om det passer ved jeg ikke.

--

Baggrund:

Efter et strømforsyningsnedbrud og deraf følgende
lån af en af mine venners bærbare, der var mærkbart
hurtigere end min egen 300 MHz-spand kunne jeg se
at det var slut med at bruge den gamle til noget.

Jeg har fået sat diverse ting sammen, men mangler
stadig at finde et grafikkort der kan bruges. Jeg
kommer ikke til at bruge det til mere end lidt ps-
arbejde og dvd-film. Spil er ikke det kortet skal
købes for, men selvfølgelig kan man lige så godt
få det bedste til prisen.

Jeg er splintrende ligeglad med opløsningen i de
spil jeg spiller, bare billedet ser ok ud og glider.

Jeg vil helst kun købe noget som andre har positive
erfaringer med - altså intet noname som ingen
kender noget til ;)

Jeg har kig på et Asus Radeon A9600SE/TD (128 MB)
til ca.600 spir. Alternativt 9250-udgaven med
256 MB på. Nogen der har erfaringer med et af disse
kort?

Jeg har primært kigget på asus-kort da jeg køber et
asus-bundkort og derfor vil tro at tingene så kører
optimalt sammen. (sådan var det i hvert fald tidligere)
Bundkort: Asus P4c800-e deluxe

og please! - lad nu være med at skrive "jamen du får
noget meget bedre for kun 500 kr. mere.. bla bla"
Jeg vil ikke give mere nu - så kan jeg altid købe et
super-kort hvis jeg får tid til at spille computer
og dermed får brug for det :D

De bedste hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | email: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 04-11-04 19:01

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lars.g.j@mail.dk> wrote in message

(...)

> Skal primært bruges til dvd-film (htpc), men også
> lidt spilleri som fx Colin Mcrae2005 og Farcry.

(...)

Så skal du op og give 1500+ hvis du vil køre de spil.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-11-04 20:06

Hr. Albrechtsen's utterance expressed in

> Så skal du op og give 1500+ hvis du vil køre de spil.

Det er jo lige netop det man ikke skal. Som jeg skriver
er det ikke nødvendigt med kæmpe opløsning og super-
framerates. Jeg skal bruge et billigt grafikkort som
lige nu kan dække mit behov. En af mine venner har et
ældre Geforce4 (4200) og han kan sagtens køre fx Farcry.
Sådan et kort koster nu ca. 400 og jeg er villig til at
give ca. det dobbelte af dette for trods alt at få noget
der er ok i et lille stykke tid.

Det der ræs med at det ikke er godt nok hvis ikke man
er på højeste detaillevel og min. 200 frames/sec er
jeg blevet lidt for gammel til ;)

Se fx codemasters' egne specs. for cmr2005:
http://au.codemasters.com/support/requirements.php?gameid=1555

/hilsner

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 04-11-04 20:17

> [...]
> er på højeste detaillevel og min. 200 frames/sec er
> jeg blevet lidt for gammel til ;)
>
> Se fx codemasters' egne specs. for cmr2005:

Det er op selvfølegelig dit valg, hvis du er tilfreds med 20 fps i 640*480.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-11-04 20:23

> Det er op selvfølegelig dit valg, hvis du er tilfreds med 20 fps i
> 640*480.

Så galt tror jeg nu ikke det er ;) Har du selv
prøvet et af omtalte kort eller skriver du det
bare for at mobbe dem der har hardware der er
ringere end dit? Nu har jeg jo faktisk siddet
og spillet fx farcry på et Geforce4 - og enten
har min kammerat bare en super-tunet version
eller også kan det altså fint lade sig gøre.

/hilsner

Fra : Sune Salminen

Dato : 04-11-04 21:28

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> [...]
> og spillet fx farcry på et Geforce4 - og enten
> har min kammerat bare en super-tunet version
> eller også kan det altså fint lade sig gøre.

Farcry kørte glimrende på mit gamle Geforce2Ti.

Men det så ikke kønt ud.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 04-11-04 22:53

> [...]
> og spillet fx farcry på et Geforce4 - og enten
> har min kammerat bare en super-tunet version
> eller også kan det altså fint lade sig gøre.

Det var ikke for at prale eller mobbe, men derimod en realistisk vurdering
af hvilken ydelse og billedkvalitet du kan forvente ved at købe et billigt
kort. Men som sagt, hvis det er fint nok for dig at køre i en lav oplæsning
og i lav detaljeringsgrad, så skal du da købe det billige kort.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 22:21

Hr. Albrechtsen wrote:

> Så skal du op og give 1500+ hvis du vil køre de spil.

Nå!

Far Cry kører fint hos mig på et GF4Ti4200 til 429,-

Jesper G. Poulsen

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 04-11-04 22:51

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> Nå!
>
> Far Cry kører fint hos mig på et GF4Ti4200 til 429,-

Du glemte så lige at tilføje hvilken detaljeringsgrad og opløsning du kørte
spillet i.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-04 09:05

Hr. Albrechtsen wrote:

> Du glemte så lige at tilføje hvilken detaljeringsgrad og opløsning du
> kørte spillet i.

Ikke 1600x1200 med alle detaljer (800x600, SVJH - medium detajler). Jeg
finder det ret irrelevant i denne sammenhæng. Hvad jeg finder relevant
er hvad der skal til for at det virker acceptabelt og det er rigeligt
med et GF4 Ti4200AGPx8.

Jesper G. Poulsen

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 05-11-04 10:25

> [...]
> finder det ret irrelevant i denne sammenhæng. Hvad jeg finder relevant
> er hvad der skal til for at det virker acceptabelt og det er rigeligt

Bortset fra, at man altså går glip af halvdelen af de grafiske detaljer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-04 16:12

Hr. Albrechtsen wrote:

> Bortset fra, at man altså går glip af halvdelen af de grafiske
> detaljer.

Det er muligt - jeg går nu ikke glip af gameplay'et. Og det anser jeg
for at være den vigtigste faktor.

I CMR foretrækker jeg faktisk en lavere indstilling af detaljerne, da
det giver den mest realistiske oplevelse (når man kører 200kmh er det
begrænset hvor mange blade man bemærker på træerne).

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 06-11-04 10:15

Jesper G. Poulsen's utterance expressed in

> Det er muligt - jeg går nu ikke glip af gameplay'et. Og det anser jeg
> for at være den vigtigste faktor.

Det er jo det jeg også mener. Lige nu har jeg et tusse-
gammelt voodoo2 kort på en 300 MHz-maskine (ja! derfor
skifter jeg nu...) men fx cmr2 kører superglidende med
medium-instillinger i 800*600. Dette spil er rigtig fed
underholdning med rat og projektor på. Der er ingen
gæster hos os der ikke synes det er et fedt spil. Også
selvom det er så gammelt og der ikke er fine viftende
blade på træerne :D Det er tempoet og gameplayet der
betyder noget.

> I CMR foretrækker jeg faktisk en lavere indstilling af detaljerne, da
> det giver den mest realistiske oplevelse (når man kører 200kmh er det
> begrænset hvor mange blade man bemærker på træerne).

Ja det vigtige er at refreshen er kvik så man ikke går
glip af et sving :)

/hilsner

Fra : Peter Holm

Dato : 07-11-04 11:42

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nå!
>
> Far Cry kører fint hos mig på et GF4Ti4200 til 429,-

samme her!
Af din beskrivelse at dømme vil jeg helt klart mene at et GF4Ti4200 til
429,- er præcist hvad du skal bruge.

Mvh
Peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-11-04 16:33

Peter Holm wrote:
> Af din beskrivelse at dømme vil jeg helt klart mene at et
> GF4Ti4200 til 429,- er præcist hvad du skal bruge.

Det holder jeg også på, se evt. selv de link til benchmark
du har fået.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : sls\(2770\)

Dato : 04-11-04 20:13

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Pc-bygning - grafikkort søges.
>
> Maks. 6-700 kroner

For de penge vil jeg finde et brugt radeon 9500PRO

Mvh Sid

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-11-04 20:17

sls(2770)'s utterance expressed in news:cmdv0q$1fji$1@news.cybercity.dk:

> For de penge vil jeg finde et brugt radeon 9500PRO

hmm er 9600-serien ikke hurtigere end 9500?

Man mangler lidt nogle benchmarks sat op mod hinanden.

Jeg har ikke lyst til at købe brugte dele - der er
ikke rigtig den samme returret hvis man er utilfreds.
Desuden elsker jeg at åbne nye kasser med sager i :)

/hilsner

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-11-04 20:52

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> Man mangler lidt nogle benchmarks sat op mod hinanden.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

Jeg ville under alle omstændigheder holde mig fra det 9600 SE kort, et alm
9600 kan købes fra 800 og der er markant forskel.

Far cry kører iøvrigt ~50 fps i 800x600 på et FX5200U kort til 500, det kan
jeg leve med.

Fra : Tommy

Dato : 04-11-04 21:40

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alm 9600 kan købes fra 800 og der er markant forskel.
>
> Far cry kører iøvrigt ~50 fps i 800x600 på et FX5200U kort til 500, det

Hvor kan du købe et FX5200U til 500.

Det billigste, jeg har set, er et Gainward til kr. 1506,- hos Middata.

Mener du ikke et FX5200.

Jeg har selv et TI4200 og har lige købt en pc til, hvor jeg også regner med
at sætte et TI4200 i. Det kan jeg få for kr. 439,- + forsendelse.

Tommy

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-11-04 03:08

Tommy wrote:
> Hvor kan du købe et FX5200U til 500.
>
> Det billigste, jeg har set, er et Gainward til kr. 1506,- hos Middata.
>
> Mener du ikke et FX5200.

Nej jeg mener et Creative Geforce FX5200 Ultra, 128MB ram.

Ok jeg løj lidt kan jeg se efter at have fundet kvitteringen.. det kostede
kun 429 kroner -også hos midtdata. Det var et tilbud de kørte med, og der er
sjovt nok ikke flere :)

Fra : Brian Lund

Dato : 05-11-04 23:45

> [...]
med
> at sætte et TI4200 i. Det kan jeg få for kr. 439,- + forsendelse.

TI-4200 er også langt hurtigere end et FX5200... Det eneste "positive" ved
FX5200 er at det kan køre DX) effekter, selvom det så godt nok nærmest er
som dias-fremviser ;)

Brian

Fra : N´far

Dato : 04-11-04 23:39

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse

> Far cry kører iøvrigt ~50 fps i 800x600 på et FX5200U kort til 500, det
kan
> jeg leve med.

Hej Sune,

hmm...

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html

Det er godt nok "very high settings" i 1024x768 her, men så også uden AA og
AF.

Og jeg tvivler på FARCRY/50FPS/800x600/5200U.

Har du et link evt. ?

Mvh.

Fra : TS

Dato : 05-11-04 00:22

"N´far" <rudiFJERNkols@mail.dk> wrote in message

> kan
>
> Og jeg tvivler på FARCRY/50FPS/800x600/5200U.

Det er sgu ikke helt ved siden af.

Jeg spille Far Cry på en AMD 2600+, 1 GB PC3200 RAM og Geforce4 4200. I
medium settings, 1024/768/32 har jeg 70 FPS, hvilket kører meget
tilfredsstillende. Grafikkortet er OC'et ganske lidt - 275/490.

Det kører elendigt i very high settings - men bortset fra skyggerne så har
jeg lidt svært ved at se den store forskel på very high og medium. Så man
kan altså sagtens spille Far Cry uden at brænde 2K af på et grafikkort (der
i øvrigt kan købes for 600 kr. om 1 år).

TS

Fra : N´far

Dato : 05-11-04 01:29

"TS" <tdsd@sdsd.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
(der
> i øvrigt kan købes for 600 kr. om 1 år).

Hej TS,

jeg har nok bare en dårlig dag i dag, men DET tvivler jeg så også på...

Hvor/hvornår har du 70FPS? Et sted en mørk hule, ja okay..

Ud over det, halter sameligningen lidt, da dit kort er fri for at bearbejde
alt DX9 gejl.

Til sidst - et (tilfældigt valgt ) 5900XT koster i dag nogenlunde det
samme, som det gjorde et år siden...

Skæld mig nu bare ud herinde... :-/

Vh.

Fra : TS

Dato : 05-11-04 15:56

> jeg har nok bare en dårlig dag i dag, men DET tvivler jeg så også på...
>
> Hvor/hvornår har du 70FPS? Et sted en mørk hule, ja okay..

DET må du jo selv om - men det er i åben landskab (PC Games Hardware
demoen). Bemærk dog lige at 4200 faktisk er en langt hurtigere end et FX
5200... http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-05.html

I mine øjne er Geforce4 4200 det grafikkort der lige pt. leverer klart bedst
value for money.

.... men hver sin smag. Hvis jeg spillede hver dag ville jo måske også brænde
1K ekstra af på at gå fra 70 til 100 FPS

TS

Fra : N´far

Dato : 06-11-04 11:25

> [...]
brænde
> 1K ekstra af på at gå fra 70 til 100 FPS

Lidt herfra:

Det viser sig, at JEG kun kan få omkr. 20-40 uanset om jeg kører 800x600
PS1.1 i medium eller 1600x1200 PS 3.0, very/ultra high + HDR. ( og sådan har
det været med min 5900XT og nu så også med min 6800LE). Det er nu engang et
ATI spil, tænkte jeg
Har så prøvet lidt af hvert, skudt på alt, dræbt de 2 vildsvin samt
papegøjen, men det hjælp desværre ikke.

Rest in Peace, FarCry...

Men - derfor min undren over de postede 50-70 FPS fra andre med deres 5200U
og 4200 kort. Håber nu ikke, jeg fornærmede nogen eller forvirrede andre.
Det skal selvf. nok passe.

vh.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-11-04 12:22

N´far wrote:

> Men - derfor min undren over de postede 50-70 FPS fra andre med deres
> 5200U og 4200 kort. Håber nu ikke, jeg fornærmede nogen eller
> forvirrede andre. Det skal selvf. nok passe.

Det afhænger også af den øvrige hardware, husk det...

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-11-04 03:13

N´far wrote:

> http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html
>
> Det er godt nok "very high settings" i 1024x768 her, men så også uden
> AA og AF.

Det var i 800x600 medium" detail. Den gav meget tæt på samme framerate i
low, men var væsentligt grimmere, high dræbte den lidt , og turde ikke køre
den på very high :)

Absolut spilbart og stadigvæk ret flot, specielt til 429 kroner :)

> Og jeg tvivler på FARCRY/50FPS/800x600/5200U.
> Har du et link evt. ?

Nej men jeg kan godt installere den igen og tage en håndfuld screenshots
/demo med fraps. Du skriver et andet sted i tråden at man måske godt kunne
opnå det i en mørk hule.. Det forholder sig faktisk noget anderledes, de
50fps er på stranden, rundt om bygninger eller i skoven. Af en eller anden
grund så kørte de baner inde i huler noget langsommere, et *gæt* : 30 fps.

Fra : Morten Bowman

Dato : 05-11-04 16:51

On Thu, 4 Nov 2004 23:39:18 +0100, "N´far" <rudiFJERNkols@mail.dk> wrote:

> [...]
>AF.
>
>Og jeg tvivler på FARCRY/50FPS/800x600/5200U.

Nej men jeg kan bekræfte det samme.

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Morten Bowman

Dato : 05-11-04 16:49

On Thu, 4 Nov 2004 20:52:02 +0100, "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk>
wrote:

> [...]
>9600 kan købes fra 800 og der er markant forskel.
>
>Far cry kører iøvrigt ~50 fps i 800x600 på et FX5200U kort til 500, det kan

Ja men har du prøvet at spille Halo? Så sutter det big time

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-11-04 20:44

Morten Bowman wrote:

> Ja men har du prøvet at spille Halo? Så sutter det big time

Dobbeltsutter vil jeg sige, spillet er råddent og det kører miserabelt på et
5200 kort :) Har prøvet det på et Rad9800 Pro kort, og der kørte det fint,
spillet var dog lige råddent.

Fra : Morten Bowman

Dato : 06-11-04 00:00

On Fri, 5 Nov 2004 20:44:28 +0100, "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk>
wrote:

>Dobbeltsutter vil jeg sige, spillet er råddent og det kører miserabelt på et
>5200 kort :) Har prøvet det på et Rad9800 Pro kort, og der kørte det fint,
>spillet var dog lige råddent.

Well jeg synes spillet er kanon - og det kørte glimrende på mit gamle GF2

Fra : Brian Lund

Dato : 05-11-04 23:50

> [...]
> ikke rigtig den samme returret hvis man er utilfreds.
> Desuden elsker jeg at åbne nye kasser med sager i :)

9500 Pro er ca. på højde med et 9600 XT, men benchmarks har du vel set nu,
hvis det _skal_ være nyt så gå efter et GF4 TI-4200

Brian

Fra : bb

Dato : 05-11-04 15:52

> [...]
>
>Måske Asus Radeon A9600SE/TD (128 MB)? Man hører
>generelt at ati's er bedre til film da farverne
>er mere naturtro... om det passer ved jeg ikke.

Jeg har et 9600 pro og en p4 2.8 ghz og Farcry kører helt fint i
1024x768 med stort set alle detaljer. Jeg synes ikke du behøver give
mere.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 06-11-04 10:20

bb's utterance expressed in

> Jeg har et 9600 pro og en p4 2.8 ghz og Farcry kører helt fint i
> 1024x768 med stort set alle detaljer. Jeg synes ikke du behøver give
> mere.

Det endte faktisk også med at jeg bestilte sådan et.
Min lillebror har et og har ikke haft nogen probs.
overhovedet. Jeg synes det virker fint til prisen.

Og med det jeg kommer fra (voodoo2 / 300MHz) er det
et seriøst skridt op ad stigen ;)

Nu glæder jeg mig til at få delene så der kan leges
lidt ...

tak for feedback

/hilsner

Fra : Peter T.

Dato : 06-11-04 14:28

Lars Gjerløw Jørgensen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Og med det jeg kommer fra (voodoo2 / 300MHz) er det
> et seriøst skridt op ad stigen ;)

Hold dog op. 50-100 stk. voodoo2-kort i SLI-mode kan snildt måle sig med
et 9600. :)

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 06-11-04 14:41

Peter T.'s utterance expressed in

> Hold dog op. 50-100 stk. voodoo2-kort i SLI-mode kan snildt måle sig
> med et 9600. :)

heh selvom det er gammelt er der sq tit folk der er
imponerede over hvad det kan - bl.a. CS. Det glider
perfekt på det gamle kort (ok - det er også et ret
gammelt spil... ;)

/hilsner

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 16-11-04 15:34

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lars.g.j@mail.dk> scribbled persistently in

> Pc-bygning - grafikkort søges.
>
> Maks. 6-700 kroner
>
> Bundkort: Asus P4c800-e deluxe
>
> Skal primært bruges til dvd-film (htpc), men også
> lidt spilleri som fx Colin Mcrae2005 og Farcry.

Til andre interesserede - og måske Hr.Albrechtsen...

Det endte med at jeg købte et radeon 9600 PRO/128.
Det er præcis hvad jeg ledte efter. Det kostede 700
spir og kører alt til UG :) I farcry er alle mine
settings på high og framerate ligger på omkring 60.

Colin Mcrae kan jeg ikke se framerate på, men alle
details er i øverste eller næstøverste grad og det
glider flydende. Så nej - det er _ikke_ nødvendigt
at smide en masse penge efter sit grafikkort med
mindre man har fuldstændig horrible krav til at alt
skal være på højeste level - og så kan man jo godt
skifte kort hver eneste gang der kommer et nyt spil.

/hilsner

Fra : Kaj Borum

Dato : 28-12-04 14:35

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message
> Det endte med at jeg købte et radeon 9600 PRO/128.
> Det er præcis hvad jeg ledte efter. Det kostede 700
> spir og kører alt til UG :) I farcry er alle mine

Hvor har du købt det til den pris? Er det købt brugt?
Hvad er støjniveauet på dettekort?
Jeg er selv på udkig efter et nyt kort efter mit gamle kort brændte af.

V.h. Kaj