Bodeling i forbindelse med skilsmisse
Fra : Nuser

Dato : 04-11-04 14:59

Hej kloge hoveder

I forbindelse med bodeling efter en skilsmisse, skal man så også dele
personlige gaver når man har fælleseje og der intet seperat er skrevet om
disse personlige gaver ? Med personlige gaver mener jeg gaver givet til
fødselsdage, jul o.l.

Med håb om kloge svar

hilsen Nuser

Fra : Peter

Dato : 04-11-04 21:56

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personlige gaver når man har fælleseje og der intet seperat er skrevet om
> disse personlige gaver ? Med personlige gaver mener jeg gaver givet til

Ja, alt der ikke er særeje skal deles.

Den der ejer tingen har vist nok fortrinsret til at udtage genstanden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-11-04 10:19

In news:418a977b$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
> "Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, alt der ikke er særeje skal deles.
>
> Den der ejer tingen har vist nok fortrinsret til at udtage genstanden.

Hvis det ikke er særeje er det vel fælleseje, uagtet at der somsådan kan
være tale om en personlig julegave?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jonas Hansen

Dato : 07-11-04 17:11

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Ja, alt der ikke er særeje skal deles.
>
> Den der ejer tingen har vist nok fortrinsret til at udtage genstanden.

Man kan også overveje, om genstanden falder ind under skiftelovens § 68a
stk. 1. Der er normalt tale om tøj, og - i hustruens tilfælde - muligvis
smykker af mindre værdi mv. Vel og mærke ikke fordi de er givet som gaver
eller lignende, men fordi de er til personligt brug.

Retsvirkningen heraf er, at ægtefællen kan udtage genstanden forlods, dvs.
før bodelene opgøres endeligt.

§ 68a stk. 1 i lbkg nr. 725 af 23.10.1986 med ændringer:
"Hver af ægtefællerne har ret til forlods at udtage genstande, som
udelukkende tjener til hans personlige brug, for så vidt deres værdi ikke
står i misforhold til ægtefællernes formueforhold."

Mvh
Jonas