Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lægge om til obl. lån?
Fra : Sørensen

Dato : 04-11-04 13:26

Nå, så nærmer tiden sig igen, hvor der skal refinancieres.
VI har et 1-årigt flexlån - 1,8 mio - billigere bliver det nok ikke.
Men hvad siger eksperterne nu - bør man lægge om i obl.lån denne gang,
primært hvis renterne skal til at stige voldsomt, og i så fald, hvilket obl.
lån - og her tænker jeg på muligheden for at skære toppen af gælden ved en
senere omlægning igen.
Kvalificerede gæt?
sørensen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 04-11-04 22:15

On Thu, 4 Nov 2004 13:26:10 +0100, "Sørensen" <remove_pbs@adslhome.dk>
wrote:

>Kvalificerede gæt?

Man har skreget og pevet over, at NU skulle renten til at stige igen.
For tre måneder siden var der flere (inkl. undertegnede) der kunne se
tegn på rentestigninger, men det er meget længe siden, de har været
lavere end nu. Det skylde flere ting. Bl.a.

* De stadig høje oliepriser på verdensmarkedet.
* Skuffende arbejdsløshedstal fra især USA.
* Dårlig dollarkurs.

Så lige nu er der ikke særligt tydelige tegn på fremtidige
rentestigninger. Men igen: Mit gæt kan være ligeså godt som dit, hvis
du vel at mærke sætter dig nogle forudsætninger for dit gæt.

Derudover har jeg selv købt hus, som vi overtager 1/12 og vi har valgt
X5 lån (flex) men fordi det er det rigtige for os er det jo ikke
nødvendigvis det for jer.

--
Hans Pedersen, Esbjerg

Fra : Thomas

Dato : 05-11-04 00:29

"Sørensen" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
obl.
> lån - og her tænker jeg på muligheden for at skære toppen af gælden ved en

Det er en dårlig idé at omlægge lån blot fordi man tror renten ændrer sig.
Som Hans skriver, kan dit rentegæt være ligeså godt som mit, Hans' eller
"eksperters". Tag istedet udgangspunkt i jeres økonomi. Hvis I har rigelig
luft i budgettet, vil jeg anbefale at I beholder jeres lån. Er jeres økonomi
derimod stram, kan det være fornuftigt at overveje sikkerheden i et
fastforrentet obligationslån.

Et lån som jeres skal ses som en helhed over mange år: 20-30 eller hvor
mange år I nu har tilbage. Hvordan renten vil være om 10-15 år er der
ingen - absolut ingen der kan sige noget om.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-11-04 08:32

I dk.penge, skrev Thomas:
> Et lån som jeres skal ses som en helhed over mange år: 20-30 eller hvor
> mange år I nu har tilbage. Hvordan renten vil være om 10-15 år er der
> ingen - absolut ingen der kan sige noget om.

Skal man ikke nærmere se det som en helhed over det antal år man
forventer at bo det samme sted?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas

Dato : 05-11-04 23:00

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Skal man ikke nærmere se det som en helhed over det antal år man
> [...]
Jo, det kan du godt sige, men forventer man kun at blive boende i 3-4 år,
skal man slet ikke rode sig ud i omlægninger. Det er omkostningerne og
kurstab alt for høje til.