Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Forskel på SPA2000 og SPA3000...?
Fra : Lone

Dato : 04-11-04 10:00

Hvad er forskellen på en SPA2000 og en SPA3000?

Jeg tænker ikke så meget på hvor meget mere strøm den ene bruger fremfor den
anden - det er mere omkring funktionaliteterne?

På forhånd tak.

--
Note. Husk at fjerne "FJERN" fra min mail adresse, hvis du skal kontakte
mig.

Fra : Christen Fihl

Dato : 04-11-04 10:38

SPA2000 har 2 telefonstik, til fx 2 samtidige opkald (ligesom på ISDN, der
har to kanal på samme tid).

SPA3000 har 1 telefonstik (max 1 samtidig samtale) ligesom på SPA2000.
Desuden har den 1 stik til bylinien så man kan ringe ud på den eksisterende
telefonlinie (ens almindelige nummer).
Så kan man ringe med samme telefon på enten VoIP via internet, eller via det
almindelige system, hvis internettet ikke virker/ikke skal benyttes.

Begge kan konfigureres på mange forskellige måder, og det kan godt være en
videnskab for sig

Fx kan SPA3000 bruges til at ringer hjem fra Kreta via internet og så ud på
det almindelige telefonnet, så vennerne ikke kan se hvor man egentlig er
henne.
Eller man kan ringe til hjemme nummeret, og (efter password etc) komme ud på
internettet med VoIP.
osv. osv....

--
Christen Fihl
http://VoIP.fihl.net

Fra : Lone

Dato : 04-11-04 10:58

Mange tak for dit hurtige svar.

Okay, da jeg bor i Spanien og når jeg er på ferie eller andre ophold i
Danmark så kan jeg ringe til mit voip nummer og derfra vha. en kode ringe
videre på min spanske fastnet forbindelse, såfremt jeg køber 3000'eren - er
det korrekt forstået?

Vil den her kunne gøre det samme, der er trods alt en stor pris forskel?
http://sipphone.com/callinone/

På forhånd tak.

Fra : Christen Fihl

Dato : 04-11-04 12:35

Call-in-One ser ganske god ud.
Du skal generelt forsikre dig om at den har SIP protokol (det har den). Og
kik så efter fxo og fxs benævnelserne.
De to typer stik hedder ofte FXO (forbindelse til by centralen) og FXS
(forbindelsen til en alm telefon).

Call-in-One må være lige så god, og måske lettere at kode. SPA3000 har altså
mange justeringer.
Jeg ser ikke lige helt om Call-in-One kan lave alle SPA3000'erens finesser,
altså om du kan ringe fra internet ud på bylinien og omvendt.

Fx så har Handystream ATA486 en bylinie som fall-back, såfrem internettet
ikke fungerer, men ikke som en generel anvendelig port:
http://estation.dk/product.asp?product=109&page=1

> er det korrekt forstået?
Jeps
Du kan ringe fra Danmark via fx et pc program (fx MS Messanger eller X-Lite
fra www.x-ten.com) hjem til SPA3000 i Spanien, og komme ud på din
almindelige spanske telefon forbindelse.

Du behøver ikke at have VoIP konti nogen steder, da du med SIP kan ringe
direkte mellem to steder, blot du kender IP adressen på modtageren.
Dog kan det være besværligt med NAT i routeren du "ringer" til, da denne jo
skal vide hvilken enhed data skal gå til. Så vil det være lettere med en
udbyder, da SPA'en så jævnlig holder routeren åben.

Husk at kontrollere at Call-in-One kan dette. Ellers er det SPA'en du skal
have.

--
Christen Fihl
http://VoIP.fihl.net

Fra : Lone

Dato : 04-11-04 14:57

Du skal have mange tak for dit yders præcise svar!

Jeg er i gang med at undersøge om den call-in-one kan det, og hvis det er
tilfældet skal jeg nok skrive et svar. Men hvis ikke, er det nok 3000'eren
jeg skal have fat - den funktion er nu smart

Jeg har pt en konto hos telsome.dk og det kører ganske fint og kvaliteten er
på højde med en alm. pstn linje. Vi har en ping tid på under 200 ms, så det
er bare fjong.

Fra : Lone

Dato : 05-11-04 14:39

Det ser ikke ud til jeg kan finde ud af noget omkring den Call-in-one boks.
Jeg har besluttet mig for en SPA3000. Hvis jeg skal vælge en af disse,
hvilken en skal det så være?

http://froogle.google.com/froogle?q=sipura+spa-2000&hl=en&lr=&tab=wf&scoring=p&sa=N&start=10

På forhånd tak.

Fra : Christen Fihl

Dato : 05-11-04 16:27

Forstår godt du spørger
Det er den "mørke" model, der er SPA3000.
Hvor du vil lægge dine penge, må være en tillidssag.

Det er her jeg køber: http://estation.dk/product.asp?product=217

--
Christen Fihl
http://VoIP.fihl.net

Fra : MJ

Dato : 05-11-04 16:56

> Det er her jeg køber: http://estation.dk/product.asp?product=217

Forsøgte for et par dage siden at købe en SPA-2000, men fik at vide der var
problemer med korttransaktionerne, og at man derfor skulle forudbetale.

Jeg valgte derfor www.goip.dk som har næsten samme priser, og billligere
forsendelse.

http://www.goip.dk/main.php?op=sys_webshop&cat=53

Morten

Fra : Niels Elgaard

Dato : 06-11-04 20:55

Christen Fihl wrote:

> Jeg ser ikke lige helt om Call-in-One kan lave alle SPA3000'erens finesser,
> altså om du kan ringe fra internet ud på bylinien og omvendt.

Det kan den. Både IP og PSTN-opkald kommer ind.
Når man ringer ud, vælger man IP/PSTN ved at trykke # eller lade være.

--
Niels

Fra : Lone

Dato : 08-11-04 10:31

Mange tak, vil det sige jeg kan ringe ind til den via mit pstn nummer og
derfra ringe videre via mit voip nummer?

På forhånd tak.