Foto
IBM760 5420
Teil 3020
filtre
Fra : fam. Ager

Dato : 29-10-04 08:33

hej

hvilke filtre ville i vælge til sådan allround i hverdagen....de skal sidde
på 24-70 2,8l og 70-200 2,8l

uv eller ???

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-10-04 08:41

fam. Ager wrote:
> hvilke filtre ville i vælge til sådan allround i hverdagen....de skal sidde
> på 24-70 2,8l og 70-200 2,8l
> uv eller ???

Ja, UV-"beskyttelses"filter er en god ting. men køb dem endelig i
ordentlig kvalitet.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : fam. Ager

Dato : 29-10-04 08:46

> Ja, UV-"beskyttelses"filter er en god ting. men køb dem endelig i
> ordentlig kvalitet.

og der ville jeg købe b&w, det skulle være godt ikk??? eller hvad?

torben

Fra : max[dk]

Dato : 29-10-04 08:56

> og der ville jeg købe b&w, det skulle være godt ikk??? eller hvad?

Eller Hoya Pro 1.

Men jo, mine erfaringer er gode med B&W.

/Max

Fra : Erik W.

Dato : 29-10-04 09:12

"fam. Ager" skrev i news:clssf0$2ibk$1@news.cybercity.dk...

> og der ville jeg købe b&w, det skulle være godt ikk??? eller hvad?

Hvis du er frisk, så køber du udover supermærkevaren det allerbilligste
filter, du kan finde. Så laver du en serie test skud indendørs med og uden
flash og udendørs solskin og gråvejr med henholdsvis det billige og det dyre
filter, og laver en konkurrence her i gruppen om hvem der kan se forskel. Så
kan vi een gang for alle få afgjort om det betyder noget.
For at billederne skal være så ens som muligt med henholdsvis det billige og
det dyre, skal de tages med ens kameraindstillinger og nok helst på stativ.

Mvh Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-10-04 09:18

Erik W. wrote:
> filter, og laver en konkurrence her i gruppen om hvem der kan se forskel. Så
> kan vi een gang for alle få afgjort om det betyder noget.

Har Morten ikke lavet sådan en test for ikke så længe siden?

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Erik W.

Dato : 29-10-04 09:29

> Har Morten ikke lavet sådan en test for ikke så længe siden?

Det har jeg ikke set! - Har du et link?

Mvh Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-10-04 10:37

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
> forskel. Så

> Det har jeg ikke set! - Har du et link?

Det var i tråden "UV-filter og skaprhed" (slåfejlen er medtaget af hensyn
til din søgning) :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : fam. Ager

Dato : 29-10-04 10:48

hej

kanon test...det kunne jo godt tyde på at man kan spare dig penge og så bare
huske på at få objektiv dækslet på HVER gang...

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-10-04 11:26

> hej
>
> kanon test...det kunne jo godt tyde på at man kan spare dig penge og så
> bare huske på at få objektiv dækslet på HVER gang...

Tjoh, jeg vil nu hellere være ekstra sikker - jeg ved hvor klumpet jeg kan
være. Et UV-filter er nu engang ret meget billigere end udskiftning af et
frontelement. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : fam. Ager

Dato : 29-10-04 11:27

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Tjoh, jeg vil nu hellere være ekstra sikker - jeg ved hvor klumpet jeg kan
> være. Et UV-filter er nu engang ret meget billigere end udskiftning af et
> frontelement. :)

ja det kan vi jo godt være ening om............

Fra : Erik W.

Dato : 29-10-04 11:43

> "fam. Ager" < skrev i news:clt3kc$2qpu$1@news.cybercity.dk...

Jeg kan kun give Torben ret, - godt stykke arbejde. Jeg er bare ked af at
jeg ikke lagde mærke til tråden da den kørte dengang.
Testen er så god at du næsten burde gøre lidt mere ud af den med lidt Html
og lidt flere eksempler etc. Det kunne godt give dig lidt net-respekt Fred
Miranda, Ken Rochwell og Morten Wartou Fotoverdenens svar på de tre
tenorer.

Mvh Erik

Fra : max[dk]

Dato : 29-10-04 11:53

> Tjoh, jeg vil nu hellere være ekstra sikker - jeg ved hvor klumpet jeg kan
> være. Et UV-filter er nu engang ret meget billigere end udskiftning af et
> frontelement. :)

Jo men... UV- filter eller ej, bruger "man" vel altid dækslet? også med
hensyn til støv osv.

Eller er det kun mig?

/Max

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-10-04 12:34

max[dk] wrote:
> Jo men... UV- filter eller ej, bruger "man" vel altid dækslet? også
> med hensyn til støv osv.
> Eller er det kun mig?

Jaja, jeg bruger det da altid (altså, ikke når fotograferer;) - hvis man
skal ud og købe nyt UV-filter hver uge er der jo ikke megen besparelse i
det. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-10-04 12:37

Morten Wartou wrote:
> Jaja, jeg bruger det da altid (altså, ikke når fotograferer;) - hvis man

Jeg ved så ikke helt hvor meget det har at sige hvis
objektivet/filteret ellers er bygget ordentligt...

Jeg har på nuværende tidspunkt haft et godt gammelt Fujica liggende
i kameratasken (når det ikke blev brugt altså;) i over en måneds
tid, og der er da ikke kommet nogle ridser i objektivet selv om der
ikke er noget dæksel på.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-10-04 12:51

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> i kameratasken (når det ikke blev brugt altså;) i over en måneds
> tid, og der er da ikke kommet nogle ridser i objektivet selv om der

Klart. Men som tidligere skrevet, kan jeg godt være lidt kluntet (skrev jeg
virkelig klumpet tidligere?), og så kan der ske mange sjove ting. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Martin K. R.

Dato : 29-10-04 13:08

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> wrote in message

> Jo men... UV- filter eller ej, bruger "man" vel altid dækslet? også med
> hensyn til støv osv.
>
> Eller er det kun mig?

Nej, det gør jeg nu også. Bortset fra det forb.... 'press-on' filter der
følger med B+W slimline polfilteret, og som skvatter af for et godt ord...

Martin

Fra : AS

Dato : 29-10-04 20:45

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> filter, og laver en konkurrence her i gruppen om hvem der kan se forskel.

> kan vi een gang for alle få afgjort om det betyder noget.

IMHO det er forkert test. Man skal prøver i solskin mod solen

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 31-10-04 13:18

> [...]
> og
> det dyre, skal de tages med ens kameraindstillinger og nok helst på

Ja, sørg for at tage dem i sidelys og uden modlysblænde - for den sande
effekt af multicoatede filtre ser man primært i sådanne situationer. Og så
lav lige en MTF test - tæl hvor mange linier opløsningen er på de
forskellige filtre. Med sådan en test kan Erik nemlig få noget at tygge på.

Erik, at du køber billigt og ikke kan se forskel, fortæller måske mere om
dine optikker, dine forstørrelsers størrelser og måske også om dine
kvalitetskrav. Men lad dog være med at forsøge at få os andre ned på det
niveau - det er helt fint du ikke kan se forskel, men det kan man heller
ikke på en 10*15 forstørrelse taget med henholdsvis et almindelig P&S og et
Hasselblad - hvis man vel at mærke få kopierne lavet i Merlin e.l. - men det
gør ikke et 500 kr. P&S ligeså godt som et Hasselblad - medmindre man altså
får kopieret i Merlin i 10*15.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-10-04 12:10

> hvilke filtre ville i vælge til sådan allround i hverdagen....de skal
sidde
> på 24-70 2,8l og 70-200 2,8l

Hvis det er for at beskytte objektivet, hvorfor så ikke bare bruge den
medfølgende modlysblænde? Jeg sætter den altid på min 24-70mm f/2,8 og
70-200 f/4 og min 300mm f/4 har den indbygget, så den bare skal trækkes ud
og vrides så den sidder fast.
Mvh, Hans

Fra : fam. Ager

Dato : 29-10-04 14:36

> Hvis det er for at beskytte objektivet, hvorfor så ikke bare bruge den
> medfølgende modlysblænde?

lige præcis, det samme tænkte jeg efter at have læst den kanon fine test....