Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterårsstemning
Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-04 23:40

Lidt efterårsstemning fra Sverige og Danmark. Først her
http://www.pbase.com/hkruse/sweden_autumn_2004 og start med dette billede
http://www.pbase.com/hkruse/image/35564782/original taget en tidlig morgen.
Selvom vejret ikke har været det bedste så er der nogle fra Danmark her
http://www.pbase.com/hkruse/denmark_autumn_2004
Andre prøver også http://www.pbase.com/hkruse/image/35564265

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-04 08:05

> Lidt efterårsstemning fra Sverige og Danmark.

Dejlige efterårsbilleder. Kunne du ikke tænke dig at arrangere en fotosafari
til dit svenske paradis til foråret?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 26.10.04)

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-04 16:24

> Dejlige efterårsbilleder. Kunne du ikke tænke dig at arrangere en
fotosafari
> til dit svenske paradis til foråret?

Jeg vil overveje det.
Mvh, Hans

Fra : Brizz

Dato : 27-10-04 09:32

> Lidt efterårsstemning fra Sverige og Danmark. Først her
> [...]

Hvor i sveige er de taget? bor jo selv herovre men synes nu ikke lige jeg er
stødt på smukt et motiv

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-04 16:50

> Hvor i sveige er de taget? bor jo selv herovre men synes nu ikke lige jeg
er
> stødt på smukt et motiv

Det første to er taget ved Helgeåen mellem Visseltofta og Verum. De to næste
er fra et område, der ligge lige bag Hörlinge Enge, man drejer til højre ca.
3km efter Verum (husker ikke vejskiltet), når man kører mod Osby. Det er
lige før kraftværket, som man kommer til når man kører over Helgeåen igen.
Ved Hörlingen (se her http://www.pbase.com/hkruse/horlinge) er der mange
smukke steder over mod Skeiingesøen. Der er en 11km vandresti, hvor man
kommer rundt og bla. passerer stedet, hvor de to billeder er taget. Nogle af
disse billeder http://www.pbase.com/hkruse/nature_in_sweden_summer_2004 er
også taget i dette område. Hörlinge Enge er et fuglereservat, men desværre
er der ikke mange fugle (endnu??) og hele anlæget er lavet fornyligt med
fugletårn, stisystem, etc. Der er også smukke steder omkring Skeiingesøjen
på vejen ind mod Osby. Ved Helgeåen er der nogle flotte scenerier f.eks.
http://www.pbase.com/hkruse/image/24722209, men for det meste ser det altså
temmelig kedeligt ud, så man må afvente de specielle situationer. Der er det
dejlige ved at undersøge et område igen og igen. Der er også nogle flotte
landskaber længere ned i Skåne og på Østerlen, som jeg skal have udforsket
nærmere. Også Hallandsåsen har nogle flotte steder og langs kysten f.eks.
http://www.pbase.com/hkruse/hovs_haller fra et enkelt besøg. Desværre ligger
nogle steder så langt væk, så man skal være heldig og have god tid til at
finde de rigtige situationer. Ved Bodarpa søen kan der være flot også
http://www.pbase.com/hkruse/image/24593772,
http://www.pbase.com/hkruse/image/24593780. Længere nord på ved Hornborga om
foråret er der flot http://www.pbase.com/hkruse/image/27923933,
http://www.pbase.com/hkruse/image/27923911 med tranerne. Morgen og aften er
gode tider.

Håber det hjælper lidt på at se Sverige...

Mvh, Hans

Fra : Brizz

Dato : 27-10-04 21:06

> Håber det hjælper lidt på at se Sverige...

Takker takker... det er dog lidt nordligere end jeg har lyst til for at tage
fotos. Var bare nysgerrig om det var i området af Malmö men takker endnu
engang for den meget udførlige beskrivelse.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 27-10-04 12:33

On 2004-10-26, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> Selvom vejret ikke har været det bedste så er der nogle fra Danmark her

Lækre, lækre billeder. Mit favoritbillede må være;

- <http://www.pbase.com/hkruse/image/35564786>

20D + 24-70 kombinationen ser ud til at virke ret dejligt. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-04 16:57

> Lækre, lækre billeder. Mit favoritbillede må være;
>
> - <http://www.pbase.com/hkruse/image/35564786>
>
> 20D + 24-70 kombinationen ser ud til at virke ret dejligt. :)

Tak, men egentlig er det objektiv, jeg mest pris på efterhånden 70-200mm
f/4, da det dels er en rigtig god optik (=problemløs) og god, når man gerne
vil isolere bestemte elementer i et billede. Efterhånden synes at det bliver
sværere og sværere at bruge min vidvinkel (Sigma 15-30mm), men i nogle
tilfælde synes jeg det lykkes.
Mvh, Hans

Fra : Klaus Madsen

Dato : 28-10-04 00:43

> [...]
> bliver
> sværere og sværere at bruge min vidvinkel (Sigma 15-30mm), men i nogle

Hej Hans

Som sædvanlig nogle kanon flotte billeder.

Hvad er det der gør, at du syntes det bliver sværere og sværere at bruge
Sigma 15-30 ?

Mvh. Klaus

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-10-04 08:17

> Hvad er det der gør, at du syntes det bliver sværere og sværere at bruge
> Sigma 15-30 ?

Ja, der er jo ikke noget i vejen med den, men jeg finder det svært at finde
steder, der kan tåle det store omfang den har med de 24mm, som det bliver
til på 20D'eren. Der hvor den kan bruges er i interiør og store landskaber,
som ikke har for meget menneskeskabt rod og egner sig til det store vue. Der
var nogle i Himalaya (http://www.pbase.com/hkruse/image/30928548/original,
http://www.pbase.com/hkruse/image/30928547), men f.eks. i Death Valley kun
nogle ganske få taget med den, f.eks.
http://www.pbase.com/hkruse/image/35266776, men ellers bruger jeg 70-200mm
mere og mere til landskaber, f.eks.
http://www.pbase.com/hkruse/image/30928555/original,
http://www.pbase.com/hkruse/image/30928560. Min 24-70mm rækker normalt med
de 24mm (38,4mm).
Mvh, Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-04 15:53

Hans Kruse wrote:

> Lidt efterårsstemning fra Sverige og Danmark.

Ja du har jo en rimmelig god sans for at se motiverne, og lave en
interessant komposition, men på flere af billederne savner jeg
sprøjt i lyset og noget kontrast, var der slet ikke nogle øjeblikke
med solskin...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-04 17:02

> [...]
> interessant komposition, men på flere af billederne savner jeg
> sprøjt i lyset og noget kontrast, var der slet ikke nogle øjeblikke

Tak, og der var faktisk lidt sol fremme i week-enden (søndag), men meget
kort tid. Jeg kan egentlig godt lide de farver, der er fremme, når solen
ikke er der. Jeg håber vi snart får noget sol igen og hvor jeg har tiden. I
Sverige var der sol i et par timer i løbet af de 5 dage vi var der, så det
blev ikke til meget, men jeg fik da til gengæld lagt et nyt trægulv i
soveværelset (med mine egne hænder!). Vejrudsigten ser ikke for god ud i de
nærmeste dage og løvet falder jo mere og mere, så det er snart sidste
udkald. Det er jo vanvittigt flot for tiden, så jeg håber der er lidt
tilbage i week-enden (i Sverige).
Mvh, Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-10-04 23:33

> [...]
> morgen.
> Selvom vejret ikke har været det bedste så er der nogle fra Danmark her

Hejsa Hans.

En fin serie du har tager i Sverige, endelig et sted, hvor der er noget
rigtig natur, i forhold til, hvad vi ser i DK Jeg må indrømme, at jeg er
enig med Niels, der måtte gerne have været et par billeder i mellem, hvor
solen skinnede, men selvfølgelig, der kan være langt mellem de dage hvor den
gør det, hehe.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-10-04 08:06

> [...]
> solen skinnede, men selvfølgelig, der kan være langt mellem de dage hvor

Tak og jeg synes nu også DK er ok mht. natur, men Sverige er specielt fordi
det er så anderledes selvom om det kun er 2 timer fra min bopæl på Østerbro
i Kbh. Håber på noget sol i week-enden, når det sidste løv rasler af
træerne.
Mvh, Hans