Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forslag til månefotografering
Fra : Børge Larsen

Dato : 26-10-04 22:05

Er der et godt forslag til måneformørkelsesfotografering.
Selvfølgelig alt det tele, der kan skaffes. Men hvad med tid, følsomhed og
blænde.
Må jeg få et par forslag.

På forhånd tak

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 22:19

In article <417ebbf4$0$86977$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Børge Larsen wrote:
> Er der et godt forslag til måneformørkelsesfotografering.
> Selvfølgelig alt det tele, der kan skaffes. Men hvad med tid, følsomhed og
> blænde.
> Må jeg få et par forslag.

Det må du se på nogle andre billeder. 1/længden i lukketid holder.
Dvs ved 300mm 1/300s eller hurtigere. f/8 -> f/11. Og resten justeres
på ISO

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-10-04 07:51

Povl H. Pedersen wrote:

> Det må du se på nogle andre billeder. 1/længden i lukketid holder.
> Dvs ved 300mm 1/300s eller hurtigere.

Det er en ok gylden regel, uden stativ/støtte. De brændvidder/lukketider
der skal til, vil jeg ikke anbefale uden stativ.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 22:22

Børge Larsen wrote:

> Må jeg få et par forslag.

Månen er rent faktisk belyst af fuld solskin, når den ikke lige er
formørket, og den del der bliver formørket, vil under alle
omstændighedder blokke helt sort, så 100 ASA/ISO - 1/125 del sec. -
blænde 4, 8 og 11, vil nok være et godt bud...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 22:42

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> wrote in message

> Må jeg få et par forslag.

Spotmåling, ISO 100, +1 EV, stativ og mirror lockup.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 26.10.04)

Fra : PH

Dato : 27-10-04 11:14

> Er der et godt forslag til måneformørkelsesfotografering.
> Selvfølgelig alt det tele, der kan skaffes. Men hvad med tid, følsomhed og
> blænde.
> Må jeg få et par forslag.

Jeg har lige været ude og lege med månen.

Her er hvad jeg kunne hive ud af 300mm og 3,2 Mpixel
Jeg har brugt f: 1/11, 1/350 sec, ISO: 100
Stativ og remote switch, men ikke mirror lockup.

http://62.242.60.78/editor7/user_alb_galleri_image.asp?ID=186&aktuelslide=0&kat=4&katnavn=Andet&str=Stor
Billedet er ikke skaleret men beskåret. Det har også fået lidt sharpen

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-10-04 12:31

PH wrote:

> [...]
> Billedet er ikke skaleret men beskåret. Det har også fået lidt sharpen

Hmmm, man skal nok have stativ. Hvor i landet har du optaget billedet?

Man kan nok ikke lave et godt månefoto i byen. Man skal vel ud på
landet.

mvh

Carsten Riis

Fra : PH

Dato : 27-10-04 15:24

> Hmmm, man skal nok have stativ. Hvor i landet har du optaget billedet?

Kolding

> Man kan nok ikke lave et godt månefoto i byen. Man skal vel ud på
> landet.

Jeg havde selskab af 2 gadelamper.
Jeg ved ikke hvor meget det betyder men jeg havde sådan en "krave" på objektivet (hvad hedder den ?)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-10-04 16:48

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev:

> Hmmm, man skal nok have stativ. Hvor i landet har du optaget
> billedet?

Du kan godt få fornuftige resultater uden stativ. Månen er er jo et
meget lyst objekt, så man kan godt opnå hurtige lukketider og derved
håndholde på de lange brændvidder. Derudover har dit kamera også optisk
stabilisering indbygget.

> Man kan nok ikke lave et godt månefoto i byen. Man skal vel ud på
> landet.

Du kan snildt opnå fine resultater i byen. Se Jens Bruuns eksempel på:
http://www.fotolog.dk
Det er taget i Hvidovre, hvis jeg ikke husker galt.
Og mit http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-43
det er taget fra min altan på Østerbro.

Så du må ud i aften Carsten og forsøge dig lidt. Vejret ser endda
indtil videre ud til at blive rimeligt

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-10-04 16:48

"PH" <send@ejspam.dk> skrev:

> Jeg havde selskab af 2 gadelamper.
> Jeg ved ikke hvor meget det betyder men jeg havde sådan en "krave"
> på objektivet (hvad hedder den ?)

Modlysblænde.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-04 17:29

Morten Bjergstrøm wrote:

> Derudover har dit kamera også optisk
> stabilisering indbygget.

Optisk stabilisering.... HAHAHA

Jeg har lige set, at den kun gælder ved lukketider i følgende
intervaller:

1/50    1/40    1/30    1/25    1/20    1/15    1/13    1/10

Kilde:
http://web.canon.jp/Imaging/pss1is/001-e.html#05

Nu er jeg sgu skuffet. Jeg håber inderligt, at jeg har læst forkert.
Intet har fortalt om denne begrænsning i IS-funktionen.

Hverken manual, sælger eller hvor man ellers har sin info fra
(ovenstående site undtaget).

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-04 17:37

> [...]
>

> Nu er jeg sgu skuffet. Jeg håber inderligt, at jeg har læst
> forkert. Intet har fortalt om denne begrænsning i IS-funktionen.

Jeg tror det de prøver at forklare er, at 1/8 sekund med stabilisering
svarer til 1/60 sekund uden stabilisering.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nyhedskigger

Dato : 28-10-04 17:52

> Jeg tror det de prøver at forklare er, at 1/8 sekund med stabilisering
> svarer til 1/60 sekund uden stabilisering.
>
> --

Ja eller noget med 2 - 3 trin hurtigere, jeg forstår det også bare som om
listen er et eksempel, men hvis lukketiden er endnu kortere begynder IS vel
at have mindre betydning - ikke?

Kender du denne test:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S1IS/canon-powershot-s1-IS-A.HTM

mvh/kjeld

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-04 18:42

"Nyhedskigger" <kks@volapyk.dk> skrev:

> Ja eller noget med 2 - 3 trin hurtigere, jeg forstår det også bare
> som om listen er et eksempel, men hvis lukketiden er endnu kortere
> begynder IS vel at have mindre betydning - ikke?

Jo der en tommelfingerregel om, at man kan håndholde ved 1/brændvidden
(i 35 mm ækvivalenter)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 22:58

[snip]
> Må jeg få et par forslag.

Hej Børge.
Har netop været ude her til aften, for at forsøge mig lidt inden
måneformørkelsen indtræder. Jeg har brugt følgende indstillinger:

blænde 5.6 og lukketid 90 for 200mm på 2x teleconverter (hvilket giver en
blænde på 11).

Du kan se resultatet her. Det er et udsnit af det originale billede:

http://www.herbarium.dk/gallery/pictures/DSC_2704_full_moon.jpg

Jeg har efterbehandlet billedet med en smule USM (unsharp mask), øget
kontrasten og gjort billedet en smule mørkere.

Det er nok nogenlunde samme indstilling jeg vil bruge i nat. Hvis jeg da
ikke sover over mig :)
Det var iøvrigt en DEL sværere end jeg havde regnet med, at fange den halo
der var omkring månen her til aften!! Jeg kan uploade et billede, hvis det
har nogen interesse...

Mvh. Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 04:31

Her er et af billederne fra nattens måneformørkelse:

http://www.herbarium.dk/gallery/pictures/DSC_2738_maaneformoerkelse.jpg

Der skulle godtnok bruges noget længere eksponeringstid, end jeg havde
ventet... Det store dilemma var behov for lang eksponeringstid overfor den
bevægelse som månen når at foretage i mellemtiden. Jeg savnede virkelig et
stativ med motor, ligesom med stjernekikkerter. Jeg har foretaget
eksponeringer i intervallet 1/2-16 sekunder. De bedste resultater, var klart
billeder med under 2 sekunders eksponering.
Der er billedinfo til at vise månen i 2x større størrelse, men det giver en
del mere støj. Jeg kan uploade et udsnit i fuld størrelse, hvis det har
interesse.

MH. Jakob