Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Opvarmning til måneformørkelsen
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 20:57

Så fik jeg lige min 1250mm f/14 monteret på mit 20D.
Det er kun manuelt fokus, og jeg synes det er svært at vurdere
helt nøjagtigt.

Men her kan i set hvad 1250mm * 1.6 crop = 2000mm reelt kan
hente ud af månen. Det er skaleret ned til 50%.

http://povlhp.spymac.net/Moon.jpg

Synes selv det mangler skarphed. Og så er der en klat sensorstøv.

Her er så samme motiv med min Sigma EX 100-300mm f/4 + Kenko
Pro 300 1.4x TC:
http://povlhp.spymac.net/Moon2.jpg

Det synes jeg selv er den del skarpere. Det er ikke skaleret,
og stadig er det langt mindre end det andet. Men der er detaljer
med jeg ikke havde i det andet. Måske et spørgsmål om en tilstrækkelig
hurtig lukketid ?

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-04 21:20

meddelelse news:slrncntb01.1dn.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> http://povlhp.spymac.net/Moon.jpg
> Synes selv det mangler skarphed. Og så er der en klat sensorstøv.
Absolut uskarpt.

> [...]
> og stadig er det langt mindre end det andet. Men der er detaljer
> med jeg ikke havde i det andet. Måske et spørgsmål om en tilstrækkelig

Jeg har prøvet et par gange at lave månebilleder - dette er nok det
heldigste: http://inet.uni2.dk/~unimwl/Moontest.jpg (uskaleret) - taget med
et 20D og en Canon 100-400L + Canon 1,4x konverter. Monteret på et godt
stabilt stativ, indendørs gennem åbent vindue, og mirror lock-up benyttet.
Mirror lock-up er absolut en fordel ved måneskud. Prøv også at
eksperimentere med forskellige blændeåbninger - prøv omkring blænde 10.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Anders F

Dato : 26-10-04 22:18

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrncntb01.1dn.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Absolut uskarpt.

....men det er vel bare at få dioptrien til at passe og så stille skarpt! Der
er vel også en "i fokus" indikation?

> Jeg har prøvet et par gange at lave månebilleder - dette er nok det
> heldigste: http://inet.uni2.dk/~unimwl/Moontest.jpg (uskaleret) - taget
> med

Det er tilgængæld flot

/Anders

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 27-10-04 08:18

>Det er tilgængæld flot

Men har da vist fået en ordentlig dose unsharp mask? Der er da i al
fald artefakter der minder derom...

/Anders
--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-10-04 08:49

Anders Rostgaard Bystrup wrote:

> Men har da vist fået en ordentlig dose unsharp mask? Der er da i al
> fald artefakter der minder derom...

Ja, jeg gik nok lidt over stregen, og da det er 1:1-crop er det lidt for
tydeligt. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-10-04 21:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> Så fik jeg lige min 1250mm f/14 monteret på mit 20D.
> Det er kun manuelt fokus, og jeg synes det er svært at vurdere
> helt nøjagtigt.

vibrationer fra for let stativ og spejl bevægelse kan ofte være et problem.
Derfor har du brug for at støtte objektivet yderligere.

evt kan du google på "long lens technique". De tre første links er gode. Og
det gør virkelig en forskel !

Jeg tror desværre, at hvis du skal fotografere måneformørkelse, får du brug
for en sky-skraber, til at rense himlen med. DMI lover regn

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 21:52

In article <417eb44e$0$22683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
>
> vibrationer fra for let stativ og spejl bevægelse kan ofte være et problem.
> Derfor har du brug for at støtte objektivet yderligere.

Jeg fik traget nogle billeder af et TV på den anden side gaden. Her
var lukketiden åbenbart fornuftig, eller det var lettere at justere,
eller luften var mere rolig over så kort et stykke. Så her kunne jeg
det de lodrette RGB bjælker i TV'et. Jeg er overbevist om det er et
trinitron TV :)

> evt kan du google på "long lens technique". De tre første links er gode. Og
> det gør virkelig en forskel !

De er OK. Nu er mit objektiv rimeligt, og ISO på digicams hjælper
gevaldigt med fornuftige lukketider. Det samme gør fattigmands-IS
(tag en serie på 2-5 skud)

> Jeg tror desværre, at hvis du skal fotografere måneformørkelse, får du brug
> for en sky-skraber, til at rense himlen med. DMI lover regn

Desværre ja.

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 26-10-04 21:52

Hvornår sker det?

vh Simon

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-04 22:00

tirsdag den 28. oktober 2004
03:14 - 06:54
total kl. 04:23 - 05:45

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-04 22:24

In article <aVyfd.3748$jT3.3663@news.get2net.dk>, Morten Wartou wrote:
> tirsdag den 28. oktober 2004
> 03:14 - 06:54
> total kl. 04:23 - 05:45

torsdag d. 28

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-04 22:29

meddelelse news:slrncntg32.1e5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> torsdag d. 28

Nåja, jeg var så letsindig bare at klippe det fra en side jeg Googlede mig
frem til, og datoen så meget god ud syntes jeg. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-10-04 23:10

"Simon Tved Bakken" <simonSPAM@tvedbakken.xx> wrote in message
> Hvornår sker det?

http://www.rummet.dk/object.php?obj=9382774

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 22:11

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in
message news:slrncntb01.1dn.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

Jeg har også lige prøvet her til aften, men månen er desværre skjult bag en
tynd dis her på Københavns vestegn (derfor halo'en):

100-400mm + 1.4x TC.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 17.10.04)

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-04 22:13

> [...]
> en
> tynd dis her på Københavns vestegn (derfor halo'en):

Ikke tilgængeligt hér. Og du som har hjemmesider en masse - kan du ikke
trylle? :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 22:19

> Ikke tilgængeligt hér. Og du som har hjemmesider en masse - kan du
> ikke trylle? :)

Nånå. Tjek første billede på min fotolog.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 26.10.04)

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-04 22:28

> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Nånå. Tjek første billede på min fotolog.

Fjongfjong. Det ser nu meget godt ud med "disen" rundt om.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 22:45

> Fjongfjong. Det ser nu meget godt ud med "disen" rundt om.

Ikke helt så fint som dit. Håber, det er disen, der gør forskellen.

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-04 23:09

Jens Bruun wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Ikke helt så fint som dit. Håber, det er disen, der gør forskellen.

Disen er i hvert fald ikke skarphedsfremmende - men min erfaring er, at der
skal en del skud til før man pludselig er heldig, og desuden synes jeg f/16
på 100-400'eren er for meget hvis det skal være skarpt - prøv 8-9 stykker.
Og husk selvf. godt stativ og mirror lock-up. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-10-04 09:53

Morten Wartou wrote:
> Og husk selvf. godt stativ og mirror lock-up. :)

Et dårligt stativ kan jo stives af ved at hænge noget tungt i/på det.

// Hans, der har et frygteligt stativ.
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-10-04 10:00

Hans Joergensen wrote:
> Et dårligt stativ kan jo stives af ved at hænge noget tungt i/på det.

He. Jo, det kan da hjælpe noget, men er benene noget tyndt skidt, bliver det
aldrig rigtigt stabil.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-10-04 10:02

Morten Wartou wrote:
> He. Jo, det kan da hjælpe noget, men er benene noget tyndt skidt, bliver det
> aldrig rigtigt stabil.

Ja det er jo nok rigtigt nok..

Jeg bruger heldigvis ikke mit stativ ret tit, og hvis jeg gjorde
ville jeg nok købe et bedre (bliver jeg nok nød til på et tidspunkt)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-10-04 23:12

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Nånå. Tjek første billede på min fotolog.

Nydeligt.

Jeg har også forsøgt mig med mit noget mere ydmyge udstyr:

http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-43

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 23:16

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-43

Fra i aften? Hvis ja, hvor henne i landet? Der er meget diset i Hvidovre
lige nu, men dit ser ud til at være taget i helt klart vejr.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-10-04 23:22

> Fra i aften?

Ja.

> Hvis ja, hvor henne i landet?

Østerbro.

> Der er meget diset i
> Hvidovre lige nu, men dit ser ud til at være taget i helt klart
> vejr.

Det er også diset her, men disen er næsten forsvundet ved min
efterbehandling (ændring af kontrast og lys) samt USM udover
beskæringen. Lidt rester af disen kan ses nederst i billedet på den
fulde udgave.
Den ubehandlede udgave har jeg lagt op på:
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-44
Her ses auraen tydeligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-04 23:41

> [...]
> efterbehandling (ændring af kontrast og lys) samt USM udover
> beskæringen. Lidt rester af disen kan ses nederst i billedet på den

Inspireret af din dis-frie udgave har jeg rodet lidt videre med min udgave,
og jeg kan faktisk også få auraen helt væk ved at lege lidt med lys/skygge
og kontrast i PS, så næste gang skal jeg bruge lidt mere tid på
efterbehandlingen.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-10-04 01:01

> [...]
> og stadig er det langt mindre end det andet. Men der er detaljer
> med jeg ikke havde i det andet. Måske et spørgsmål om en tilstrækkelig

Nu har jeg også forsøgt, billedet er ikke blevet skaleret ned, men er blevet
klippet lidt i PS, da der ingen grund er til at vise en masse sort

http://home6.inet.tele.dk/sass/maanen/maanen.htm

Det er taget med en Sigma 500 mm f/4,5 EX HSM og en Tokina 2×telekonverter
(konverteren er ret dårlig). Manuel indstilling, da konverteren er manuel.
Det skal også lige nævnes, at stativet jeg brugte ikke er specielt stabilt,
det ryster næsten mere end man gør når man håndholder

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-04 08:02

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Det er taget med en Sigma 500 mm f/4,5 EX HSM og en Tokina
> 2×telekonverter (konverteren er ret dårlig).

Jeg tror, du vil få meget bedre resultat uden den Tokina 2x TC.

> Det skal også lige nævnes, at stativet jeg
> brugte ikke er specielt stabilt, det ryster næsten mere end man gør
> når man håndholder

Nap en stor Gl. Dansk og håndhold i stedet for

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-10-04 08:36

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Jeg tror, du vil få meget bedre resultat uden den Tokina 2x TC.

Jeg er godt klar over, at den ikke er god, den TC, men skulle jo lige prøve,
hehe.

> Nap en stor Gl. Dansk og håndhold i stedet for

Jeg er ikke tosset med Gl. Dansk, må jeg ikke tage en Glenfiddich i stedet

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-10-04 11:39

> Jeg er ikke tosset med Gl. Dansk, må jeg ikke tage en Glenfiddich i stedet

Glen F. duer ikke.

Det SKAL være Gammel Dansk. Hvis du læser på flaske, vil du se at der står
"Tilsat stabilisator".

Bo //

Fra : Erik W.

Dato : 27-10-04 11:55

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse

> Glen F. duer ikke.
>
> Det SKAL være Gammel Dansk. Hvis du læser på flaske, vil du se at der står
> "Tilsat stabilisator".

Kan han ikke opnå samme effekt ved at at tage en Glenfiddich med IS?

Mvh Erik

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-10-04 12:27

"Erik W." wrote:

> Kan han ikke opnå samme effekt ved at at tage en Glenfiddich med IS?

LOL

mvh

Carsten Riis

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-10-04 13:19

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote:

>"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse

>stedet

>Kan han ikke opnå samme effekt ved at at tage en Glenfiddich med IS?

I flere whisky'er (ved ikke lige med Glenfiddich) er farven justeret med
karamel. Vil det ikke give en sepia-agtigt toning af billedet? Jeg tror
ikke det vil klæde månen at blive sepiatonet - men det mener jeg nu om
alle billeder.

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-04 13:32

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> [...]
> med karamel. Vil det ikke give en sepia-agtigt toning af billedet?
> Jeg tror ikke det vil klæde månen at blive sepiatonet - men det mener

Vi skal altså over i noget ren vodka her. Må jeg anbefale den polske udgave?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-10-04 13:49

Fred Espenak ved rigtig meget om formørkelser (både sol og måne) og om
at tage billeder af samme. Prøv at se på hans side:

http://www.mreclipse.com/LEphoto/LEphoto.html

Peter