Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste film til fotografering af sort hund
Fra : Brian Lænø

Dato : 24-10-04 19:10

Hej ng
Jeg skal have taget nogle billeder af en sort lang håret hund "tibetansk
terrier".
Hvilken film vil være bedst til formålet?
Jeg har selv tænk på en langsom sort/hvid film.
Jeg vil tage billederne med et ældre 35mm spejlrefleks kamera "Yashica
FX-3".
Jeg vil også bruge stativ og fjern udløser, så langsomme film burde ikke
give problemer.

--
Brian

Fra : Langgaard

Dato : 24-10-04 20:12

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> FX-3".
> Jeg vil også bruge stativ og fjern udløser, så langsomme film burde ikke

Hej

Der findes ingen deciderede dårlige S/H film, De fleste har deres favorit
(den de altid har brugt), så brug du også den du kender bedst, det er altid
den der giver det bedste resultat.
Men pas på med belysningen, hvis den skal på hvid baggrund, det kan snyde
lysmåleren, så husk at lave en nærmåling, for at få tegning i den sorte
pæls.
--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Brian Lænø

Dato : 24-10-04 20:44

"Langgaard" skrev i
> [...]
> Men pas på med belysningen, hvis den skal på hvid baggrund, det kan snyde
> lysmåleren, så husk at lave en nærmåling, for at få tegning i den sorte

Det er meningen at det skal være udendørs billeder.
Grunden til jeg spørger, er at jeg ret sjældent tager billeder med det
kamera.
Hidtil har jeg kun brugt farve film.
Kan du anbefale nogen bestemt type film til formålet?
Den med nærmåling vil jeg huske.

--
Brian

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 24-10-04 22:14

> [...]
kamera.
> Hidtil har jeg kun brugt farve film.
> Kan du anbefale nogen bestemt type film til formålet?

Køb dig en Kodak T400 CN - den fremkaldes i samme proces som almindelige
farvenegativ, er rigtig skarp og har et meget stort eksponeringsspillerum -
du kan næsten ikke komme til at glippe lysmålingen.

Jeg har forstørrelser i A3, hvor korn kun kan ses når man trykker næsen mod
glasset - imponerende. De har forresten også lavet den i en Portra udgave -
lidt dyrere, men tilgengæld kan selv den ringeste fotopusher ikke ødelægge
resultatet.

Held og lykke.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : AS

Dato : 24-10-04 21:02

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

> [...]
> Men pas på med belysningen, hvis den skal på hvid baggrund, det kan snyde
> lysmåleren, så husk at lave en nærmåling, for at få tegning i den sorte

Man kan prøve at måle på den sorte hund og korrigere eksponering med
ca. -1,5 -2. den bedst er med bracketing +/- 0,5.

Fra : Brian Lænø

Dato : 24-10-04 21:45

"AS" skrev

> altid
>

> Man kan prøve at måle på den sorte hund og korrigere eksponering med
> ca. -1,5 -2. den bedst er med bracketing +/- 0,5.

Jeg har kun den lys måler der er indbyget i kameraet, og den er ret simpel.
Den giver kun 3 mulige svar: - (for lidt lys), grøn (ok) og + (for meget
lys).
Hvis jeg forstår dig rigtig, så bør jeg justere kameraet så lyset er ok, for
der efter at give den lidt ekstra lys (tid eller blænde).

--
Brian

Fra : AS

Dato : 24-10-04 22:44

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
for
> der efter at give den lidt ekstra lys (tid eller blænde).

Ca. i den stil. Du skal prøve at måle og indstille rigtig eksponering, når
du ser kun hundpels i søgeren. Så er den eksponering rigtig, hvis hunden var
18% grå Hvis man eksponere med disse indstillinger, så bliver den grå på
billedet. Der er kendt, at der er forskel af ca. 2 eksponeringstrin mellem
grå og sort. Så skal man give ca. 2 trin mindre lys. 1 trin = dobbelt
forskel på eksponeringstid eller blænde. Dvs., en af de 3 muligheder:
blænde skal lukkes med 2 klik-klik øvelse eller
eksponeringstid skal være kortere med 2 trin eller
blænde lukkes med 1 trin + eksponerigstid forkortes med 1 trin.
I alle 3 tilfælde får man i 2 trin midre eksponering. For at træfe bedst
skal man bruge bracketing: eksponere med disse indstillinger og prøve med
ca. 0,5 trins deviation fra disse. Det er tydeligt nemmere med en ladscape,
end med hund, dog, hvis man ikke prøver, så får man aldrig nogen billede
Det er altid meget svært med ekstremt mørk eller lyst subjekt.

Om film kan jeg ikke sige så meget. I min filmtid har jeg brugt mest Fuji.
Jeg tror, at Reala har størst brede for at gengive kontraster. Ud af
slidefilm vil jeg tror er Provia. Jeg kender ikke så godt alle de nye pro
film, heller ikke Kodak. Muligvis nogen anden kan sige mere om det.

Fra : Brian Lænø

Dato : 26-10-04 18:33

"AS" skrev
> [...]
> slidefilm vil jeg tror er Provia. Jeg kender ikke så godt alle de nye pro
> film, heller ikke Kodak. Muligvis nogen anden kan sige mere om det.

Jeg fant lige en forklaring og en let løsning her:
http://www.temafoto.dk/nyttigetips.htm
Ideen er at man holder et 18% grå papir op foran motivet, og indstiller
efter det.

--
Brian