Opgradering af 4 år gl. PC
Fra : Michael

Dato : 03-11-04 20:40

Min PC er efterhånden blevet noget sløv at arbejde med, fx er den 20
sek. om at starte WinAmp op. At dømme på taskmanager'en er det dog ikke
CPU'en der er flaskehalsen.

PC'en er en 4 år gammel Fujitsu-Siemens Scaleo P86-51-H med flg.
komponenter:

CPU: Intel Pentium 3 Coppermine, 866 MHz
Bundkort: Gigabyte 6VX7-4X
RAM: 128MB(PC133) + 256MB(PC133) + 32MB(PC100) SDRAM
Grafikkort: Nvidia GeForce2 MX/MX400, 32MB
Lydkort: Creative SB Live! Value (WDM)
Harddisk: Maxtor 33073H4, 30GB
Netkort: ZyAIR B-220 IEEE 802.11b USB Adapter
OS: Win2000 Pro

Jeg har desuden en ekstern harddisk som er forbundet via firewire (netop
for ikke at belaste CPU'en).

Vil jeg få noget ud af at købe mere RAM eller et nyt grafikkort
(bundkortet har en 4x AGP 2.0 slot)- eller er den bare ved at være moden
til udskiftning?

PC'en bliver fortrinsvis brugt til billedbehandling og surferi på
nettet.

/Michael

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-11-04 20:53

Michael wrote:
> Min PC er efterhånden blevet noget sløv at arbejde med, fx er den 20
> sek. om at starte WinAmp op. At dømme på taskmanager'en er det dog
> ikke CPU'en der er flaskehalsen.
<klip>
> RAM: 128MB(PC133) + 256MB(PC133) + 32MB(PC100) SDRAM
<klip>

Den PC100 stang ville jeg hive ud, den reducerer hastigheden på de andre 2
blokke. 32MB fra eller til gør ikke den store forskel med 384MB, men det
går hårdt udover hastigheden.

> Vil jeg få noget ud af at købe mere RAM eller et nyt grafikkort
> (bundkortet har en 4x AGP 2.0 slot)- eller er den bare ved at være
> moden til udskiftning?

Man kunne måske smidde en stang pc133 128MB+ i istedet for den 32MB, men
ellers er systemet rimeligt skaleret. Hvis pc'en har kørt i 4 år uden at
blive formateret/reinstalleret, så var det måske værd at starte der.

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 03-11-04 21:13

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> men ellers er systemet rimeligt skaleret. Hvis pc'en har kørt i 4 år
> uden at blive formateret/reinstalleret, så var det måske værd at

Enig i at en formatering efterfulgt af en reinstallering vil give bedre
performance.
Før dette forsøges, foreslår jeg et du laver en defragmentering af
harddisken,
installerer et hjælpreprogram fra sysinternals
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml
og lader det køre på boottidspunktet.

Også DOS programmet DIRMS kan måske forbedre ydevnen:
http://www.dirms.com/

Endelig kan nogle af Windows's 'tegnefilms-effekter' slås fra,
og dermed forbedre ydeevnen. Download og installer Tweakui
http://www.snapfiles.com/get/tweakui.html
Gå ind på 'General' fanebladet, og fjern så mange tegnefilm som du synes.

Tøm også internet explores Cache, delete temporare filer,
og afinstaller programmer som du alligevel ikke bruger.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-11-04 21:18

On Wed, 3 Nov 2004 19:40:08 +0000 (UTC), Michael <nospamtome@mail.dk>
wrote:

> [...]
> til udskiftning?
>
> PC'en bliver fortrinsvis brugt til billedbehandling og surferi på

Hej
Det grafikkort er fint til dit brug. Din ram mængte er heller ikke noget
stor problem. Cpuen er lidt på den langsomme side, men ikke alarmerende
langsom. Hvis maskinen har virket tilfredsstillende så kan den komme til
det igen. Prøv i første omgang at formatere og geninstaller windows. Dit
motherboard er ikke værd at bygge videre på det kan kun tage en lidt
størrer cpu og en så lille opgradering vil du ikke kunne mærke. Du kan
sætter op til 3X512mb ram i men det vil heller ikke give ret meget. Alt
over 512mb til dit brug er spildt.

Ellers er mit bud på en opgradering. Behold lydkort, grafikkort, netkort
og win2K. Sælg cpu, ram og mobo i dk.marked.edb.intern
Nu skriver du ikke hvilken ekstern harddisk du har. Men hvis det er en med
en løs IDE disk inden i kan det være at du kan bytte om på de to harddiske
og få en højere yddelse ud af det. Elles skal du have fat i en ny
harddisk. Det har utrolig stor betydning for hvor hurtig maskine er.

Mobo       ABIT NF7
CPU       AMD AthlonXP-M 2400+, 35Watt
Køler      Spire WhisperRock IV
Harddisk   Maxtor +9, 120GB, Fluid, ATA133, 8MB
Ram      Kingston DDR3200 512mb

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-04 21:19

> [...]

>CPU'en der er flaskehalsen.
>
>PC'en er en 4 år gammel Fujitsu-Siemens Scaleo P86-51-H med flg.

...cut

Gammel sag - Men den kan vel fortsat bruges i almindelig daglig brug.

Hvis du ønsker mere fart vil jeg anbefale helt ny PC - Det er alt for
kostbart at opgradere enkeltdele i den gamle maskine, den bliver
alligevel aldrig en rigtig hurtigløber, og så kan du ikke genbruge
delene når du alligevel må købe ny maskine...

<mlr>

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-11-04 21:53

Michael's utterance expressed in

> Min PC er efterhånden blevet noget sløv at arbejde med, fx er den 20
> sek. om at starte WinAmp op. At dømme på taskmanager'en er det dog ikke
> CPU'en der er flaskehalsen.

Jeg tror snarere der er et opsætningsproblem eller manglende
cache af en slags? Jeg har en ældre oldsag og et program
som winamp starter på ca. 2 sek. (jeg talte enogtyve toogt.).
Jeg har 6k numre i dens playlist så det er ikke derfor.

Til det behov du beskriver burde din computer være hurtig
nok. Men hvis din billedbehandling er PS cs med kæmpe store
billeder, er bedre cpu og mere ram nok en god ide :)

> PC'en er en 4 år gammel Fujitsu-Siemens Scaleo P86-51-H med flg.
> komponenter:

heh min er 7 år gammel :P

> CPU: Intel Pentium 3 Coppermine, 866 MHz
Amd K6-2,300 MHz

> Bundkort: Gigabyte 6VX7-4X
Ali p55

> RAM: 128MB(PC133) + 256MB(PC133) + 32MB(PC100) SDRAM
384 MB pc100

> Grafikkort: Nvidia GeForce2 MX/MX400, 32MB
S3 Virge DX og Voodoo2

> Lydkort: Creative SB Live! Value (WDM)
SB awe32

> Harddisk: Maxtor 33073H4, 30GB
2GB maxtor, 6 GB maxtor, 80 GB IBM

> Netkort: ZyAIR B-220 IEEE 802.11b USB Adapter
noname 100 Mbit

> OS: Win2000 Pro
do

Jeg sidder just nu og støver nettet igennem for
at finde ud af hvilke stumper jeg skal købe når
jeg nu vil bygge mig en ny. For den ovenstående
konf. er _ikke_ så sjov længere...

Så snart skulle der komme andre boller på suppen.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : NN

Dato : 03-11-04 22:26

Det er jo mageløst - bare ved at pille PC100 RAM-klodsen ud starter
WinAmp nu op på 9 sek.! Jeg troede ellers ikke at de enkelte
RAM-klodsers hastighed påvirkede hinanden, men der blev jeg altså
klogere.

Geninstallation og windoze-tweaking må vente til weekenden.

Den eksterne harddisk er en 250GB Maxtor OneTouch som jeg bruger til
data og backup (og som jeg slukker når jeg laver "farlige" ting), så jeg
er ikke meget for at splitte den ad og sætte disken direkte i PC'en. Men en
ny hurtigere sag måske?

Der sidder forresten en anden gammel harddisk på samme IDE-kabel som den
primære disk; kan det også påvirke performance?

Tak for svarene indtil videre!

/Michael

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-11-04 23:21

NN wrote:
> Det er jo mageløst - bare ved at pille PC100 RAM-klodsen ud starter
> WinAmp nu op på 9 sek.!

Winamp 2.91 / 2.95 (som jeg mener stadigvæk er den bedste og mindst resource
krævende) starter i samme splitsekund som jeg trykker, kræver målfoto for at
afgøre om den faktisk ikke starter lidt før jeg trykker :)

http://www.oldversion.com/download.php?idlong=ca5314a058f3b4e79a9039d47b971f06

Jeg troede ellers ikke at de enkelte
> RAM-klodsers hastighed påvirkede hinanden, men der blev jeg altså
> klogere.

De kører alle ved samme hastighed, med laveste fællesnævner.

> Der sidder forresten en anden gammel harddisk på samme IDE-kabel som
> den primære disk; kan det også påvirke performance?

Du kan måske få (endnu) et boost hvis dine diske (heller) ikke kører ved
optimal hastighed. Har du 80 leders kabel ? kører de max dma tilstand ?
Bundkort drivere ? På gamle bundkort kan du faktisk godt opleve at de også
kører ved samme (laveste) hastighed.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 00:41

NN wrote:

> WinAmp nu op på 9 sek.! Jeg troede ellers ikke at de enkelte
> RAM-klodsers hastighed påvirkede hinanden, men der blev jeg altså
> klogere.

Som Sune skriver, laveste fællesnævner...
Din CPU opererer vel med 6.5x BUS-hastighed (866/133), hvilket giver
650MHz, når der sidder et PC100 modul i maskinen.

> Geninstallation og windoze-tweaking må vente til weekenden.

Det kan jeg ikke forestille mig skulle blive nødvendigt. Defrag er som
regel nok.

> [...]
> data og backup (og som jeg slukker når jeg laver "farlige" ting), så
> jeg er ikke meget for at splitte den ad og sætte disken direkte i

Disken er hurtig nok. Men hvad med interfacet?
Er det USB1.1 eller USB2.0?

> Der sidder forresten en anden gammel harddisk på samme IDE-kabel som
> den primære disk; kan det også påvirke performance?

Måske. Det afhænger af begge diske.

Hvor ligger systemet?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-11-04 23:17

"Michael" <nospamtome@mail.dk> skrev i en meddelelse

> PC'en bliver fortrinsvis brugt til billedbehandling og surferi på
> nettet.
>
> /Michael

Til billedbehandling er memory noget der rykker, så skift evt. de mindr
blokke med et par større.
Noget tyder dog på, at dit problem skyldes noget snavs.
Hvis du bruger win98 eller me bliver en pc utroligt sløv, hvis der ligger
mange temporære internetfiler.
Så få først slettet alle disse filer samt cookies. Dernæst skal du se på
dine temp mapper og få tømt dem.
Jeg har lige haft 2 sløve pc.er med win98 under behandling.
Den ene havde 60.000 midlertidige internetfiler og den anden 76.000, så da
de kom væk var det 2 helt nye pc.er at arbejde med, så det kunne måske også
hjælpe dig.
Ellers skal du måske se på dine ledige resourcer - har du mange ting som
automatisk starter op, kan det også tappe den for kræfter.

Kurt

Fra : Jacob E.

Dato : 03-11-04 23:56

Michael wrote:
> [...]
> ikke CPU'en der er flaskehalsen.
>
> PC'en er en 4 år gammel Fujitsu-Siemens Scaleo P86-51-H med flg.
<KLIP>

Mit bud:
Kør en ordentlig omgang udrensning på den: AntiVirus (hvis du har Norton
AV-program, så skift det ud!), Ad-Aware+Spybot, defragmentering, opdater
alle dine drivere, tjek din maskine igennem for processor som kører, uden
der er behov for det. Se om det ikke hjælper, før du begynder at opgradere
din hardware.
Jeg kører personligt PIII-800 mhz med 256 mb RAM, og det kører ganske fint,
selvom jeg primært bruger den til professionel lydredigering.

Mvh Jacob

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-04 07:16

Hej

Michael wrote:
> Vil jeg få noget ud af at købe mere RAM eller et nyt grafikkort
> (bundkortet har en 4x AGP 2.0 slot)- eller er den bare ved at være moden
> til udskiftning?

Hiv de 32Mb ud og erstat dem med 128mb PC133, hvis du finde det til
rimelige penge. Køb en ny harddisk i størrelsesorden 120-200Gb. Den vil
være væsentlig hurtigere end den du har nu. Overvej om det skal være
SATA og køb en tilhørende løs controller. Til sidste skifter du
grafikkortet ud med et der koster ca 700-1000,-. For eksempel dette
Radeon 9600Pro:

Rammen er en engangsinvestering, da den ikke kan flyttes til en ny PC.
Både harddisk og grafikkort kan flyttes. Du skal lige sikre dig at din
maskine kan tage så stor en harddisk og ligeledes skal du lige tjekke mo
grafikkortet kan køre som AGP4, selvom det er et AGP8 kort.

Til sidst omformaterer du din maskine og du rydder godt og grundigt op i
de ting du smider ind igen.

Så vil du opleve at du har fået en helt ny maskine. De 866Mhz kan
sagtens trække de nævnte ting og du vil måske endda kunne spille nogle
af de nyere spil.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 09:51

Karsten Feddersen wrote:

> være SATA og køb en tilhørende løs controller. Til sidste skifter du
> grafikkortet ud med et der koster ca 700-1000,-. For eksempel dette

Nej. Han har ikke noget at bruge et nyt grafikkort til, så lad os spare
ham for de udgifter.

> sagtens trække de nævnte ting og du vil måske endda kunne spille
> nogle af de nyere spil.

Hvis du læser, så spiller han ikke. Han har derfor ikke noget at bruge
et stort accelereret grafikkort til.

Jesper G. Poulsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-04 11:07

Hej

Jesper G. Poulsen wrote:
> Nej. Han har ikke noget at bruge et nyt grafikkort til, så lad os spare
> ham for de udgifter.

Da jeg skiftede mit MX2 kort ud med et MX440 kort spillede jeg heller
ikke, men det gjorde bestemt underværker i Windows. Des hurtigere kortet
kan behandle de data det modtager fra CPU'en des hurtigere kan CPU'en
løse andre opgaver.

På arbejde gik vi med den tro at et gammelt PCI grafikkort var fint til
den server, men det var det ikke.....

> Hvis du læser, så spiller han ikke. Han har derfor ikke noget at bruge
> et stort accelereret grafikkort til.

Det kunne jo skyldes grafikkortet at han ikke spiller . Sådan har jeg
det da selv. Der er visse spil der ikke engang ryger ind på computeren
fordi mit MX440 er sløv som bare pokker.

mvh
Karsten

Fra : Michael

Dato : 04-11-04 11:35

Da hverken CPU- eller RAM-forbrug er oppe at ringe i taskmanageren,
kunne det måske hjælpe med et nyt grafikkort.

Radeon 9600Pro er foreslået:

Passer et AGP 8x grafikkort overhovedet i mit bundkort, når specs siger:
"1 AGP slot supports 4x mode & AGP 2.0 compliant"?

Og vil det ikke være bedre med PCI Express hvis jeg engang opgraderer
bundkortet, dvs. at jeg alligevel ikke kan genbruge grafikkortet til den
tid?

/Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 12:18

Michael wrote:

> Passer et AGP 8x grafikkort overhovedet i mit bundkort, når specs
> siger: "1 AGP slot supports 4x mode & AGP 2.0 compliant"?

Ja.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 01:05

> Da hverken CPU- eller RAM-forbrug er oppe at ringe i taskmanageren,
> kunne det måske hjælpe med et nyt grafikkort.

Nej. Det er din harddisk.
Enten er det fordi den er voldfragmenteret, bare gammel og langsom eller
også sidder den på et for sløvt interface.

Find ud af hvad controleren på bundkortet kan klare.
Hvis den kan klare ATA66 eller mere så køb en ny disk og brug et 80-leder
kabel.

Hvis du skal spare købet af en ny harddisk, så sørg for at den er
defragmenteret og sidder med et 80-leder kabel.
Men en 4 år gammel disk er helt sikkert langsom efter dagens standard, og
din maskine ville under alle omstændigheder nyde godt af en reinstallation.

Hvis controlleren kun understøtter PIO-mode eller lignende, så køb også en
ny controller.
Under alle omstændigheder, så sørg for at din systemdisk sidder som master
uden andre enheder på kablet.

Et nyt grafikkort mener jeg er spild af penge.

Rune

Fra : Michael

Dato : 08-11-04 10:41

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote in
> Hvis controlleren kun understøtter PIO-mode eller lignende, så køb også
> en ny controller.

Tak for tippet. Disken sidder alene på et 80-leder kabel, men jeg ved ikke
lige med "PIO-mode"? Specs på bundkort og harddisk er:

Gigabyte 6VX7-4X On-Board IDE:
2 IDE bus master (DMA 33/ ATA 66) IDE ports for up to 4 ATAPI devices
Supports PIO mode 3, 4 (UDMA33/ATA66) IDE & ATAPI CD-ROM

Maxtor 33073H4 Key Features:
Supports ATA/5 for up to 100 MB/sec data transfers
512 KB Cache Buffer
5,400 RPM Spin Speed
< 9.5 ms average seek time

Jeg vil blive glad for et forslag til en ny harddisk og evt. controller.
Den behøver ikke at være særlig stor, da jeg har en 250 GB ekstern
harddisk til data.

/Michael

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 01:05

> [...]
> 2 IDE bus master (DMA 33/ ATA 66) IDE ports for up to 4 ATAPI devices
> Supports PIO mode 3, 4 (UDMA33/ATA66) IDE & ATAPI CD-ROM

Den gode nyhed er at dit bundkort understøtter op til ATA66 hvilket er
rigeligt.
Hvis altså den bruger det... Se i enhedshåndtering.

> Maxtor 33073H4 Key Features:
> Supports ATA/5 for up to 100 MB/sec data transfers
> 512 KB Cache Buffer
> 5,400 RPM Spin Speed
> < 9.5 ms average seek time

Den dårlige nyhed er at den harddisk _er_ langsom.
Du skal bemærke at man har ændret målemetode på søgetider.
I gamle dage målte man tiden til læsehovedet var placeret over det korrekte
spor, i dag regner man inklusive rotations-latenstid.

Moderne diske er minimum dobbelt så hurtige.
Hvis det er en trøst, så er det ellers en disk som klarede sig godt for 4 år
siden

> Jeg vil blive glad for et forslag til en ny harddisk og evt. controller.
> Den behøver ikke at være særlig stor, da jeg har en 250 GB ekstern
> harddisk til data.

En billig 7200 RPM disk.
Jeg ville vælge en Barracuda 7200.7 da de er ganske lydløse.
40GB=360kr. 80GB=400kr.

Det er altså en billig opgradering du vil blive glade for. Er den gamle
Maxtor ikke også begyndt at støje?

Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 12:20

Karsten Feddersen wrote:

> Da jeg skiftede mit MX2 kort ud med et MX440 kort spillede jeg heller
> ikke, men det gjorde bestemt underværker i Windows. Des hurtigere

Jeg skiftede fra et GF2MX200 til et GF4Ti4200x8AGP og der var _nul_
forskel i Windows. Spillene derimod har fået et _kraftigt_ løft.

> På arbejde gik vi med den tro at et gammelt PCI grafikkort var fint
> til den server, men det var det ikke.....

Hvad?

> Det kunne jo skyldes grafikkortet at han ikke spiller . Sådan har

Tror du selv på det?

Jesper G. Poulsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-04 12:59

Hej

Jesper G. Poulsen wrote:
> Hvad?

PCI kortet sløvede maskinen i en grad så det gik ud over dens database
performance. Først da der kom et AGP kort i opførte den sig normal.

> Tror du selv på det?

MICHAAAAAAEL........

mvh
Karsten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 16:06

Karsten Feddersen wrote:

> PCI kortet sløvede maskinen i en grad så det gik ud over dens

En server der står med en grafisk konsol?

Jesper G. Poulsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-04 16:53

Hej

Jesper G. Poulsen wrote:
> En server der står med en grafisk konsol?

Windows 2000 server.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 22:12

Karsten Feddersen wrote:

> Windows 2000 server.

Okay. I min verden anvender man ikke Windows-servere med så gammelt
hardware.
Nu er der jo heller ikke tale om at Michael har PCI-grafikkort i sin
maskine - hans maskine bliver ikke hverken langsommere eller hurtigere
af at få et grafikkort til over 700,- i.

Jesper G. Poulsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-04 09:41

Hej

Jesper G. Poulsen wrote:
> Okay. I min verden anvender man ikke Windows-servere med så gammelt
> hardware.

Det er det heller ikke i min verden, men det var en nødløsning da det
AGP kort der sad i skulle bruges her og nu, som reserve, et andet sted.

Overraskelsen var skam også stor da vi fandt ud af hvilken påvirkning
det havde.

Fra : Michael

Dato : 04-11-04 09:31

Den eksterne harddisk er forbundet via Firewire, så der skulle vist ikke
være noget at komme efter mht. performance.

Jeg har i forvejen sat IE fil-cachen ned til 60 MB, så den skulle også
være god nok. Det var iøvrigt efter råd fra:
http://www.pcpitstop.com/pcpitstop/

Jeg bruger McAfee 5.1 antivirus, ZoneAlarm firewall og kører jævnligt
Ad-Aware, så der skulle ikke være problemer med virus eller spyware.

Bundkortet har næst-nyeste driver. Jeg var igennem et mareridt med den
nyeste driver, da bundkortet så ikke kunne finde diskene. Der var jeg
godt nok glad for diskettedrevet og mine gamle DOS-disketter!

Næste skridt bliver defragmentering af harddisken, afinstallation af
overflødige programmer og opdatering af drivere. Og så vil jeg også
prøve at hive den gamle sekundære harddisk af, da jeg sagtens kan
undvære den.

Geninstallation og evt. ny hardware (RAM/harddisk/grafikkort) må vente
til jeg har resultatet af ovenstående.

/Michael