Når samlever betaler del af andelsbolig
Fra : Christian

Dato : 03-11-04 12:17

Heps,

Vi (kjæresten og jeg) har købt en andelsbolig formedelst 300.000 kr.
Dem betaler jeg, og jeg står som ejer på andelsbeviset. som er
udformet.

Kæresten vil gerne hjælpe med, og betaler 50.000 kr. Jeg vil gerne
sikre hende, at hun får dem igen, hvis vi en dag bliver sure på
hinanden. Så hellere få det skrevet ned mens vi er gode venner.

Jeg læste engang, muligvis herinde, at et sådant dokument hed noget
helt specielt, og der fandtes en standard måde at udforme et sådant
på.

Jeg vil mene, at hvis jeg bare skriver "Kærestens navn har, i
forbindelse med køb af ... betalt 50.000" og så skriver vi under, vil
være tilstrækkeligt. Men - hvis der findes noget tilnærmelsesvist
standard vil jeg da gerne benytte det.

Nogne der kan lede mig i den rette retning?

/Christian

Fra : MAndersen

Dato : 03-11-04 13:03

"Christian" <christian@fabel.dk.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> standard vil jeg da gerne benytte det.
>
> Nogne der kan lede mig i den rette retning?

Det hedder vist en samlejekontrakt - sludder - samlivskontrakt, og bør
udformes af en advokat.

MAndersen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 03-11-04 15:07

On Wed, 3 Nov 2004 13:02:56 +0100, "MAndersen" <ups@post.uk> wrote:

>Det hedder vist en samlejekontrakt - sludder - samlivskontrakt, og bør
>udformes af en advokat.

Jeg tror dit første bud var tættest på - sam-eje-kontrakt, kaldte
vores boligadvokat det, da kæresten og jeg købte hus. Hun syntes
iøvrigt vi hellere skulle bruge pengene på et bryllup, så det gjorde
vi :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-11-04 15:51

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> [...]
> vores boligadvokat det, da kæresten og jeg købte hus. Hun syntes
> iøvrigt vi hellere skulle bruge pengene på et bryllup, så det gjorde

Jep, det klarer rigtig mange problemer i det daglige og når det værste
skulle ske...Og man kan udnytte hinandens skattefradrag, hvis det er det
man vil (hhv. har brug for).

mvh

Carsten Riis

Fra : Diesell

Dato : 03-11-04 20:04

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> vores boligadvokat det, da kæresten og jeg købte hus. Hun syntes
> iøvrigt vi hellere skulle bruge pengene på et bryllup, så det gjorde

Bryllup til 2.000,- WOW - det må jeg lige la' gå videre....

---
Jesper

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-04 21:22

"Diesell" <jensn@FJERNDETTEjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er korrekt- en samejekontrakt - den bør ikke nødvendigvis udformes af
en advokat, men man kan i øvrigt finde en på nettet lige til at udfylde - og
der er ingen købstvang. En sådan kontrakt er udformet af en advokat (kan
være det) og man kan så efterfølgende betale de få kroner det koster at få
en fysisk advokat til at se på den -men den bør så derpå tinglyses.

Vi lever i et hus, hvor en barndomsven ejer en trediedel - vi har en sådan
samejekontrakt, fundet på nettet, udformet af en advokat og gennemlæst af
vores advokat i forbindelse med huskøbet -prisen var vist 700 kr.
Derpå blev det anbefalet at vi fik den tinglyst - det har vi valgt ikke at
gøre, men det kan være en god idé.

--
ahw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-11-04 22:24

"Diesell" wrote

> Bryllup til 2.000,- WOW - det må jeg lige la' gå videre....

En tur på rådhuset + middag i tosomhed kan vel ikke blive til meget mere?

- Peter

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 03-11-04 23:05

On Wed, 3 Nov 2004 20:03:47 +0100, "Diesell"
<jensn@FJERNDETTEjubiimail.dk> wrote:

>"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

>Bryllup til 2.000,- WOW - det må jeg lige la' gå videre....

Nu skulle hun have lidt mere end 2000,- for at udforme den og det var
endda med rabat, fordi hun jo allerede tjente tykt på at ordne
huspapirerne for os. Derudover sagde jeg ikke noget om, at det dækkede
hele brylluppet Jeg mener dog ikke vi brugte meget mere end
6.000,- kr på det - et jakkesæt til mig, fruen havde en kjole hun
ville have på, rådhuset kostede ikke noget, grundejerforeningens
fælleshus kostede omkring 1.000,- og maden lavede svigerfar og jeg.
Der var ca. 30 gæster.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-11-04 19:42

MAndersen wrote:
-snip-

> Det hedder vist en samlejekontrakt - sludder - samlivskontrakt, og bør
> udformes af en advokat.

Sådan nogen skide pengegriske advokater... Hvad med et simpelt
gældsbrev? De ligger da rundt omkring på nettet, SVJH og kræver ikke en
advokat.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : MAndersen

Dato : 03-11-04 21:35

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> MAndersen wrote:
> -snip-

> Sådan nogen skide pengegriske advokater... Hvad med et simpelt gældsbrev?
> De ligger da rundt omkring på nettet, SVJH og kræver ikke en advokat.

Lige så vel som der er pengegriske advokater, er der også pengegriske
elektrikere, smede, ingeniører m.m. - og mon ikke der er flere af de
sidstnævnte end den førstnævnte.
Som kontant fremførte i går, kan det være en overordentlig god ide at bruge
advokat. Mon ikke nogle tusinde kr. havde været givet godt ud !
Man kommer selvfølgelig aldrig uden om, at nogle ikke kan tåle, at andre
tjener mere nogle.

MAndersen

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 21:40

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kommer selvfølgelig aldrig uden om, at nogle ikke kan tåle, at andre
> tjener mere nogle.

Det er sgú så sandt som det er skrevet.

Bjørn Jørvad

Fra : Karsten

Dato : 04-11-04 07:28

> [...]
>
> Lige så vel som der er pengegriske advokater, er der også pengegriske
> elektrikere, smede, ingeniører m.m. - og mon ikke der er flere af de

HOV HOV ---- vi ingeniører er ikke pengegriske. Vi vil kun have det vi er
værd (og så lidt til)

Karsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-04 23:21

MAndersen wrote:

> [...]

> Lige så vel som der er pengegriske advokater, er der også pengegriske
> elektrikere, smede, ingeniører m.m. - og mon ikke der er flere af de

Nej, tror jeg ikke. Den eneste jura-studerende som jeg kan huske at jeg
har mødt i virkeligheden var for ca. 1,5 år. Han fortalte mig at han
hovedsageligt læste jura pga. udsigten til at tjene mange penge bagefter.

De ingeniørstuderende jeg kender har valgt studiet fordi de er
teknik-interesserede. Iøvrigt tjener advokater vist mere end ingeniører,
selvom jeg er lidt usikker (gennemsnitslønnen).

> Som kontant fremførte i går, kan det være en overordentlig god ide at bruge
> advokat. Mon ikke nogle tusinde kr. havde været givet godt ud !

Sku´ ikke for noget så simpelt som at udfylde nogle papirer (lavet af en
jurist) man kan hente på nettet for ca. kr.1000,- og så får man vist
også en smule telefonrådgivning oven i hatten til den pris, har jeg læst
et sted.

> Man kommer selvfølgelig aldrig uden om, at nogle ikke kan tåle, at andre
> tjener mere nogle.

Du vrøvler.