Min far - arver jeg ham ?
Fra : CS

Dato : 02-11-04 08:32

Hej Gruppe.

Jeg har aldrig kendt min far og har nu et spørgsmål til gruppen angående den
arv som han efterlader når han engang dør.

Min mor og ham var aldrig gift (de havde blot en affære)
Min far har betalt børnepenge i 18 + 2 år ekstra under mine studier i min
ungdom
Min far giftede sig senere og fik 2 børn med hans kone - den ene af de 2
børn er senere afgået ved døden.
Min far har betydelige summer i form af fast bolig, samt værdier i det firma
han driver.
Min far er i dag omkring 70 år

Jeg ved ikke om det er nok oplysninger til at kunne afdække forhold der gør
sig gældende for at I her i gruppen kan svare. Hvis ikke, så må i meget
gerne oplyse hvilke informationer der mangler.

Beskriv venligst hvordan jeg skal forholde mig og hvilke tiltag jeg skal
foretage for at arve min far !

Fra : David T. Metz

Dato : 02-11-04 11:07

CS wrote:

> Beskriv venligst hvordan jeg skal forholde mig og hvilke tiltag jeg
> skal foretage for at arve min far !

Du skal ikke gøre noget og ja du arver. Det afhænger dog delvist af om hans
kone lever videre, testamente osv. hvor meget, men det vil altid være noget
(forudsat boet er over et vist minimum).

David

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 15:33

CS wrote:

> Beskriv venligst hvordan jeg skal forholde mig og hvilke tiltag jeg
> skal foretage for at arve min far !

Da der ikke synes at være problemer omkring faderskabet, vil din fars
tvangsarvinger (som du er en af) arve mindst halvdelen af boet til deling.
Dette kan ikke fraviges ved testamente. Er der ikke oprettet testamente, vil
du arve på lige fod med de andre arvinger (din halvbroder/søster) og din
fars hustru. Du har desuden medbestemmelse over boet, når din far engang
dør. Du behøver ikke at foretage dig andet end at kontakte bobestyreren
(evt. igennem en egen advokat), når din far engang afgår ved døden.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : CS

Dato : 02-11-04 16:14

Tak for svarene

Har lige et tillægsspørgsmål :

Nu går jeg jo ikke og checker om han er døden nær, eller han på anden måde
er ved dårligt helbred.

Men een ting er sikkert - vi dør alle - også han. Hvis jeg ikke er opmærksom
på hans død og der går et ½ eller helt år før jeg får den oplysning - hvad
så ???

Kan de dele boet uden min medvirken ??

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 16:21

CS wrote:

> Men een ting er sikkert - vi dør alle - også han. Hvis jeg ikke er
> opmærksom på hans død og der går et ½ eller helt år før jeg får den
> oplysning - hvad så ???
>
> Kan de dele boet uden min medvirken ??

Mine evner rækker kun til at svare: Nej! Det er bobestyrers pligt at sørge
for, at alle arvinger bliver fundet. Måske andre kan svare på, hvad der
sker, hvis bobestyrer ikke "opdager" en arving.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders r.e.m.o.v.e c~

Dato : 02-11-04 16:46

> [...]
> for, at alle arvinger bliver fundet. Måske andre kan svare på, hvad der
> sker, hvis bobestyrer ikke "opdager" en arving.

Det er så ikke helt korrekt. Min kones far døde for et par mdr. siden. De
havde ikke haft kontakt i ca. 15 år. Hvis ikke bobestyreren ( hans søster )
havde oplyst at min kone eksisterede var vi aldrig blevet kontaktet, og boet
kunne være delt uden hendes viden. Jeg undrede mig da også overfor
skifteretten ( ikke fordi jeg var grisk eller noget, men over at man kan ha'
børn uden at skifteretten er opmærksomme på det. Vi har jo trods alt et
CPR-system i DK )

MVH Anders

Fra : Ronnie

Dato : 02-11-04 17:30

Har oplevet det du skriver to gange. Det må betyde, at skifteretten ikke
kigger i CPR-registret efter afdødes børn eller andre arvinger ned gennem
stamtræet.

Den der indkaldes til møde i skifteretten er anmelderen af dødsfaldet.
Anmelder har pligt til at orientere andre arvinger om tidspunktet for mødet
i retten, men hvis anmelder ikke gør det så ... andre arvinger modtager
ikke indkaldelse fra retten.

Ronnie

Fra : Anja

Dato : 02-11-04 21:03

"Ronnie" <invalid@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mødet
> i retten, men hvis anmelder ikke gør det så ... andre arvinger modtager

Skifteretten fortalte mig da min far døde for 5 år siden at de efterlyste
evt. arvinge gennem Statstidende - jeg er ikke klar over om det er
almindelig praksis. Jeg har dog aldrig selv læst Statstidende.

Anja

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 21:07

Anja wrote:

> [...]
> efterlyste evt. arvinge gennem Statstidende - jeg er ikke klar over
> om det er almindelig praksis. Jeg har dog aldrig selv læst

Kunne være, man skulle begynde at læse det... Blot for en sikkerheds skyld

https://www.nettidende.dk/Statstidende/

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : CS

Dato : 02-11-04 21:45

Ja det er grotesk.

Min biologiske far´s nuværende familie har ikke kendskab til min eksistens,
og de vil jo være bo-bestyrere - og lykkeligt uvidende om det "3´de hjul"
når min far engang afgår ved døden. Jeg tænker sjældent på det, og er
skrivende stund blot kommet i tanke om de retslige regler - hvorfor jeg nu
skriver her i dag. I morgen har jeg sikkert glemt alt om det og fortsætter
mit liv uanfægtet.

Jeg har i flere omgange forsøgt at tage kontakt til min far, blot for at
finde ud af hvilken støbning han var gjort af - jeg var fuldstændig ligeglad
med hans økonomiske forhold. Men han var iskold, selv da han fik at vide at
han var blevet farfar var han tavs. Iskold.

Nu har jeg besluttet mig for at jeg også vil være iskold, og kræve min ret.
Men jeg vil høre jer her i gruppen om jeg er helt ude på et sidespor, eller
skal jeg bare gå efter at kræve hvad jeg kan få ? Etik - morale ???

Giv gerne jeres synspunkter til kende.

Min mor klarede sig gennem min barndom ved at have 2 jobs, efter min far
skred. Hun kæmpede en kamp for at det skulle hænge sammen økonomisk. Senere
mødte hun så en mand som hun fik 3 andre børn med og økonomien blev også
bedre, uden dog vi nogensinde var velstillede.

Er der noget man kan gøre for at sikre sig at man bliver oplyst om dødsfald
?

"Anders r.e.m.o.v.e cat Jensen" <lillejensencat@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4187acf1$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 02-11-04 22:19

"CS" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der noget man kan gøre for at sikre sig at man bliver oplyst om
> dødsfald

Statstidende har en ret god søgefunktion. Check den jævnligt. Gå ind under
dødsboer og brug din fars navn som søgeord.
http://www.nettidende.dk/statstidende/

Check også arveproklama og indkaldelse til bobehandling

Faktisk mener jeg også at du mod betaling kan få lavet en overvågning på
ovennævnte og automatisk få en mail når din far afgår ved døden.

Peter

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 02-11-04 22:25

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

> Faktisk mener jeg også at du mod betaling kan få lavet en overvågning på
> ovennævnte og automatisk få en mail når din far afgår ved døden.

Rettelse: Det er gratis. Læs her hvordan laver en overvågning og få sendt en
email når det sker:
http://www.nettidende.dk/statisk/html/chapter04.htm

Peter

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 04-11-04 11:01

"Anders r.e.m.o.v.e cat Jensen" <lillejensencat@mail.tele.dk> skrev et
indlæg
<4187acf1$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

[klip]

>skifteretten ( ikke fordi jeg var grisk eller noget, men over at man kan ha'
>børn uden at skifteretten er opmærksomme på det. Vi har jo trods alt et
>CPR-system i DK )

Hvis nu at faderen dør og skifteretten ikke ved/kan finde en arving,
og boet gøres op - og arvingen så dukker op: Er det så bare ærgeligt
for arvingen (de andre arvinger kan jo have disponeret over den arv de
har fået tildelt)?

Det er muligt at den teoretiske jura sikrer at arvingerne får besked -
men i praksis vil jeg ikke stole på det...

Ved ikke hvor gammel "CS" <kamisu@hotmail.com> er, men kan måske være
på min alder, altså født midt i 1950'erne.

Man kan ikke stole på cpr-registeret i den forbindelse efter mine
erfaringer - og jeg vil råde CS til at holde øje med situationen på de
måder der er muligt.

Mine forældres navne og cpr er for eksempel ikke anført i mine data i
cpr-registreret - derfor har jeg nemt ved at tro at det modsatte
heller ikke er tilfældet (da jeg ikke kan se mine forældres data er
det kun en formodning). Det samme gælder for min kones oplysninger.

Husk på at cpr-registrene først blev oprettet for små 40 år siden.
Derfor er det ikke sikkert at CS er anført i forældres registerdata.

Jeg har selv været i en lignende situation - bortset fra at min far
ikke var særligt velhavende og han havde været gift med min mor, og
hans kone/samlever vidste at der var et par børn fra et tidligere
ægteskab. Hun havde ikke vore cpr-numre men vistnok nogle datoer og
navne. Det gjorde i hvert fald at skifteretten havde noget at arbejde
med og de fandt da også frem til min bror og jeg så de kunne sende et
brev til os nogen tid efter at vor far var død (vi har ikke haft
kontakt med i mange år og vidste ikke med sikkerhed hvor han boede).

Så det forløb altså som det skulle. Men hvis min fars kone/samlever
ikke havde vidst noget om os havde skifteretten ikke haft mulighed for
at kontakte os. Det skal siges at dette skete i 1981 så efterhånden
som data bliver ajourført i registrene vil det nok gå nemmere og mere
sikkert fremover.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : BB

Dato : 03-11-04 22:06

> [...]
opmærksom
> på hans død og der går et ½ eller helt år før jeg får den oplysning - hvad

I princippet ja, men så er det en amatøragtig boopgørelse.

Kig i din CPR registrering - her vil det fremgå, hvem der er registreret som
din far. Tilsvarende vil på din fars fremg, hvilke børn.

BB

Fra : CS

Dato : 02-11-04 16:15

Iøvrigt har jeg kun 1 søskende tilbage - den anden er desværre afgået ved
døden for år tilbage.

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 02-11-04 16:50

"Kevin Edelvang" <erer> skrev i en meddelelse

> Da der ikke synes at være problemer omkring faderskabet, vil din fars
> tvangsarvinger (som du er en af)

Ikke nødvendigvis før end vi kender hele forholdet. Hvis CS's mor senere er
blevet gift og hendes mand har adopteret CS, så bortfalder arven efter hans
biologiske far, hvor imod han får arveret efter sin adoptivfar.

Peter

Fra : CS

Dato : 02-11-04 21:33

Min mor var senere gift, men jeg er aldrig adopteret af denne mand. Han er
far til mine brødre og jeg har set ham som en far.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-04 23:45

Peter Albrechtsen wrote:

> "Kevin Edelvang" <erer> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis før end vi kender hele forholdet.

Tjaaa, vi fik jo at vide i første indlæg, at faderen har betalt
børnepenge i 18+2 år.

så mon ikke adoption ikke er på tale her.

mvh

Carsten Riis

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 03-11-04 16:27

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaaa, vi fik jo at vide i første indlæg, at faderen har betalt
> børnepenge i 18+2 år.

Ja, det er jo ikke altid man er lige kvik opfattende

Peter