/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Mere returret
Fra : Morten Snedker


Dato : 28-10-04 13:27

Kan en forretning nedsætte det refunderede beløb, fordi de mener
salgsprisen er forringet, på grund af brudt/ødelagt emballage?

Uanset svaret: et link til paragraffen vil være dejligt.


mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

 
 
Morten Bjergstrøm (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 28-10-04 13:33

Morten Snedker <morten"udelad"@<udelad>dbconsultdotdk> skrev:

> Kan en forretning nedsætte det refunderede beløb, fordi de mener
> salgsprisen er forringet, på grund af brudt/ødelagt emballage?

Kun hvis der er tale om meget speciel emballage.

http://www.forbrug.dk/om/organisering/fo/2/net-tjek-for-erhvervsdrivende/fortrydelsesret/ulovlige-vilkaar/3/


> Uanset svaret: et link til paragraffen vil være dejligt.

Forbrugeraftaleloven:
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/18/forbrugeraftaleloven-for-aftaler-efter-01102004/

§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til
den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand
og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg
af varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen
hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb
af varer uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget
af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den
erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da
forbrugeren fik det i hænde. Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller
forringet, uden at beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed
eller manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin
fortrydelsesret. Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort
opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for

1. varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er
åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
2. forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis
forbrugeren har brudt forseglingen.


--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Bertel Lund Hansen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-10-04 17:45

Morten Snedker <morten"udelad"@<udelad>dbconsultdotdk> skrev:

>Kan en forretning nedsætte det refunderede beløb, fordi de mener
>salgsprisen er forringet, på grund af brudt/ødelagt emballage?

Måske.

>Uanset svaret: et link til paragraffen vil være dejligt.

Lov om visse forbrugeraftaler:

§ 20.   Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne
   overgives til den erhvervsdrivende på dennes
   forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori
   det var, da forbrugeren fik det i hænde. [...]

Det er "væsentlig samme stand og mængde" der er afgørende. Hvis
emballagen udgør en del af varens værdi, er man nødt til at
returnere også denne i hel tilstand. Et konstrueret eksempel: En
dukke hvor æsken er et minidukkehus.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går (det er vist
aldrig blevet prøvet i en ret), men jeg vil mene at f.eks. en
computer kan returneres i en vilkårlig, forsvarlig indpakning.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

RH (28-10-2004)
Kommentar
Fra : RH


Dato : 28-10-04 18:34


> >Kan en forretning nedsætte det refunderede beløb, fordi de mener
> >salgsprisen er forringet, på grund af brudt/ødelagt emballage?
>
> Måske.
>
> >Uanset svaret: et link til paragraffen vil være dejligt.
>
> Lov om visse forbrugeraftaler:
>
> § 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne
> overgives til den erhvervsdrivende på dennes
> forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori
> det var, da forbrugeren fik det i hænde. [...]
>
> Det er "væsentlig samme stand og mængde" der er afgørende. Hvis
> emballagen udgør en del af varens værdi, er man nødt til at
> returnere også denne i hel tilstand. Et konstrueret eksempel: En
> dukke hvor æsken er et minidukkehus.
>
> Jeg kan ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går (det er vist
> aldrig blevet prøvet i en ret), men jeg vil mene at f.eks. en
> computer kan returneres i en vilkårlig, forsvarlig indpakning.

Nu sidder jeg så og tænker:

Forbrugerne har ingen returret jf. lovgivningen på området, med mindre der
naturligvis er noget galt med produktet. Hvis butikken alligevel vælger at
yde den service at tage en vare retur, har de vel lov til at lave sådan en
regel - især hvis forbrugerne bliver oplyst om det...??

/Sanne



Peter Lykkegaard (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 28-10-04 19:10

"RH" wrote

> Forbrugerne har ingen returret jf. lovgivningen på området, med mindre der
> naturligvis er noget galt med produktet.

Joh ved fjernsalg

> Hvis butikken alligevel vælger at yde den service at tage en vare retur,
> har de vel lov til at lave sådan en regel - især hvis forbrugerne bliver
> oplyst om det...??
>
Ved fjernsalg er det ikke en service, men et krav forbrugeren har
Medmindre at varen er specialfremstillet fra a til z efter anvisning fra
kunden og således unik
NB Fx en PC samlet af standarddele er ikke unik
Omvendt kan man da godt forestille sig at PC'en er samlet af unikke
prototypedele, mod et beskeden vederlag
Mht emballering/original emballage så er der megen uenighed

- Peter



RH (28-10-2004)
Kommentar
Fra : RH


Dato : 28-10-04 20:12


> > Forbrugerne har ingen returret jf. lovgivningen på området, med mindre
der
> > naturligvis er noget galt med produktet.
>
> Joh ved fjernsalg
>
> > Hvis butikken alligevel vælger at yde den service at tage en vare retur,
> > har de vel lov til at lave sådan en regel - især hvis forbrugerne bliver
> > oplyst om det...??
> >
> Ved fjernsalg er det ikke en service, men et krav forbrugeren har
> Medmindre at varen er specialfremstillet fra a til z efter anvisning fra
> kunden og således unik
> NB Fx en PC samlet af standarddele er ikke unik
> Omvendt kan man da godt forestille sig at PC'en er samlet af unikke
> prototypedele, mod et beskeden vederlag
> Mht emballering/original emballage så er der megen uenighed

Ja ja, ved jo godt alle de ting, men det var ikke det mit spørgsmål gik på


/Sanne



per christoffersen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 28-10-04 20:22


"RH" <robin@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:418143ca$0$23058$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Ja ja, ved jo godt alle de ting, men det var ikke det mit spørgsmål gik på

Hvis du tænker på returret i alm. fysiske butikker kan forretningen i vid
udstrækning selv sætte sine betingelser for returrettens opfyldelse.

/Per



Bertel Lund Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-10-04 09:59

RH skrev:

>Forbrugerne har ingen returret jf. lovgivningen på området

Du har ret, men jeg gik ud fra at der var tale om fjernsalg.

Mit svar falder til jorden hvis det er butikshandel. Da kan
butikken stille lige de betingelser de vil.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

RH (29-10-2004)
Kommentar
Fra : RH


Dato : 29-10-04 11:02


> RH skrev:
>
> >Forbrugerne har ingen returret jf. lovgivningen på området
>
> Du har ret, men jeg gik ud fra at der var tale om fjernsalg.
>
> Mit svar falder til jorden hvis det er butikshandel. Da kan
> butikken stille lige de betingelser de vil.

Så vidt jeg kan se, har spørgeren brugt betegnelsen "forretning", og min
umiddelbare indskydelse var at det nok var en almindelig butik. Men i disse
tider kan det lige så godt være en internetbutik eller lign. Men nu er begge
områder blevet nævnt, og så kan det vel ikke være bedre

/Sanne



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste