Nægte af modtage reklamer for et enkelt fi~
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-10-04 14:09

Hejsa Juragruppe,

Jeg er i den uheldige situation at jeg bor ret tæt på Bredgade i København.
Det er uheldigt fordi at den danske afdeling af Scientology (bl.a.) holder
til der og jeg på nærmest ugentlig basis modtager reklameskrammel fra dem.
Da jeg i almindelighed gerne vil modtage reklamer, har jeg overvejet at ringe
til dem og fortælle at jeg ikke vil modtage deres (i mine øjne) skrammel.

Men hvis jeg aktivt fortæller dem at jeg lige præcist ikke ønsker at modtage
reklamer fra Scientology (og deres underfirmaer/-organisationer/-grupper) er
de så forpligtiget til at efterkomme dette?

Og er det overhovedet reklame når jeg modtager en lille bog med titlen "Vejen
til lykke"?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"She doesn't work on days that end with... 'day'"
-- Debra Messing as Grace Adler in 'Will & Grace'

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-10-04 14:28

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> til der og jeg på nærmest ugentlig basis modtager reklameskrammel fra dem....

Bor Scientology ikke inde på Jernbanegade (ved Axeltorv/Rådhuspladsen)?

mvh

Carsten Riis

Fra : Holst

Dato : 27-10-04 14:41

Carsten Riis wrote:

> Bor Scientology ikke inde på Jernbanegade (ved Axeltorv/Rådhuspladsen)?

Scientology holder til mange steder. Måske er det deres forlag, New Era
Publications Aps, der holder til i Bredgade, måske noget andet.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 14:43

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
(klip)
> Bor Scientology ikke inde på Jernbanegade (ved Axeltorv/Rådhuspladsen)?

OT:
Sciencefictology har mange tilholdssteder rundt om i byen, der ligger også
en på Vesterbrogade, skråt overfor deres gamle hvervekontor ved siden af
Saga-biografen.

Det er derfor man så ofte kan se disse alvorlige, blege mennesker i mørke
busker og lyseblå skjorter - ofte i klynger - haste frem og tilbage mellem
afdelingerne. Til min store sorg ser jeg, at de nu også er begyndt at have
en del unge mennesker med i deres science-fiction kult, men det kan være de
kan påvirke systemet lidt positivt med tiden og måske en dag afsløre de
latterlige hemmeligheder, folk ellers har skullet betale formuer for at
blive klargjort til at læse.

F.eks. at vi menneskerne er efterkommere af nogle gode ånder, der for
milliarder af år siden tabte slaget mod de onde ånder, hvorefter vi rejste
gennem rummet for til sidst at lande på jorden, samt at vulkanerne er
resterne af disse rumskibe... Vorherrebevares!

XFUT: dk.fritid.rollespil

Mvh, Ulrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-04 15:25

Henrik Bøgh skrev:

>Men hvis jeg aktivt fortæller dem at jeg lige præcist ikke ønsker at modtage
>reklamer fra Scientology (og deres underfirmaer/-organisationer/-grupper) er
>de så forpligtiget til at efterkomme dette?

Jeps.

Markedsføringslovens § 6a:

Stk. 3.   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
   bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
   fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i
   stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende
   har frabedt sig dette [...]

>Og er det overhovedet reklame når jeg modtager en lille bog med titlen "Vejen
>til lykke"?

Mig bekendt sælger Scientology kurser. Oplysning herom er
reklame. Andre beskeder kan også være det.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-10-04 15:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i
> stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende

Så er spørgsmålet vel om, Scientology er /erhvervsdrivende/. De ser
sig gerne selv som kirke.

Gælder reglerne også for kirker?

mvh

Carsten Riis

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 15:49

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Gælder reglerne også for kirker?

De er jo ikke anerkendt som kirke/trosamfund.

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 27-10-04 16:28

On Wed, 27 Oct 2004 16:48:52 +0200, "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
>
><KLIP>

>De er jo ikke anerkendt som kirke/trosamfund.

Hvad hedder deres kirke ? Altså den de tror de har.

http://www.religion.dk/artikel:aid=38045

Det kunne måske være dianetic centret der omdeler reklamerne.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Rea721

Dato : 27-10-04 16:45

I news:cqevn0peek285k9mn5r6eojngnirujt6ai@4ax.com
skrev nospam@postkasse.org følgende tekst:

> http://www.religion.dk/artikel:aid=38045
> Det kunne måske være dianetic centret der omdeler reklamerne.

Søg efter dianetik.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-10-04 16:48

"Bertel Lund Hansen" skrev 27.10.2004 16:24:

> [...]
> fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i
> stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende

Reglen gælder kun ved direkte markedsføring - altså fx. adresserede
forsendelser.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-04 10:46

Kristian Storgaard skrev:

>Reglen gælder kun ved direkte markedsføring - altså fx. adresserede
>forsendelser.

Du har ret; det var en alvorlig forglemmelse.

Man kan ikke slippe for uadresserede reklamer.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-04 13:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du har ret; det var en alvorlig forglemmelse.
>
> Man kan ikke slippe for uadresserede reklamer.

Jo, dem der er markeret med /nej tak til reklamer/-mærkat.

Men det scientology's ikke

mvh

Carsten Riis

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 28-10-04 16:39

On Thu, 28 Oct 2004 14:42:44 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Jo, dem der er markeret med /nej tak til reklamer/-mærkat.

Bortset fra at der står "noget med at de respektere nej til reklamer"