Ophavsret på snapshots fra TV
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-10-04 13:52

Hvordan forholder det sig med snapshots fra TV og ophavsret ?

Hvis jeg tager et snapshot, altså et stilbillede, fra en tv-
udsendelse og publicerer det på min hjemmeside - evt. i forbindelse
med omtale af programmet - overtræder jeg så nogen regler eller kan
jeg frit gøre det ? (evt. under citatretten)

Et konkret eksempel er
http://hs235.dk/gfx/blog/oernen/reklamer.03.03.jpg som viser de
efterhånden "verdensberømte" 3 telefoner der bruges i tv serien
Ørnen.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-10-04 17:17

Henrik Stidsen wrote:

> Hvordan forholder det sig med snapshots fra TV og ophavsret ?
>
> Hvis jeg tager et snapshot, altså et stilbillede

Som jeg husker det fra tidligere debatter, så er de enkelte billeder i
en film at betragte som fotografier, og de er derfor beskyttet som sådan
af ophavsretten, dvs. du må ikke bringe det på din hjemmeside uden
tilladelse. Et filklip på for eksempel 2 sekunder kan derimod falde ind
under citatretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-10-04 17:56

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> [...]
> på din hjemmeside uden tilladelse. Et filklip på for eksempel 2
> sekunder kan derimod falde ind under citatretten.

Det synes jeg jeg kan huske også, jeg er dog ikke sikker på om
argumenterne for det holder.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-10-04 19:42

"Kim Ludvigsen" skrev 25.10.2004 18:17:

> [...]
> af ophavsretten, dvs. du må ikke bringe det på din hjemmeside uden
> tilladelse. Et filklip på for eksempel 2 sekunder kan derimod falde ind

Det er i hvert fald antaget i teorien, men det er næppe 100% afklaret. Der
er faktisk en enkelt dom, der går imod (U 1984.881Ø), men den høster noget
kritik i litteraturen.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-10-04 22:56

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote
in news:BDA31599.B9B4%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk

> Det er i hvert fald antaget i teorien, men det er næppe 100%
> afklaret. Der er faktisk en enkelt dom, der går imod (U
> 1984.881Ø), men den høster noget kritik i litteraturen.

Så den mest sikre metode er vist stadig at kontakte
rettighedshaveren, dvs. tvstationen, og høre hvad de mener.

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-10-04 00:42

Henrik Stidsen wrote:

> Så den mest sikre metode er vist stadig at kontakte
> rettighedshaveren, dvs. tvstationen, og høre hvad de mener.

Enig.

Mon ikke de så gerne vil have redaktionel indflydelse på den omtale man
vil lave

Og så er man jo lige vidt.

mvh

Carsten Riis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-10-04 20:39

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in

> Enig.

Det var Ret&Råd også...

> Mon ikke de så gerne vil have redaktionel indflydelse på den
> omtale man vil lave
> Og så er man jo lige vidt.

Tjaa, det kommer jo lidt an på hvad man vil bruge dem til - jeg har
svært ved at tro de har noget imod man bruger dem til omtale af deres
programmer. Der kan selvfølgelig blive problemer hvis man konstant og
usagligt kritiserer alt fra stationen.