Forældelse og 5-års-grænsen
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-04 07:40

Hej alle

Jeg har et par ting jeg gerne vil have gjort klart hvad
5-års-fristen angår.

Hvis en kunde f.eks. køber en tjeneste (f.eks. et netabonnement)
hos et firma, fra hvilket tidspunkt regnes så fristens
begyndelsestidspunkt hvis kunden nu ikke betaler som aftalt?

Hvis firmaet slet ikke fremsætter kravet, dør det efter 5 år.

Hvad sker der med de 5 år hvis der på et tidspunkt, f.eks. efter
1 år, fremsendes en opkrævning? Starter der en ny 5-årig frist?
Hvordan kan firmaet sikre sig at kravet består hvis det ikke
imødekommes?

--
Bertel

Fra : jacob nielsen

Dato : 25-10-04 09:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis en kunde f.eks. køber en tjeneste (f.eks. et netabonnement)
> hos et firma, fra hvilket tidspunkt regnes så fristens
> begyndelsestidspunkt hvis kunden nu ikke betaler som aftalt?
Fra det tidligste tidspunkt, hvor kreditor kan kræve betaling jf.
1908-loven §2. Da det typisk følger af aftalen, at betaling senest skal
ske på et givet tidspunkt, regner man fristen derfra.

> [...]
> 1 år, fremsendes en opkrævning? Starter der en ny 5-årig frist?
> Hvordan kan firmaet sikre sig at kravet består hvis det ikke

§2 giver dig igen svaret: Fordringen fortabes, medmindre
fordringshaveren inden fristens udløb enten erhverver skyldnerens
erkendelse af gælden eller foretager retslige skridt mod ham og uden
ufornødent ophold forfølger disse til erhvervelse af forlig, dom eller
anden retsafgørelse.

--
Jacob

Fra : Rune Wold

Dato : 26-10-04 14:16

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Hvis en kunde f.eks. køber en tjeneste (f.eks. et netabonnement)
> hos et firma, fra hvilket tidspunkt regnes så fristens
> begyndelsestidspunkt hvis kunden nu ikke betaler som aftalt?

Se Jacob. Men et interessant spørgsmål er, hvornår forældelsen starter
f.eks. ift. en selvskyldner kautionist.

Der kræves to betingelser for at selvskyldner hæftelsen aktualiseres:

1. Hovedmandens misligholdelse

2. Kreditors påkrav

Hvis nu hovedmanden misligholder 1/1, men påkravet først kommer frem til
kautionisten 1/2, hvornår er fristen så begyndt at løbe?

[klip]

> Hvad sker der med de 5 år hvis der på et tidspunkt, f.eks. efter
> 1 år, fremsendes en opkrævning?

Ikke noget.

[klip]

> Starter der en ny 5-årig frist?

Kun hvis der foreligger afbrydelsesfundamenter som nævnt i § 2. Debitors
erkendelse eller retslige skridt der uden ufornødent ophold fremmes osv.

[klip]

> Hvordan kan firmaet sikre sig at kravet består hvis det ikke
> imødekommes?

Retslige skridt.

/Rune Wold

Fra : jacob nielsen

Dato : 26-10-04 17:31

Rune Wold wrote:

> [...]
>
> Hvis nu hovedmanden misligholder 1/1, men påkravet først kommer frem til
> kautionisten 1/2, hvornår er fristen så begyndt at løbe?

Da fristen ifølge §2 løber fra det tidspunkt, hvor fordringen kunne
kræves betalt, må fristen løbe fra det tidspunkt, hvor kreditor kunne
afgive påkrav, dvs. fra hovedmandens misligholdelse d. 1/1.

--
Jacob

Fra : Rune Wold

Dato : 26-10-04 17:44

jacob nielsen wrote:

[klip]

> Da fristen ifølge §2 løber fra det tidspunkt, hvor fordringen kunne
> kræves betalt, må fristen løbe fra det tidspunkt, hvor kreditor kunne
> afgive påkrav, dvs. fra hovedmandens misligholdelse d. 1/1.

Enig.

/Rune Wold

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-04 17:39

Rune Wold skrev:

> [...]

>Hvis nu hovedmanden misligholder 1/1, men påkravet først kommer frem til
>kautionisten 1/2, hvornår er fristen så begyndt at løbe?

Umiddelbart ville jeg sige 1/2. Er det forkert? Eller mener du at
der faktisk er tvivl om det?

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 26-10-04 17:47

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Umiddelbart ville jeg sige 1/2. Er det forkert? Eller mener du at
> der faktisk er tvivl om det?

Der er ikke tvivl om, at svaret er 1/1.

Men jeg medgiver, at forholdet er lidt "fælde"-agtig i opgavemæssig
sammenhæng.

/Rune Wold