At eje flere boliger med bopælspligt
Fra : Stefan Garvig

Dato : 20-10-04 17:02

Må man eje flere boliger med bopælspligt?

Jeg bor p.t. i villa i Rødovre - kan jeg så købe endnu en villa og have den
for mig selv. Eller skal jeg leje den ud?

Mine forældre lever stadig, men når den ene dør, vil den efterladte sidde
med sin egen bolig + den afdødes bolig, altså to boliger med bopælspligt. Må
man det?

Håber, at I kan hjælpe, gerne henvise til steder på Internet, hvor jeg kan
læse mere om problemstillingen - hvis der er en problemstilling.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
Svar direkte ved at fjerne dyret i e-mail-adressen:

Fra : BB

Dato : 20-10-04 17:28

Hvordan vil du opfylde din bopælspligt i mere end 1 bopæl?

BB

Fra : Stefan Garvig

Dato : 20-10-04 17:38

Du mener altså, at man ikke må eje flere boliger med bopælspligt?

Hvis du har ret, hvordan så med den efterladte af mine forældre (se mine
spørgsmål nedenfor), som jo kommer til at eje to boliger med bopælspligt?

Venligst

Stefan Garvig

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 17:50

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du har ret, hvordan så med den efterladte af mine forældre (se mine
> spørgsmål nedenfor), som jo kommer til at eje to boliger med bopælspligt?

Så hut jeg visker, skal den ene af ejendommene afhændes indenfor 2 år.

Bjørn Jørvad

Fra : anders majland

Dato : 21-10-04 08:53

> Så hut jeg visker, skal den ene af ejendommene afhændes indenfor 2 år.

Eller lejes ud ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 12:22

meddelelse news:41776e4e$0$77015$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Eller lejes ud ?

Sådan har jeg ikke forstået det.

Er der bopælspligt, skal du indenfor 2 år enten bo på stedet eller afhænde
det.

Bjørn Jørvad

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 21-10-04 18:25

On Thu, 21 Oct 2004 13:22:14 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Sådan har jeg ikke forstået det.
>
>Er der bopælspligt, skal du indenfor 2 år enten bo på stedet eller afhænde

Og hvor står det ?

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 19:16

<nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og hvor står det ?

På et af de link du ikke kan finde..!

Bjørn Jørvad

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 21-10-04 21:58

On Thu, 21 Oct 2004 20:15:55 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>På et af de link du ikke kan finde..!

Du er i juragruppen og ikke i børnehave, så undlad dine dumsmarte bemærkninger
og giv de relevante lovtekster, eller fis af.
Gruppen er ikke til snik-snak, læs fundatsen.

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 23:26

<nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du er i juragruppen og ikke i børnehave, så undlad dine dumsmarte
> bemærkninger
> og giv de relevante lovtekster, eller fis af.

Luk ædespalten Gverner.

Du startede selv, men det kan du vel ikke huske........

Bjørn Jørvad

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 22-10-04 10:48

On Fri, 22 Oct 2004 00:25:47 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Luk ædespalten Gverner.

Nå, så kom mudderkastet, ikke uventet fra den side.

>Du startede selv, men det kan du vel ikke huske........

Du husker ikke dette.:

>Eksempelvis lejligheder og sommerhuse.
>
>Prøv lige at søge på ' bopælspligt ' ...

Og endnu har du ikke gjort gældende at alm. lejligheder og sommerhuse har
bopælspligt. Specielt sommerhuse kunne jeg godt tænke mig at se, da forbudet mod
helårsbeboelse i sommerhuse jo nok gør den pligt lidt underlig.

At du ikke vil komme med lovteksten siger en del om at du kun snik-snakker i
gruppen.
Læs fundatsen vedrørende snik-snak.

Fra : BJ

Dato : 22-10-04 15:11

> On Fri, 22 Oct 2004 00:25:47 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
> wrote
> in dk.videnskab.jura:

> Nå, så kom mudderkastet, ikke uventet fra den side.

EOD.

Bjørn Jørvad

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 22-10-04 19:34

On Fri, 22 Oct 2004 16:11:03 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

>EOD.

Hvilket betyder at der ikke er bopælspligt i lejligheder og sommerhuse.

Fra : anders majland

Dato : 22-10-04 15:32

> Sådan har jeg ikke forstået det.
>
> Er der bopælspligt, skal du indenfor 2 år enten bo på stedet eller
> afhænde det.

En bolig i f.eks kbh må ikke stå tom - Det er det tilstrækkeligt at den
bebos - Altså at der er en med folkeregisteraddresse der.

Det er noget andet med en gård på landet.

Fra : BJ

Dato : 22-10-04 15:48

meddelelse news:41791bba$0$77008$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

Hvorfor gøres der specielt opmærksom på bopælspligt ved salg...eks.:

http://www.skanska.dk/index.asp?id=3163

> Det er noget andet med en gård på landet.

Iht. til denne info er samtlige sager sat i bero:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1200719

Bjørn Jørvad

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-04 14:04

"BJ" wrote

> Hvorfor gøres der specielt opmærksom på bopælspligt ved salg...eks.:
> http://www.skanska.dk/index.asp?id=3163

Jeg vil formode at man (Skanska) sammenblander begreberne?
Er der nogen af den slags firmaer der kræver at det vitterligt er køber der
flytter ind?

Derudover har været nogle sager med kendte politikere med lejlighed i
hovedstaden uden at være registret i folkeregisteret på samme adresse
Fx Ritt Bjerregaard var vældig fremme en overgang pga dette

Det kan være dette Skanska har haft i tankerne?

- Peter

Fra : BJ

Dato : 25-10-04 14:09

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil formode at man (Skanska) sammenblander begreberne?

Nej, det gør man ikke.

> Er der nogen af den slags firmaer der kræver at det vitterligt er køber
> der flytter ind?

Der er ingen firmaer, der gør det, men lokal kommunal lovgivning.

Der er eks. bopælspligt i Rødovre kommune (jeg er ikke klar over antallet af
boliger), men det kan undersøges på kommunekontoret.

Det samme gælder også for København eller for den sags skyld samtlige
kommuner i Danmark.

Reglerne er ikke entydige og slet ikke en *landsdækkende* lovgivning.

Betydningen af 'bopælspligt' er derimod ganske entydig. Du *skal selv*
(ejeren af éjendommen) bebo ejendommen.

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-10-04 15:55

Scripsit "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> [...]
> boliger), men det kan undersøges på kommunekontoret.

> Betydningen af 'bopælspligt' er derimod ganske entydig. Du *skal selv*

Det er forkert. Indtil for et par måneder siden udlejede jeg min
ejerlejlighed i Rødovre. Før jeg begyndte, var jeg på rådhuset og
spørge specifikt til om der var lokale regler der dækkede udlejning.
Min hensigt var mest at spørge til om der var kommunale satser for
hvad jeg måtte forlange i husleje, men den jurist jeg snakkede med,
ville utvivlsomt have gjort mig opmærksom på hvis der var et kommunalt
forbud mod at udleje private boliger i Rødovre.

--
Henning Makholm "We cannot time-travel in this dimension. Everything
is arranged differently, and they use different plugs."

Fra : BJ

Dato : 25-10-04 16:02

KLIP

> [...]
> ville utvivlsomt have gjort mig opmærksom på hvis der var et kommunalt
> forbud mod at udleje private boliger i Rødovre.

Måske din ejerlejlighed ikke er påhæftet en bopælspligt..?

Det er måske derfor, der annonceres specifikt med ejerlejligheder *uden*
bopælspligt.

Det er et ureguleret område og særligt reguleringsinteresserede (for ikke at
sige reguleringsliderlige) politiske partier ønsker en generel lovgivning på
området.

Visse kommuner er bange for en affolkning samt attraktive boliger brugt som
rene feriehuse/lejligheder.

Kig evt. i Folketingets forslagssamling.

Specielt Enhedslisten ønsker at fjerne muligheden for at eje attraktive
boliger uden bopælspligt.

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-10-04 16:30

Scripsit "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Måske din ejerlejlighed ikke er påhæftet en bopælspligt..?

I så fald modbeviser det din påstand om at en sådan bopælspligt skulle
findes for alle ejerboliger i Rødovre.

> Det er måske derfor, der annonceres specifikt med ejerlejligheder *uden*
> bopælspligt.

Gør der det? Min lejlighed er til salg (efter lejeren flyttede og der
ikke er nogen videre udsigt til at jeg vender tilbage til Danmark
foreløbig), og min mægler har annonceret den som "forældrekøbsegnet"
uden at snakke specielt om nogen "bopælspligt".

--
Henning Makholm "What the hedgehog sang is not evidence."

Fra : BJ

Dato : 25-10-04 16:33

KLIP

> I så fald modbeviser det din påstand om at en sådan bopælspligt skulle
> findes for alle ejerboliger i Rødovre.

Makholm, jeg beder dig om at læse mit indlæg igen ... i sin helhed.

Jeg har *IKKE* påstået en generel bopælspligt i Rødovre kommune, men en del
skulle være pålagt en sådan.

> Gør der det?

Ja, der gør.

Søg selv på internettet.

Bjørn Jørvad

Fra : Rea721

Dato : 25-10-04 22:11

I news:417d1cb6$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev BJ følgende tekst:

> Jeg har *IKKE* påstået en generel bopælspligt i Rødovre kommune, men
> en del skulle være pålagt en sådan.

Ja du kunne nu godt ha snydt mig:

*********
Der er eks. bopælspligt i Rødovre kommune (jeg er ikke klar over antallet af
boliger), men det kan undersøges på kommunekontoret.
*********

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : BJ

Dato : 25-10-04 22:32

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af
> boliger), men det kan undersøges på kommunekontoret.

Det var bestemt ikke hensigten, men alt kan da misforstås, hvis man vil.

Bjørn Jørvad

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-04 17:21

"BJ" wrote

> Der er ingen firmaer, der gør det, men lokal kommunal lovgivning.
>
> Reglerne er ikke entydige og slet ikke en *landsdækkende* lovgivning.

Ok tak

- Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-10-04 10:28

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41791bba$0$77008$14726298@news.sunsite.dk...

> En bolig i f.eks kbh må ikke stå tom - Det er det tilstrækkeligt at den
> bebos - Altså at der er en med folkeregisteraddresse der.
>
> Det er noget andet med en gård på landet.

Hvis det ikke er et nedlagt landbrug er der bopælspligt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henning

Dato : 20-10-04 18:33

On Wed, 20 Oct 2004 18:01:35 +0200, "Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk>
wrote:

>Må man eje flere boliger med bopælspligt?

Ja, så længe det ikke er i samme kommune.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 18:35

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, så længe det ikke er i samme kommune.

Henvisning..?

Bjørn Jørvad

Fra : BB

Dato : 20-10-04 21:47

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, så længe det ikke er i samme kommune.

Meget muligt - men hvordan opfylde bopælspligten så?

BB

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 20-10-04 21:06

On Wed, 20 Oct 2004 18:01:35 +0200, "Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Må man eje flere boliger med bopælspligt?

Hvilke boliger er det, udover landbrug og tjenesteboliger ?

Du tager ikke fejl af at du kun kan folkeregistreres i en bolig ad gangen ?

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 21:12

<nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 20-10-04 23:17

On Wed, 20 Oct 2004 22:12:18 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Eksempelvis lejligheder og sommerhuse.
>
>Prøv lige at søge på ' bopælspligt ' ...

Bopælspligt, søg.

Hm, det gav ingen hits.

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 23:50

<nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hm, det gav ingen hits.

Hmmm , tænk, det svar forventede jeg faktisk af dig.

Bjørn Jørvad

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 21-10-04 12:43

On Thu, 21 Oct 2004 00:50:05 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Hmmm , tænk, det svar forventede jeg faktisk af dig.

Skidt ind = Skidt ud.